abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
18 december 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGLM-2008/2613 -
Onderwerp
Luchthaven Twente
Geachte voorzitter,
In mijn brief van 14 november (31700 IXB, 11) 2008, heb ik aangegeven u voor het eind
van dit jaar nader te informeren over het opdrachtgeverschap richting GOB, het
bijbehorende mandaat en het lopende gebiedsontwikkelingsproces.
Ik hecht er tevens aan u op de hoogte te stellen van mijn gesprek met de partners in de
regio en de afspraken die ik met hen heb gemaakt ten aanzien van de
gebiedsontwikkeling Twente. Over de finesses van het opdrachtgeverschap en het
mandaat ben ik nog in gesprek met mijn collega van Financiën.
Opdrachtgeverschap en positie Vliegwiel Twente Maatschappij i.o.
De Vliegwiel Twente Maatschappij i.o. (VTM) is een samenwerkingsverband tussen Rijk
en Regio (Provincie Overijssel en Gemeente Enschedé). Het GOB participeert namens het
Rijk in de VTM. Het GOB wordt aangestuurd door het Ministerieel Opdrachtgeversberaad,
waarbinnen het opdrachtgevend ministerie het primaire aanspreekpunt is.
Een wijziging in het opdrachtgeverschap van het GOB zal aan de positie van de VTM niets
veranderen. De VTM is opdrachtnemer voor het lopende gebiedsontwikkelingsproces,
waarin de twee vlekkenplannen, mét en zonder luchthaven, gelijkwaardig worden
onderzocht en worden uitgewerkt tot twee businesscases.
Ik heb veel waardering voor het werk dat is verzet door de VTM en heb hen verzocht om
zich in te spannen alle partijen aan tafel te houden en dit werk volgens planning voort te
zetten. Ik zal me daar ook zelf voor inzetten.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGLM-2008/2613
Een snelle marktverkenning voor de vlekkenplannnen, een grote intensiviteit en spoed is
komend jaar nodig om medio 2009 een afgewogen keuze te kunnen maken, waarbij ook
een beeld bestaat van de marktvraag die er onder ligt.
Strategie van marktbenadering
Om de snelheid op peil te houden heb ik met regionale partners afgesproken dat het
ministerie van Verkeer en Waterstaat, in nauw overleg met het ministerie van Financiën,
een apart traject in gang zet waarin een strategie wordt bepaald en voorbereidingen
worden getroffen om over te gaan tot verkoop, erfpacht of een andere constructie
wanneer er eind juni een keuze is gemaakt voor één van beide vlekkenplannen.
Dit traject wordt zo ingericht dat informatie over de marktinteresse ook bij het lopende
gebiedsontwikkelingsproces, waar nodig, kan en wordt betrokken. Ook kan deze
informatie worden gebruikt bij de uitspraken in de luchtvaartnota over het accommoderen
van vliegverkeer op regionale velden, waaronder Twente. Er wordt in samenwerking met
de partners en in afstemming met het gebiedsontwikkellingsproces binnen de VTM naar
dit tussenmoment toe gewerkt.
Verdeling van kosten
Tot slot is er kort gesproken over de kosten die worden gemaakt in het planproces. De
plankosten voor het gebiedsontwikkelingsproces worden volgens een verdeling van Rijk
40%, provincie Overijssel 20% en gemeente Enschedé 40% gedragen. De kosten voor
het tijdelijk beheer van het gebied zijn voor kosten van het Rijk.
Deze afspraken waren reeds tussen de regionale partners en het rijk overeengekomen en
blijven wat mij betreft ongewijzigd. Er zullen wel nog nadere afspraken worden gemaakt
over de terugbetaling van de plankosten wanneer het planproces is afgerond en de
gebiedsontwikkeling wordt gerealiseerd. Bij de gebiedsontwikkeling streef ik naar een
gezonde verhouding tussen het behalen van nationale beleidsdoelen en financiële
resultaten.
Ik hoop u hiermee voldoende op de hoogte te hebben gesteld over mijn gesprek met de
partners in de regio.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat