Het college van Burgemeester en Wethouders heeft gekozen voor het
ontwerp van architectenbureau Quist Wintermans Architecten B.V. voor
de nieuw te bouwen Rijnhavenbrug.
Het gemeentebestuur heeft zich laten adviseren door een
selectiecommissie onder voorzitterschap van Liesbeth v/d Pol,
architect en Rijksbouwmeester. De brug roept door zijn knik een
ruimtelijk gevoel op en stelt de voetganger centraal. Ook sluit de
vorm van de brug goed aan bij de vorm van de Rijnhaven. De brug geeft
een mooi accent aan de omgeving door het industriële ontwerp dat goed
past bij Rotterdam. Met de selectiekeuze kan gestart worden met de
verdere uitwerking van het ontwerp. In 2009 wordt gestart met de bouw
waarna de brug uiterlijk begin 2011 gereed is.
Wethouder Hamit Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening) is blij dat er
snel gestart kan worden met de bouw van de nieuwe voetgangers en
fietsbrug: Het is een transparante, stoere en functionele brug waar
bewoners en ondernemers van Katendrecht met recht trots op kunnen
zijn. De reistijd van Katendrecht naar het centrum neemt af en
winkels en horeca profiteren van een betere bereikbaarheid.
Selectieprocedure
Drie architecten (Quist Wintermans, Dissing en Weitling en Bureau ZUS)
kregen van de gemeente de opdracht om een slanke transparante brug te
realiseren. De afgelopen weken konden bewoners van Katendrecht en Kop
van Zuid hun voorkeur voor 1 van de drie ontwerpen uitspreken. De
uitkomsten en argumenten van bewoners zijn beoordeeld door een
begeleidingscommissie bestaande uit vertegenwoordigers van bewoners en
bedrijven. Deze begeleidingscommissie heeft de Selectiecommissie
geadviseerd te kiezen voor een brug zonder gebouwen maar heeft de
keuze tussen het ontwerp van Quist Wintermans en Dissing en Weitling
opengelaten. De Selectiecommissie vond alle drie ingediende ontwerpen
van hoog niveau. Het ontwerp met de opstallen van Bureau ZUS noemde
zij sprankelend en een moedig gebaar, maar de selectiecommissie acht
het risico groot dat de gebouwen, die onderdeel zijn van dit ontwerp,
niet functioneren waardoor er een averechts effect ontstaat. Ook
constateerde de commissie een zekere spanning ten opzichte van de
stedenbouwkundige randvoorwaarden. De ontwerpen van de bureaus Quist
Wintermans en Dissing en Weitling voldoen volgens de selectiecommissie
aan de gestelde criteria en worden aangemerkt als goede ontwerpen in
hun context. In het ontwerp van bureau Dissing en Weitling is de
basculekelder een zeer bepalend element dat de transparantie en het
zicht op de haven minder goed doet dan het ontwerp van Quist
Wintermans. Alles overwegende heeft de selectiecommissie
geconcludeerd dat het ontwerp van Quist Wintermans Architecten B.V het
meest voldoet aan de gestelde stedenbouwkundige, architectonische,
financiële en technische criteria.
De Rijnhavenbrug landt aan op het Landverhuizersplein aan de zijde van
de Wilhelminapier en op het plein tussen de twee Fenixloodsen aan de
zijde van Katendrecht. De verbinding tussen het schiereiland en de
landtong wordt 160 meter lang. Behalve fietsers en voetgangers is de
brug ook toegankelijk voor ambulances, brandweerwagens en politieautos
bij calamiteiten. Een extra noodontsluiting is nodig omdat er meer
woningen en voorzieningen bij komen op Katendrecht en de
Wilhelminapier.
Bron: Bestuursdienst, 18-12-2008
Gemeente Rotterdam