abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
18 december 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
SDG prod2008/1520/73012 -
Onderwerp
Concessie 2008 HSL-Zuid
Geachte voorzitter,
Bijgaand ontvangt u de ontwerp concessie 2008 HSL-Zuid (hierna: de concessie) en de
daarover uitgebrachte adviezen van de consumentenorganisaties verenigd in het
Locov. De concessie verschaft de vervoerder op de HSL-Zuid, High Speed Alliance
B.V. (HSA) de juridische grondslag voor het uitvoeren van treindiensten tussen
Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal voorafgaand aan het in werking
treden van de definitieve concessie voor het hogesnelheidsvervoer over de HSL-Zuid.
Volgens de vigerende planning ligt het moment waarop de treindiensten tussen
Amsterdam en Rotterdam kunnen starten voor het in werking treden van de
definitieve concessie voor het hogesnelheidsvervoer. Dit is op 1 juli 2009, de door mij
vastgestelde Aanvangsdatum. De treindiensten tussen Amsterdam en Rotterdam
kunnen niet starten zonder de daarvoor benodigde juridische grondslag, een
concessie. De voorliggende concessie is bedoeld om in deze situatie HSA te voorzien
van de grondslag op basis waarvan gestart kan worden met de treindiensten.
In de concessie vindt u niet de tarieven welke HSA zal hanteren voor het tijdelijk
vervoer tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Deze tarieven zijn in onderling
overleg tussen HSA en mij overeengekomen. De overwegingen hierbij waren dat de
overgang tussen de tarieven die worden gehanteerd voor het tijdelijk rijden en de
tarieven op grond van de definitieve concessie niet te groot mag zijn. Daarnaast
moeten de tarieven in verhouding staan met de reistijdwinst die de reizigers ervaren
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
door het tijdelijk rijden. HSA zal de eerste vier weken van het tijdelijk rijden een
introductietarief hanteren dat 15% boven het niveau van de reguliere NSR tarieven
ligt. Daarna gaat HSA over op een tarief dat 60% hoger ligt dan de reguliere NSR
tarieven. Tegelijkertijd zal een beperkt aantal via internet te reserveren stoelen
beschikbaar komen tegen een zogenaamd superdiscounttarief dat gemiddeld 20%
lager zal liggen dan de reguliere NSR tarieven. Ik acht deze tarieven redelijk gezien het
feit dat reizigers ook kunnen kiezen voor de reguliere NSR treinen tussen Amsterdam
en Rotterdam. De consumentenorganisaties hebben advies uitgebracht over de
concessie en de door HSA gehanteerde tarieven. Ook zij trekken in hun advies de
conclusie dat de tarieven acceptabel zijn gezien de keuzemogelijkheid die de reizigers
hebben. Tijdens het tijdelijk rijden zal blijken of de reizigers bereid zijn deze tarieven te
betalen in ruil voor de substantiële reistijdwinst.
Als door nog onvoorziene oorzaak de definitieve concessie eerder in werking treedt
dan de start van het tijdelijk vervoer tussen Amsterdam en Rotterdam dan zal ik de
concessie 2008 HSL-Zuid niet verlenen. De treindiensten tussen Amsterdam en
Rotterdam worden dan uitgevoerd onder het regiem van de definitieve concessie.
Hoewel geen wettelijke verplichting bestaat om de concessie 2008 HSL-Zuid bij uw
Kamer voor te hangen acht ik het van belang om uw Kamer vooraf in de gelegenheid
te stellen kennis te nemen van deze concessie.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat