Ook C1000 haalt blank kalfsvlees uit het schap
(18 december 2008)
Na het succes gisteren bij de supermarktketens Dirk, Bas en Digros
stopt ook de C1000 eind februari met de verkoop van blank kalfsvlees.
Schuitema, de leverancier van alle C1000 filialen, liet dat vandaag
aan Wakker Dier . Wakker Dier had juist sinds vandaag radiospotjes
tegen het kalfsvlees van C1000. Wakker Dier is vanmiddag gelijk op de
fiets gesprongen naar de studio om de volgende radiospot op te nemen
over het zieke vlees bij Albert Heijn. Van Ormondt: "We hopen dit jaar
de kalveren het mooiste kerstkado te geven: de toezegging van álle
supermarkten in Nederland dat dit de laatste 'blankewitte kerst'
wordt".
Eerder gaf het overkoepelende Centraal Bureau Levensmiddelenhandel
(CBL) al aan dat het dierenleed achter kalfsvlees in 2009 prioriteit
krijgt van de supermarkten. Blank kalfsvlees komt van kalveren die op
een ijzerarm dieet zijn gezet waardoor ze bloedarmoede krijgen. Het
dieet is omstreden. De Europese Commissie overweegt een verbod. Wakker
Dier is enorm blij met de successen van C1000, Dirk, Bas en de Digros:
"De blanke kalfjes staan in kale betonnen hokken, omdat stro en gras
teveel ijzer bevat. Nu het einde van het ijzerarme `blanke' dieet in
zicht is, is de weg naar stro en weidegang ook open."
Schuitema zegt toe vanaf eind februari geen blank kalfsvlees meer aan
de C1000 winkels te leveren. Ze stappen over op rosé kalfsvlees en
later mogelijk op diervriendelijker kalfsvlees. Omdat vrijwel alle
vlees bij C1000 via Schuitema wordt aangeleverd, verdwijnt daarmee
automatisch ook het blanke kalfsvlees bij C1000 winkels. De toezegging
betreft het vers vlees. C1000 heeft 450 winkels.
Eén miljoen kalfjes per jaar worden bewust ziek gemaakt met een
ijzerarm dieet, uitsluitend om een blank kleurtje aan het vlees te
geven. Deze kalveren hebben een bloedwaarde (hemoglobinegehalte) van 5
millimol, terwijl gezonde kalveren een waarde tussen de 7 en de 10
hebben. Europese wetenschappers concludeerden dat er met een
bloedwaarde onder de 6 sprake is van: `anaemia levels that are
associated with poor welfare because normal activity is difficult or
not possible and other functions are impaired '. De toonaangevende
kalvermelkfabrikant Denkavit stelt hierover: `Als je het met mensen
vergelijkt: met de waarde van vijf millimol kom je het ziekenhuis niet
uit.'
Typisch Nederlands dierenleed
Stichting Wakker Dier voert momenteel een meerjarencampagne om één
miljoen kalfjes te verlossen van bloedarmoede. De campagne richt zich
op horeca, supermarkten en slagers. De bloedarmoede bij kalveren is
typisch Nederlands dierenleed: Nederland is de grootste exporteur ter
wereld van blank kalfsvlees. De Nederlandse firma Van Drie is de
wereldmarktleider in kalfsvlees. In Nederland wordt kalfsvlees veel in
restaurants gegeten en in toenemende mate ook in supermarkten
verkocht. De consumptie stijgt al jaren.
De grote welzijnsproblemen die aan blank kalfsvlees kleven zijn:
- Om het vlees blank te kleuren krijgen de kalveren ijzerarm
voer wat tot bloedarmoede leidt.
- De kalveren worden gelijk na de geboorte bij de moederkoe
weggehaald.
- 600.000 kalfjes worden jaarlijks op jonge leeftijd op lange
afstandstransport gezet naar Nederland, onder andere uit Polen en
Litouwen.
- Tot een leeftijd van 8 weken staan de kalfjes alleen in een
box.
- Daarna komen de kalfjes in krappe kale groepshokken zonder
stro, staand in hun eigen stront.
- Een blank kalf komt haar leven lang niet in de wei. Een hap
gras zou haar vlees namelijk een ongewenst gezond rood kleurtje geven.
Miljoenensubsidie voor reclame kalfsvlees
In de kalfsvleescampagne wil Wakker Dier hetzelfde bereiken als bij de
biggencastratie- en legbatterijcampagne. Door gerichte company
campaigning zijn alle supermarkten en het merendeel van de verwerkende
industrie overgestapt van eieren uit de legbatterij naar
scharreleieren. De castratiecampagne leidde ertoe dat alle
supermarkten vanaf 2009 geen vlees meer verkopen van biggetjes die
onverdoofd zijn gecastreerd. De bloedarmoede zal centraal staan in de
kalfsvleescampagne. De campagne zal moeten opboksen tegen de
kalfsvleespromotiecampagne van de veesector die recent 3 miljoen euro
subsidie kreeg van de EU.
Engeland stopte export naar Nederland vanwege dierenleed
Jaarlijks worden in Nederland anderhalf miljoen kalfjes vetgemest voor
kalfsvlees. Driekwart daarvan heeft bloedarmoede. Omdat er onvoldoende
kalfjes op Nederlandse melkveebedrijven worden geboren, worden
jaarlijks 600.000 pasgeboren kalfjes geïmporteerd - de laatste jaren
steeds vaker uit vergelegen landen als Polen en Litouwen. In Engeland
zijn dierenbeschermers, supermarkten en boeren overeengekomen te
stoppen met kalverexport naar Nederland, vanwege het grote dierenleed
in ons land en bij het transport. Voor blank kalfsvlees worden de
kalveren in standaardhokken gehouden: de eerste acht weken alleen,
daarna in krappe groepshokken. Een paar veebedrijven produceren onder
label `Peter's Farm' waarbij de dieren wel meer ruimte hebben, maar
nog steeds bloedarmoede. Een kwart van de kalfsvleesproductie is
tegenwoordig `rosé' vlees. Hiervoor geldt hetzelfde kalverleed als bij
de blanke kalveren, exclusief de bloedarmoede. Er is in Nederland één
biologisch kalverbedrijf: Ecofields van Bart Boon in Ede. Daar lopen
de gezonde kalfjes lekker buiten in de wei zodat het vlees een gezonde
rode/roze kleur heeft.
Stichting Wakker Dier