Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Mobiliteit
Aan de vertegenwoordigers van
Consumentenorganisaties in het Locov
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
17 november 2008
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2O08/ 4758 Locov 2OO8/244
Onderwerp
Reactie op advies tarÍeven concessie 2008 HSL-Zuid
Geachte dames en heren,
lk dank u voor uw advies inzake de te hanteren tarieven inzake de concessie 2008 HSL-
Zuid dat ik op 23 oktober 2008 van uw ontving. Naar aanleiding van uw advies heeft
overleg plaatsgevonden met HSA overde door u genoemde punten. Met deze brief wil ik
u informeren over de uítkomsten van dit overleg,
HSA en V&W zijn verheugd dat u de keuze voor het werken met toeslagen boven op het
NS-assortiment net als HSA als de meest praktische beschouwt. Ook uw ondersteuning
van het concept van het introductietarief stellen wij op prijs. Wij delen uw opmerking dat
erduidelijkheid moetzijn voorde reizigers overde tarieven. Voor HSA is duidelijkheid over
de tarieven het uitgangspunt.
Ten aanzien van uw suggestie aan HSA om de Voordeelurenkorting ook op de toeslagen
van toepassing te laten zijn geeft HSA aan dat de door haar aangegeven hoogte van de
toeslagen bij de huidig vastgestelde prijselasticiteiten van het HSA product gezien wordt
als de juiste balans van prijshoogte bij de verwachte vervoersvraag.
Juíst het introductietarÍef en het Superdiscount tarief zijn door HSA voorgesteld om de
meerprijsgevoelige en nieuwe klanten te'verleiden'en dienen derhalve hetzelfde doel als
de VDU kaart bij NSR.
Het aanbieden van een extra kortingsmogelijkheid door middel van de VDU kaart naast
deze 2 aanbiedingstarieven voor de HSA toeslagen zal weliswaar het volume verhogen
maar zal naar de verwachting van HSA een te groot negatief effect hebben op de
Directoraat-Generaal Mobiliteit Telefoon : 070 - 351 6171
Spoorvervoer tax . O7O - 351 6591
postbus 2OgO1, 2500 EX Den Haag lnternet : www.verkeerenwaterstaat.nl
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag
Bereikbaar met tÍamlijn 9 oí bus 22vanaÍ station CS oÍ met tÍamlijn 9 vanaf station HS
VENW/DCMo-2008/4758
gemiddelde opbrengst per reiziger. De negatieve gevolgen op de opbrengsten van
HSA (en daarmee in de eerste maanden ook voor de Staat) zullen dan
ook dusdanig zijn dat wij uw suggestie níet kunnen overnemen.
Met vriendelijke groet,
DE DtRECTEt/ R SPOORVERVOER,
, drs. I /. tu.{u,
Ministerie van Verkeer en Waterstaat