Vlaamse Overheid
Euro 3-dieselwagens
400 euro subsidie voor een roetfilter op Euro 3-dieselwagens
Hilde Crevits Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en
Natuur
woensdag 17 december 2008
Eerste stap naar een autofiscaliteit die de aankoop van
milieuvriendelijke wagens aanmoedigt
Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Hilde Crevits keurde de
Vlaamse Regering de subsidiëring van roetfilters goed. Om het
installeren van een retrofit (een half-open roetfilter) op een Euro
3-dieselwagen te stimuleren, voorziet de minister een subsidie van 80%
van de totale kostprijs, tot maximaal 400 euro. Minister Crevits wil
met deze maatregel de uitstoot van fijn stof door nog veel gebruikte
oudere dieselwagens verminderen. De Vlaamse Regering besliste vandaag
ook om gesprekken aan te knopen met de andere gewesten en de federale
overheid om de autofiscaliteit te hervormen op basis van de
milieuprestaties van de wagen.
Waarom een roetfilter plaatsen?
Dieselauto's stoten schadelijke fijn stofdeeltjes uit, veel meer dan
benzineauto's of lpg-wagens. Door de steeds strengere Europese eisen
voor nieuwe voertuigen neemt de luchtverontreiniging door verkeer af
(zie bijlage). Dat is een gunstige ontwikkeling. Maar het wegverkeer
levert nog steeds een grote bijdrage tot de uitstoot van fijn stof,
vooral door het gebruik van oudere dieselwagens. Roetfilters zorgen
voor een afname van de schadelijke uitstoot.
Welke soort roetfilter plaatsen?
In bestaande wagens is de plaatsing mogelijk van half-open roetfilters
die gemiddeld 50% van het fijn stof tegenhouden. Om de installatie van
een roetfilter in een Euro 3 (bouwjaar 2000-2005) dieselwagen (zowel
personen- als bestelwagens) te stimuleren, voorziet minister Hilde
Crevits nu een subsidie van 80% van de totale kostprijs van maximaal
400 euro voor particulieren.
Een Euro 3-motor stoot ongeveer 2 keer meer fijn stof uit dan een Euro
4-motor. Met een roetfilter wordt de uitstoot van een Euro 3-motor
gelijkaardig aan die van een Euro 4-motor.
Autogebruikers die voornamelijk korte afstanden afleggen, kiezen het
best een benzine- of lpg-wagen. Een roetfilter werkt immers niet
optimaal bij korte afstanden.
Autofiscaliteit hervormen op basis van milieucomponenten
De Vlaamse Regering wil de autofiscaliteit hervormen op basis van
milieucomponenten. In de toekomst zullen milieuvriendelijke wagens dus
minder verkeersbelastingen moeten betalen dan vervuilende wagens. Voor
een dieselwagen met roetfilter zal dus minder verkeersbelasting moeten
betaald worden dan voor dezelfde wagen zonder roetfilter. En ook
wagens uitgerust met een LPG-installatie zullen minder
verkeersbelasting moeten betalen, net zoals hybride wagens of wagens
op aardgas. Het is de bedoeling dat de jaarlijkse aanvullende LPG
verkeersbelasting verdwijnt. De Vlaamse Regering gaat hierover
concrete gesprekken opstarten met de andere gewesten en de federale
overheid.
Vlaams minister Hilde Crevits besluit: "Met een subsidie wil ik mensen
stimuleren om een roetfilter te plaatsen. Hiermee kan de uitstoot van
fijn stof met de helft worden teruggedrongen. Door het plaatsen van
een roetfilter levert elke autogebruiker een positieve bijdrage aan
zijn gezondheid, die van onze kinderen en die van onze omgeving. Op
termijn zullen mensen ook nog financieel beloond worden voor die
inspanning. De autofiscaliteit wordt ook hervormd op basis
milieucomponenten. Voor een milieuvriendelijke wagen zullen minder
belastingen moeten betaald worden dan voor een vervuilende wagen."
Persinfo:
Cybelle-Royce Buyck
woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits
persdienst.crevits@vlaanderen.be
www.hildecrevits.be
BIJLAGE 1: Evolutie invoering en criteria fijn stof Euro-normen
De Europese emissiestandaard voor personenwagens wordt voortdurend
geleidelijk aan verstrengd. De voertuigen mogen steeds minder
schadelijke stoffen uitstoten.
Europese emissiestandaard voor diesel- en benzinewagens g/km
Emissiestandaard
Datum invoegetreding nieuw type wagens
Fijn stof
DIESELWAGENS
Euro I/-
juli 1992
0.14 (0.18)
Euro II, IDI
januari 1996
0.08
Euro II, DI
januari 1996
0.10
Euro III
januari 2000
0.05
Euro IV
januari 2005
0.025
Euro V
september 2009
0.005
Euro VI
september 2014
0.005
BENZINEWAGENS
Euro I/-
juli 1992
-
Euro II
januari 1996
-
Euro III
januari 2000
-
Euro IV
januari 2005
-
Euro V
september 2009
0.005
Euro VI
september 2014
0.005
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Cybelle-Royce Buyck, woordvoerster van minister Hilde Crevits
Email: persdienst.crevits@vlaanderen.be