European Union




Luxemburg, 2008/12/18

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag nr. 11/2008 - Het beheer van de steun van de Europese Unie voor de openbare opslag van granen

Openbare opslag van landbouwproducten heeft ten doel de betrokken markten te stabiliseren en de landbouwbevolking een redelijke levensstandaard te verzekeren. De lidstaten kopen de producten tegen de interventieprijs die de Raad op basis van een voorstel van de Commissie heeft vastgesteld en houden ze opgeslagen totdat ze kunnen worden verkocht zonder de prijs op de EU-markten te ondermijnen. De Commissie vergoedt de lidstaten de opslagkosten en een deel van de oorspronkelijke aankoopprijs van het gekochte product (waardeverminderingselement).

Het interventiebeleid voor granen dateert van 1962, toen de Raad het invoerde als instrument van de gemeenschappelijke ordening van de markt. De laatste jaren zijn de voorraden opgeslagen granen sterk afgenomen als gevolg van een aanzienlijke stijging van de marktprijzen. De lopende 'Health Check' van het landbouwbeleid omvat voorstellen van de Commissie om de openbare interventie althans voor de voornaamste graansoort (broodtarwe) en bepaalde andere producten te behouden, zodat er een veiligheidsnet blijft bestaan voor het geval dat de markt wordt verstoord.

In 2007 en 2008 controleerde de Rekenkamer de zuinigheid van de steun van de Europese Unie voor de openbare opslag van granen bij de Commissie en in twee lidstaten die in 2006 en 2007 nog de grootste voorraad granen hadden.

In dit verslag concludeerde de Rekenkamer het volgende:
* Hoewel de procedures die ervoor moeten zorgen dat de gekochte granen van de vereiste kwaliteit zijn en deugdelijk worden opgeslagen, correct worden toegepast, garanderen de voor de afzet ervan gevolgde procedures niet altijd dat de netto interventiekosten tot een minimum worden beperkt of dat de voorraden niet langer opgeslagen blijven dan nodig is.
* De doorzichtigheid van het begrotingsproces kan worden verbeterd door alle kostenelementen van activiteiten vast te stellen die niet direct verband houden met het doel van de interventieopslag van granen, zoals steun voor de meest behoeftigen of voor de bio-ethanolindustrie.

* De betalingen aan de lidstaten voor de opslag van granen zijn gebaseerd op aan de Commissie meegedeelde gegevens. Gezien de omvang van de betrokken bedragen moet de Commissie haar onderzoeksprocedures verbeteren en controles ter plaatse van de gegevens invoeren.

* De methode voor de berekening van de vergoedingen aan de lidstaten garandeert in het algemeen dat die vergoedingen de onderliggende kosten niet overtreffen en dat de lidstaten worden gestimuleerd, de kosten zo laag mogelijk te houden. De Commissie moet haar standaardkosten voor transacties zonder verplaatsing echter opnieuw bekijken. Ook de tarieven bij de berekening van de financieringskosten moeten opnieuw worden bezien, zodat de lidstaten worden aangemoedigd om hun werkelijke financieringskosten te melden en het risico van overcompensatie tot een minimum wordt beperkt.

De Rekenkamer doet de dringende aanbeveling, deze verbeteringen zo snel mogelijk door te voeren, ook al hebben ze in de huidige stabiele marktsituatie en bij het ontbreken van voorraden op korte termijn wellicht slechts een beperkte financiële impact. Als de graanvoorraden in de toekomst weer toenemen, kunnen ze van groot belang zijn voor de communautaire begroting.

Speciaal verslag nr. 11/2008 http://eca.europa.eu/products/SR08_11
---

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort worden gepubliceerd.