PERSBERICHT
Utrecht, 18 december 2008
Manufacturing in 2020: nieuwe studie onthult toekomstvisie van de wereldwijde verwerkingsindustrie
Nieuw onderzoek van Capgemini naar de verwerkingsindustrie onthult een toekomst die gekenmerkt wordt door meer globalisering, samenwerking en complexiteit
Deze week lanceerde Capgemini 'Manufacturing in 2020', een diepgaand onderzoek naar hoe producenten verwachten zaken te doen in 2020, ten opzichte van vandaag. Het onderzoek, dat gebaseerd is op antwoorden van meer dan 150 productiebedrijven in acht landen*, bevat een aantal belangrijke conclusies over mogelijke veranderingen in de komende jaren:
* De verwerkingsindustrie zal tegen 2020 een steeds mondialer karakter krijgen en men verwacht dat ongeveer 80% van de producenten grensoverschrijdend zal opereren. Op dit moment is dat iets meer dan de helft.
* Aanvoerketens zullen complexer en meer solide worden. De helft van de bedrijven gaf aan in 2020 minder leveranciers te gebruiken, maar 40% zei wel meer distributeurs te zullen gebruiken, aangezien toenemende concurrentie hen dwingt nieuwe markten op te gaan.
* Fabrikanten lijken niet zeker te weten welke milieumaatregelen zij moeten nemen, maar met de toenemende politieke en maatschappelijke druk op het gebied van emissiebeperking zullen zij dringende maatregelen moeten nemen om de streefcijfers van 2020 te behalen.
* Ook de verschillen tussen productiesectoren in ontwikkelde en opkomende markten zullen blijven veranderen.
Globalisering
Door versnelde concurrentie op de thuismarkt en de toenemende differentiëring van ontwikkelingsmarkten zullen fabrikanten in 2020 steeds internationaler inkopen, produceren en verkopen. Tevens zal zich een aanzienlijke verschuiving voordoen van productie in één land naar productie in vele landen, aangezien bedrijven trachten op lokaal niveau te produceren. De grote verschillen in arbeidskosten, die bedrijven uit de ontwikkelde landen ertoe aanzetten hun productie te verplaatsen naar opkomende economieën, worden steeds minder groot. Vele respondenten gaven aan te verwachten dat goed ontwikkelde landen als China en India populair blijven bij producenten en dat daar verschillende nieuwe markten aan toegevoegd zullen worden, zoals Noord- en Zuid-Afrika, Afrika bezuiden de Sahara en Cambodja.
Het veranderende karakter van de aanvoerketen
Bedrijven verwachten dat zij leveranciers en klanten meer zullen betrekken bij de verschillende fases van het productieproces. Dit zal zorgen voor een aanzienlijk kortere levensduur van producten. De helft van de respondenten gaf aan dat leveranciers en distributeurs in 2020 een grotere rol zullen spelen en fabrikanten zullen helpen om aan de eisen van lokale markten te kunnen voldoen. Alle onderzochte bedrijven verwachten tevens in de toekomst afhankelijker te worden van buitenlandse leveranciers dan nu het geval is. Dat is goed nieuws voor logistieke dienstverleners.
De respondenten waren het er ook over eens dat aanvoerketens in 2020 complexer zullen zijn, met meer distributeurs, maar minder leveranciers. Concurrentie en de openstelling van nieuwe en opkomende markten dwingen bedrijven hun klantenbestand steeds verder uit te breiden, aangezien meer distributeurs en wederverkopers aan deze nieuwe vraag proberen te voldoen. Bedrijven proberen er ook voor te zorgen dat productiefabrieken meer lokale leveranciers gebruiken, vanwege de transportkosten. Sommige overwegen zelfs hun offshorestrategieën te heroverwegen. Capgemini voorspelt dat dit tot gevolg zal hebben dat bepaalde productieprocessen die eerder naar het buitenland waren verplaatst geleidelijk weer naar Europa en de VS worden gehaald, aangezien de uiteindelijke verschepingskosten de besparingen op arbeidskosten teniet doen.
Het toenemende belang van duurzaamheid
Het onderzoek toont aan dat voor meer dan 40% van de respondenten de steeds veranderende energieprijzen op dit moment de belangrijkste reden zijn om de CO2-emissies terug te dringen. Voor producenten met energie-intensieve processen zijn de energieprijzen een aanzienlijke last geworden. Volgens het onderzoek is het terugdringen van emissies momenteel een bijzonder hoge prioriteit voor bedrijven uit zowel India als China.
Belangrijke regionale verschillen
Uit het onderzoek blijkt verder dat fabrikanten in de ontwikkelde landen in 2020 zich niet langer richten op massaproductie, maar meer op specialisatie, in een poging hogerop in de toeleveringsketen rendabeler te produceren. Bedrijven uit opkomende markten zullen daarentegen overgaan van gelokaliseerde productie met een laag rendement naar een meer gestandaardiseerde productie op basis van grote aantallen. Chinese bedrijven verwachten bijvoorbeeld dat het aandeel van hun gestandaardiseerde producten in 2020 zal zijn verdubbeld, wat een aanzienlijke toename van de massaproductiecapaciteit inhoudt, terwijl bedrijven uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een verschuiving van lokale producten naar meer gestandaardiseerde, internationale producten voorspellen voor 2020.
'De verwerkingsindustrie zal in de komende tien tot twaalf jaar aanzienlijk veranderen, maar met zorgvuldige planning en voorbereiding kunnen producenten over de hele wereld concurrentievoordelen behalen', aldus Nick Gill, Global Manufacturing Sector Leader bij Capgemini. 'Een nauwere samenwerking met klanten en leveranciers, evenals de juiste systemen hiervoor, zullen bepalend zijn voor succes in de toekomst. Bovendien dienen fabrikanten zich nu al voor te bereiden op het moment dat we uit de huidige recessie komen en te zorgen voor een vloeiender overgang van productie in de ene fabriek naar productie in de andere fabriek. Aangezien de complexiteit van de aanvoerketen aanzienlijk zal toenemen en er zorgen bestaan over verstoring van de aanvoerketen, moeten fabrikanten ervoor zorgen dat zij over de benodigde systemen beschikken om hun bedrijf te ondersteunen.'
*Over het onderzoek
Dit onderzoek, dat is uitgevoerd door Capgemini en IDC, is gebaseerd op telefonische interviews met 152 respondenten in productiebedrijven uit China, Frankrijk, Duitsland, India, Nederland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Alle interviews zijn afgenomen in de plaatselijke taal, behalve in India, waar Engels werd gebruikt. De geïnterviewde personen hebben een seniorfunctie en zijn betrokken bij het besluitvormingsproces. De meeste van de bedrijven die aan het onderzoek hebben deelgenomen zijn algemene productiebedrijven, maar ook hightech-, staal- en automobielbedrijven waren ruim vertegenwoordigd.
Voor het volledige rapport:
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience(TM)www.nl.capgemini.com.
Cap Gemini Nederland
Cap Gemini Nederland