Vlaamse Overheid

Euro 3-dieselwagens

400 euro subsidie voor een roetfilter op Euro 3-dieselwagens

Hilde Crevits Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur

woensdag 17 december 2008

Eerste stap naar een autofiscaliteit die de aankoop van milieuvriendelijke wagens aanmoedigt

Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Hilde Crevits keurde de Vlaamse Regering de subsidiëring van roetfilters goed. Om het installeren van een retrofit (een half-open roetfilter) op een Euro 3-dieselwagen te stimuleren, voorziet de minister een subsidie van 80% van de totale kostprijs, tot maximaal 400 euro. Minister Crevits wil met deze maatregel de uitstoot van fijn stof door nog veel gebruikte oudere dieselwagens verminderen. De Vlaamse Regering besliste vandaag ook om gesprekken aan te knopen met de andere gewesten en de federale overheid om de autofiscaliteit te hervormen op basis van de milieuprestaties van de wagen.

Waarom een roetfilter plaatsen?
Dieselauto's stoten schadelijke fijn stofdeeltjes uit, veel meer dan benzineauto's of lpg-wagens. Door de steeds strengere Europese eisen voor nieuwe voertuigen neemt de luchtverontreiniging door verkeer af (zie bijlage). Dat is een gunstige ontwikkeling. Maar het wegverkeer levert nog steeds een grote bijdrage tot de uitstoot van fijn stof, vooral door het gebruik van oudere dieselwagens. Roetfilters zorgen voor een afname van de schadelijke uitstoot.

Welke soort roetfilter plaatsen?
In bestaande wagens is de plaatsing mogelijk van half-open roetfilters die gemiddeld 50% van het fijn stof tegenhouden. Om de installatie van een roetfilter in een Euro 3 (bouwjaar 2000-2005) dieselwagen (zowel personen- als bestelwagens) te stimuleren, voorziet minister Hilde Crevits nu een subsidie van 80% van de totale kostprijs van maximaal 400 euro voor particulieren.

Een Euro 3-motor stoot ongeveer 2 keer meer fijn stof uit dan een Euro 4-motor. Met een roetfilter wordt de uitstoot van een Euro 3-motor gelijkaardig aan die van een Euro 4-motor.

Autogebruikers die voornamelijk korte afstanden afleggen, kiezen het best een benzine- of lpg-wagen. Een roetfilter werkt immers niet optimaal bij korte afstanden.

Autofiscaliteit hervormen op basis van milieucomponenten De Vlaamse Regering wil de autofiscaliteit hervormen op basis van milieucomponenten. In de toekomst zullen milieuvriendelijke wagens dus minder verkeersbelastingen moeten betalen dan vervuilende wagens. Voor een dieselwagen met roetfilter zal dus minder verkeersbelasting moeten betaald worden dan voor dezelfde wagen zonder roetfilter. En ook wagens uitgerust met een LPG-installatie zullen minder verkeersbelasting moeten betalen, net zoals hybride wagens of wagens op aardgas. Het is de bedoeling dat de jaarlijkse aanvullende LPG verkeersbelasting verdwijnt. De Vlaamse Regering gaat hierover concrete gesprekken opstarten met de andere gewesten en de federale overheid.

Vlaams minister Hilde Crevits besluit: "Met een subsidie wil ik mensen stimuleren om een roetfilter te plaatsen. Hiermee kan de uitstoot van fijn stof met de helft worden teruggedrongen. Door het plaatsen van een roetfilter levert elke autogebruiker een positieve bijdrage aan zijn gezondheid, die van onze kinderen en die van onze omgeving. Op termijn zullen mensen ook nog financieel beloond worden voor die inspanning. De autofiscaliteit wordt ook hervormd op basis milieucomponenten. Voor een milieuvriendelijke wagen zullen minder belastingen moeten betaald worden dan voor een vervuilende wagen."

Persinfo:

Cybelle-Royce Buyck
woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits persdienst.crevits@vlaanderen.be
www.hildecrevits.be

BIJLAGE 1: Evolutie invoering en criteria fijn stof Euro-normen

De Europese emissiestandaard voor personenwagens wordt voortdurend geleidelijk aan verstrengd. De voertuigen mogen steeds minder schadelijke stoffen uitstoten.

Europese emissiestandaard voor diesel- en benzinewagens g/km

Emissiestandaard

Datum invoegetreding nieuw type wagens

Fijn stof

DIESELWAGENS
Euro I/-
juli 1992
0.14 (0.18)
Euro II, IDI
januari 1996
0.08
Euro II, DI
januari 1996
0.10
Euro III
januari 2000
0.05
Euro IV
januari 2005
0.025
Euro V
september 2009
0.005
Euro VI
september 2014
0.005

BENZINEWAGENS
Euro I/-
juli 1992

-
Euro II
januari 1996

-
Euro III
januari 2000

-
Euro IV
januari 2005

-
Euro V
september 2009
0.005
Euro VI
september 2014
0.005

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Cybelle-Royce Buyck, woordvoerster van minister Hilde Crevits Email: persdienst.crevits@vlaanderen.be