Luxemburg, 2008/12/18
Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag
nr. 11/2008 - Het beheer van de steun van de Europese Unie voor de
openbare opslag van granen
Openbare opslag van landbouwproducten heeft ten doel de betrokken
markten te stabiliseren en de landbouwbevolking een redelijke
levensstandaard te verzekeren. De lidstaten kopen de producten tegen
de interventieprijs die de Raad op basis van een voorstel van de
Commissie heeft vastgesteld en houden ze opgeslagen totdat ze kunnen
worden verkocht zonder de prijs op de EU-markten te ondermijnen. De
Commissie vergoedt de lidstaten de opslagkosten en een deel van de
oorspronkelijke aankoopprijs van het gekochte product
(waardeverminderingselement).
Het interventiebeleid voor granen dateert van 1962, toen de Raad het
invoerde als instrument van de gemeenschappelijke ordening van de
markt. De laatste jaren zijn de voorraden opgeslagen granen sterk
afgenomen als gevolg van een aanzienlijke stijging van de
marktprijzen. De lopende 'Health Check' van het landbouwbeleid omvat
voorstellen van de Commissie om de openbare interventie althans voor
de voornaamste graansoort (broodtarwe) en bepaalde andere producten te
behouden, zodat er een veiligheidsnet blijft bestaan voor het geval
dat de markt wordt verstoord.
In 2007 en 2008 controleerde de Rekenkamer de zuinigheid van de steun
van de Europese Unie voor de openbare opslag van granen bij de
Commissie en in twee lidstaten die in 2006 en 2007 nog de grootste
voorraad granen hadden.
In dit verslag concludeerde de Rekenkamer het volgende:
* Hoewel de procedures die ervoor moeten zorgen dat de gekochte
granen van de vereiste kwaliteit zijn en deugdelijk worden
opgeslagen, correct worden toegepast, garanderen de voor de afzet
ervan gevolgde procedures niet altijd dat de netto
interventiekosten tot een minimum worden beperkt of dat de
voorraden niet langer opgeslagen blijven dan nodig is.
* De doorzichtigheid van het begrotingsproces kan worden verbeterd
door alle kostenelementen van activiteiten vast te stellen die
niet direct verband houden met het doel van de interventieopslag
van granen, zoals steun voor de meest behoeftigen of voor de
bio-ethanolindustrie.
* De betalingen aan de lidstaten voor de opslag van granen zijn
gebaseerd op aan de Commissie meegedeelde gegevens. Gezien de
omvang van de betrokken bedragen moet de Commissie haar
onderzoeksprocedures verbeteren en controles ter plaatse van de
gegevens invoeren.
* De methode voor de berekening van de vergoedingen aan de lidstaten
garandeert in het algemeen dat die vergoedingen de onderliggende
kosten niet overtreffen en dat de lidstaten worden gestimuleerd,
de kosten zo laag mogelijk te houden. De Commissie moet haar
standaardkosten voor transacties zonder verplaatsing echter
opnieuw bekijken. Ook de tarieven bij de berekening van de
financieringskosten moeten opnieuw worden bezien, zodat de
lidstaten worden aangemoedigd om hun werkelijke
financieringskosten te melden en het risico van overcompensatie
tot een minimum wordt beperkt.
De Rekenkamer doet de dringende aanbeveling, deze verbeteringen zo
snel mogelijk door te voeren, ook al hebben ze in de huidige stabiele
marktsituatie en bij het ontbreken van voorraden op korte termijn
wellicht slechts een beperkte financiële impact. Als de graanvoorraden
in de toekomst weer toenemen, kunnen ze van groot belang zijn voor de
communautaire begroting.
Speciaal verslag nr. 11/2008
http://eca.europa.eu/products/SR08_11
---
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar
internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort worden
gepubliceerd.
European Union