International Film Festival Rotterdam

Retrospectieven en thematische programma's in IFFR 2009

38th International Film Festival Rotterdam
21 januari - 1 februari 2009

PERSBERICHT 5 december 2008

Retrospectieven en thematische programma's in IFFR 2009

Het 38e International Film Festival Rotterdam (IFFR) eert de filmmakers Jerzy Skolimowski uit Polen, Paolo Benvenuti uit Italië en Peter Liechti uit Zwitserland. Ter gelegenheid van de retrospectieven van hun oeuvre zullen allen naar verwachting het festival bijwonen. De nieuwe hoofdsectie Signals van het IFFR zal ook vijf thematische programma's omvatten. `Size Matters' brengt tentoonstellingen en films over cinema en beeldende kunst in relatie tot de alomtegenwoordige electronische beeldschermen. `Hungry Ghosts' bestaat uit recente Aziatische films over geesten. `First Things First' richt zich op de allereerste films van inmiddels bekende filmauteurs. `Young Turkish Cinema' brengt een overzicht van de bloeiende Turkse filmcultuur. De rijke historie van de film komt aan de orde in `Regained'.

Signals omvat de volgende retrospectieven en thematische programma's:

Jerzy Skolimowski retrospectief
De carrière van filmmaker, toneel- en filmscenarioschrijver, schilder en acteur Jerzy Skolimowski (Polen, 1938) is even veelzijdig als internationaal. Al aan het begin van zijn carrière als regisseur en scenarioschrijver in 1960, draagt hij bij aan de scripts van Roman Polanski's Knife in the Water and of Andrzej Wajda's Innocent Sorcerers. Na zijn vertrek uit Polen midden jaren zestig, regisseert Skolimowski films in de Verenigde Staten en Frankrijk. In zijn loopbaan als acteur is hij onder meer te zien in zijn eigen films en, recenter, in Before Night Falls van Julian Schnabel en Eastern Promises van David Cronenberg. Met Czery noci z Anna (Four Nights with Anna), Skolimowski's jongste film, maakt hij na zeventien jaar een sterke comeback als regisseur.

Paolo Benvenuti retrospective
Paolo Benvenuti (1946) is een van minst bekende en tegelijk beste hedendaagse Italiaanse filmmakers. Het International Film Festival Rotterdam 2009 stelt voor het eerst een retrospectief samen van zijn oeuvre.
Benvenuti's uitdagende werk, van zijn debuutfilm Il Bacio di Giuda (1988) tot zijn zesde en recentste speelfilm Puccini e la fanciulla (2008), is gebaseerd op uitgebreid en zorgvuldig historisch onderzoek. Behalve speelfilms, maakte Benvenuti ook korte films en documentaires. Hij debuteerde in 1969 met de korte film Fuori gioco en assisteerde het Franse regisseurskoppel Straub & Huillet bij enkele van hun in Italië gemaakte films. Zijn nieuwe film Puccini e la fanciulla (Puccini and the Young Girl), schreef en regisseerde hij samen met zijn partner Paola Baroni. De film, buiten competitie te zien tijdens het filmfestival van Venetië, maakt deel uit van het retrospectief in Rotterdam. Dat omvat zes speelfilms en zeven korte films van Benvenuti.

Peter Liechti retrospectief
De Zwitserse filmmaker, scenarioschrijver en cameraman Peter Liechti (1951) begon zijn filmloopbaan Sommerhügel in 1984; sindsdien heeft hij een eigenzinnig oeuvre opgebouwd van experimentele, middellange documentaries en fictiefilms geschoten op 16 mm. Het essayistische gebruik van fictie, muziek, voice over en vertelling zijn karakteristieke elementen in zijn werk. Zijn nieuwe film The Sound of Insects - Record of a Mummy, die zijn internationale premiëre krijgt in Rotterdam, is een bewerking van de novelle `Miira ni narumade' (`Until I am a Mummy') van Shimada Masahiko, op zijn beurt gebaseerd op een bestaand dagboek van een man die zelfmoord pleegt door verhongering. Voor het komende IFFR stelt Peter Liechti ook een `carte blanche'-programma samen van films waarmee hij zich verbonden voelt. Een daarvan is Picture of Light (1994) van de Canadese filmmaker Peter Mettler (Gambling, Gods and LSD), die betrokken is bij Liechti's The Sound of Insects als verteller en `voice over'.

Size Matters
Naar aanleiding van de recente doorbraak van beeldschermen in zowel de publiek als private omgeving, richt het thematische programma `Size Matters' richt zich op zowel de alomtegenwoordigheid als de `content' van beeldschermen in dit post-filmtijdperk. Het IFFR presenteert binnen `Size Matters' buitenprojecties voor de publieke omgeving onder de titel `Urban Screens', bijeengebracht door festivaldirecteur Rutger Wolfson. De groepstentoonstelling `Aspect Ratio' in TENT. wordt samengesteld door festivalprogrammeur Edwin Carels. Door drie speciaal voor dit programma vervaardigde films te projecteren op hoge kantoorgebouwen in het centrum van Rotterdam, stelt het festival de vraag wat de taal en traditie van de filmkunst kan bijdragen aan de functie en software van beeldschermen. Nadere informatie over `Urban Screens' zal binnenkort bekend worden gemaakt. `Aspect Ratio' legt een verband tussen mediakunst en het menselijke aandeel in een steeds sneller groeiend technologisch universum. De tentoonstelling omvat werk van Ken Jacobs, Simon Starling, Roy Arden, Louise Decordier, Carlo Zanni, Morgan Fisher, Joachim Koester en JODI. Het sleutelwerk is de korte documentaire Powers of Ten van Ray en Charles Eams uit 1977.

Hungry Ghosts
`Hungry Ghosts' is een programma met Oostaziatische speelfilms over geesten en bovennatuurlijke verschijningen. Een specifiek kenmerk van deze Aziatische horrorfilms is dat de mensen die ze maken en er naar kijken in geesten geloven. ` Hungry Ghosts', bijeengebracht door festivalprogrammeur Gertjan Zuilhof, omvat opmerkelijk en vernieuwend werk van, onder meer, Ronin Team (Art of the Devil 3), Riri Riza (Takut: Faces of Fear), Ekachai Uekrongtham (The Coffin) and Tsukamoto Shinya (Nightmare Detective 2).
Huizen zijn, zoals te zien valt in deze horrorfilms, vaak de favoriete verblijfplaats van geesten. Mede daarom maakt een spookhuis deel uit van `Hungry Ghosts'. In een groepsexpositie in het voormalige NDU-pand aan de Witte de Withstraat (Rotterdam) zullen de Zuidoost-Aziatische filmmakers Amir Muhammad (Maleisië), Wisit Sasanatieng (Thailand), Nguyen Vinh Son (Vietnam), Lav Diaz (Filippijnen), Garin Nugroho (Indonesië) and Riri Riza (Indonesië) hun visie geven op spirituele aanwezigheid.

First Things First
`First Things First' bestaat uit een serie eerste of vroege werken van filmmakers die sindsdien een karakteristiek en invloedrijk filmisch oeuvre hebben opgebouwd - en nog steeds belangrijke films produceren. `First Things First' stelt vragen over het begin van auteursschap en het vinden van een eigen stijl. Kan het belang van een originele regisseur in zijn eerste werk al worden vastgesteld of kan dit uitsluitend door terug te blikken?
Festivalprogrammeur Gerwin Tamsma brengt in `First Things First' vroeg, meestal zelden gezien werk bijeen, indien mogelijk in combinatie met nieuwe films of verenigd in een compilatie van korte films.
Het programme omvat onder meer Manoel De Oliveira's Douro Faina Fluvial (1931), Jonas Mekas' Williamsburg, Brooklyn (2003, met beelden uit 1950), Otar Iosseliani's Song about a Flower (1959), Alexander Kluge's Brutalität in Stein (1960), Jean-Marie Straubs Machorka-Muff (1963), Hou Hsiao-hsiens Cute Girl (1980), Ulrich Seidls Einsvierzig (1980) en Ball (1982), Bong Joon-ho's Incoherence (1993), Carlos Reygadas' Adulte (1997) en Alberto Serra's Crespia (the film not the village) (2003).

Young Turkish Cinema
`Young Turkish Cinema' maakt de opmerkelijke groei en recente ontwikkelingen zichbaar van de onafhankelijke filmkunst in Turkije. Regisseurs als Nuri Bilge Ceylan, Semih Kaplanoglu en Yesim Ustaoglu, waarvan het Hubert Bals Fonds het vroege werk heeft ondersteund, zijn zowel succesvol in en buiten Turkije. Een jongere generatie treedt inmiddels in hun voetsporen. `Young Turkish Cinema', bijeengebracht door festivalprogrammeur Ludmila Cvikova, presenteert recent werk van beide generaties filmmakers uit Turkije en omvat een samenwerking met het Turkse filmtijdschrift Altyazi dat een speciale uitgave verzorgt over de bloei van de huidige Turkse filmcultuur. In `Young Turkish Cinema' worden onder meer vertoond: The Small Town (1998), het speelfilmdebuut van Nuri Bilge Ceylan; The Storm (2008) van Kazim Öz, mede tot stand gekomen dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds en Black Dogs Barking (2008) van Mehmet Bahadir Er & Maryna Gorbach.

Regained
In voortzetting op een gelijksoortig onderdeel van voorgaande festivaledities krijgt `Signals' het thematische onderdeel `Regained' met herontdekte of recentelijk gerestaureerde films uit de rijke geschiedenis van de filmkunst. Ook is dit de plek voor films over film en filmmaken. Zo zijn te zien in `Regained': de documentaires Rerberg and Tarkovsky. The Reverse Side Of "Stalker" van Igor Mayboroda en Waiting for Sancho, a soort `making-of' film van Mark Peranson over Albert Serra's El cant dels ocells (Birdsong), ook te zien in IFFR 2009. Ander werk in `Regained' wordt binnenkort bekend gemaakt.

`Signals' is een van de drie hoofdsecties van de nieuwe programmatische indeling van het International Film Festival Rotterdam. `Signals' omvat een serie focus- en thematische programma's. De sectie richt de schijnwerper op belangrijke filmmakers of kunstenaars en stelt vragen bij actuele of tijdloze ideeën binnen de filmkunst en filmgerelateerde beeldende kunst. De twee andere hoofdsecties zijn `Bright Future' en `Spectrum'. `Bright Future' omvat circa zeventig werken van eerste of tweede films inclusief de VPRO Tiger Awards Competitie voor debuut- of tweede lange films en de Tiger Awards Competitie voor korte films. `Spectrum' brengt hoogtepunten uit afgelopen filmjaar, nieuwe films van prominente auteurs en actueel, sterk en vernieuwend werk van ervaren filmmakers bijeen. Deze circa honderd films leveren, naar de mening van het IFFR, een essentiële bijdrage aan de internationale filmcultuur.

Het 38e International Film Festival opent op 21 januari 2009. Het volledige programma verschijnt op 15 januari 2009 op ww.filmfestivalrotterdam.com en als speciale bijlage bij de Volkskrant. De online kaartverkoop start 17 januari via www.filmfestivalrotterdam.com.

© 2008 International Film Festival Rotterdam |