Retrospectieven en thematische programma's in IFFR 2009
38th International Film Festival Rotterdam
21 januari - 1 februari 2009
PERSBERICHT 5 december 2008
Retrospectieven en thematische programma's in IFFR 2009
Het 38e International Film Festival Rotterdam (IFFR) eert de
filmmakers Jerzy Skolimowski uit Polen, Paolo Benvenuti uit Italië en
Peter Liechti uit Zwitserland. Ter gelegenheid van de retrospectieven
van hun oeuvre zullen allen naar verwachting het festival bijwonen.
De nieuwe hoofdsectie Signals van het IFFR zal ook vijf thematische
programma's omvatten. `Size Matters' brengt tentoonstellingen en films
over cinema en beeldende kunst in relatie tot de alomtegenwoordige
electronische beeldschermen. `Hungry Ghosts' bestaat uit recente
Aziatische films over geesten. `First Things First' richt zich op de
allereerste films van inmiddels bekende filmauteurs. `Young Turkish
Cinema' brengt een overzicht van de bloeiende Turkse filmcultuur. De
rijke historie van de film komt aan de orde in `Regained'.
Signals omvat de volgende retrospectieven en thematische programma's:
Jerzy Skolimowski retrospectief
De carrière van filmmaker, toneel- en filmscenarioschrijver, schilder
en acteur Jerzy Skolimowski (Polen, 1938) is even veelzijdig als
internationaal. Al aan het begin van zijn carrière als regisseur en
scenarioschrijver in 1960, draagt hij bij aan de scripts van Roman
Polanski's Knife in the Water and of Andrzej Wajda's Innocent
Sorcerers. Na zijn vertrek uit Polen midden jaren zestig, regisseert
Skolimowski films in de Verenigde Staten en Frankrijk. In zijn
loopbaan als acteur is hij onder meer te zien in zijn eigen films en,
recenter, in Before Night Falls van Julian Schnabel en Eastern
Promises van David Cronenberg. Met Czery noci z Anna (Four Nights with
Anna), Skolimowski's jongste film, maakt hij na zeventien jaar een
sterke comeback als regisseur.
Paolo Benvenuti retrospective
Paolo Benvenuti (1946) is een van minst bekende en tegelijk beste
hedendaagse Italiaanse filmmakers. Het International Film Festival
Rotterdam 2009 stelt voor het eerst een retrospectief samen van zijn
oeuvre.
Benvenuti's uitdagende werk, van zijn debuutfilm Il Bacio di Giuda
(1988) tot zijn zesde en recentste speelfilm Puccini e la fanciulla
(2008), is gebaseerd op uitgebreid en zorgvuldig historisch onderzoek.
Behalve speelfilms, maakte Benvenuti ook korte films en documentaires.
Hij debuteerde in 1969 met de korte film Fuori gioco en assisteerde
het Franse regisseurskoppel Straub & Huillet bij enkele van hun in
Italië gemaakte films. Zijn nieuwe film Puccini e la fanciulla
(Puccini and the Young Girl), schreef en regisseerde hij samen met
zijn partner Paola Baroni. De film, buiten competitie te zien tijdens
het filmfestival van Venetië, maakt deel uit van het retrospectief in
Rotterdam. Dat omvat zes speelfilms en zeven korte films van
Benvenuti.
Peter Liechti retrospectief
De Zwitserse filmmaker, scenarioschrijver en cameraman Peter Liechti
(1951) begon zijn filmloopbaan Sommerhügel in 1984; sindsdien heeft
hij een eigenzinnig oeuvre opgebouwd van experimentele, middellange
documentaries en fictiefilms geschoten op 16 mm. Het essayistische
gebruik van fictie, muziek, voice over en vertelling zijn
karakteristieke elementen in zijn werk. Zijn nieuwe film The Sound of
Insects - Record of a Mummy, die zijn internationale premiëre krijgt
in Rotterdam, is een bewerking van de novelle `Miira ni narumade'
(`Until I am a Mummy') van Shimada Masahiko, op zijn beurt gebaseerd
op een bestaand dagboek van een man die zelfmoord pleegt door
verhongering. Voor het komende IFFR stelt Peter Liechti ook een `carte
blanche'-programma samen van films waarmee hij zich verbonden voelt.
Een daarvan is Picture of Light (1994) van de Canadese filmmaker Peter
Mettler (Gambling, Gods and LSD), die betrokken is bij Liechti's The
Sound of Insects als verteller en `voice over'.
Size Matters
Naar aanleiding van de recente doorbraak van beeldschermen in zowel de
publiek als private omgeving, richt het thematische programma `Size
Matters' richt zich op zowel de alomtegenwoordigheid als de `content'
van beeldschermen in dit post-filmtijdperk. Het IFFR presenteert
binnen `Size Matters' buitenprojecties voor de publieke omgeving onder
de titel `Urban Screens', bijeengebracht door festivaldirecteur Rutger
Wolfson. De groepstentoonstelling `Aspect Ratio' in TENT. wordt
samengesteld door festivalprogrammeur Edwin Carels.
Door drie speciaal voor dit programma vervaardigde films te
projecteren op hoge kantoorgebouwen in het centrum van Rotterdam,
stelt het festival de vraag wat de taal en traditie van de filmkunst
kan bijdragen aan de functie en software van beeldschermen. Nadere
informatie over `Urban Screens' zal binnenkort bekend worden gemaakt.
`Aspect Ratio' legt een verband tussen mediakunst en het menselijke
aandeel in een steeds sneller groeiend technologisch universum. De
tentoonstelling omvat werk van Ken Jacobs, Simon Starling, Roy Arden,
Louise Decordier, Carlo Zanni, Morgan Fisher, Joachim Koester en JODI.
Het sleutelwerk is de korte documentaire Powers of Ten van Ray en
Charles Eams uit 1977.
Hungry Ghosts
`Hungry Ghosts' is een programma met Oostaziatische speelfilms over
geesten en bovennatuurlijke verschijningen. Een specifiek kenmerk van
deze Aziatische horrorfilms is dat de mensen die ze maken en er naar
kijken in geesten geloven. ` Hungry Ghosts', bijeengebracht door
festivalprogrammeur Gertjan Zuilhof, omvat opmerkelijk en vernieuwend
werk van, onder meer, Ronin Team (Art of the Devil 3), Riri Riza
(Takut: Faces of Fear), Ekachai Uekrongtham (The Coffin) and Tsukamoto
Shinya (Nightmare Detective 2).
Huizen zijn, zoals te zien valt in deze horrorfilms, vaak de favoriete
verblijfplaats van geesten. Mede daarom maakt een spookhuis deel uit
van `Hungry Ghosts'. In een groepsexpositie in het voormalige NDU-pand
aan de Witte de Withstraat (Rotterdam) zullen de Zuidoost-Aziatische
filmmakers Amir Muhammad (Maleisië), Wisit Sasanatieng (Thailand),
Nguyen Vinh Son (Vietnam), Lav Diaz (Filippijnen), Garin Nugroho
(Indonesië) and Riri Riza (Indonesië) hun visie geven op spirituele
aanwezigheid.
First Things First
`First Things First' bestaat uit een serie eerste of vroege werken van
filmmakers die sindsdien een karakteristiek en invloedrijk filmisch
oeuvre hebben opgebouwd - en nog steeds belangrijke films produceren.
`First Things First' stelt vragen over het begin van auteursschap en
het vinden van een eigen stijl. Kan het belang van een originele
regisseur in zijn eerste werk al worden vastgesteld of kan dit
uitsluitend door terug te blikken?
Festivalprogrammeur Gerwin Tamsma brengt in `First Things First'
vroeg, meestal zelden gezien werk bijeen, indien mogelijk in
combinatie met nieuwe films of verenigd in een compilatie van korte
films.
Het programme omvat onder meer Manoel De Oliveira's Douro Faina
Fluvial (1931), Jonas Mekas' Williamsburg, Brooklyn (2003, met beelden
uit 1950), Otar Iosseliani's Song about a Flower (1959), Alexander
Kluge's Brutalität in Stein (1960), Jean-Marie Straubs Machorka-Muff
(1963), Hou Hsiao-hsiens Cute Girl (1980), Ulrich Seidls Einsvierzig
(1980) en Ball (1982), Bong Joon-ho's Incoherence (1993), Carlos
Reygadas' Adulte (1997) en Alberto Serra's Crespia (the film not the
village) (2003).
Young Turkish Cinema
`Young Turkish Cinema' maakt de opmerkelijke groei en recente
ontwikkelingen zichbaar van de onafhankelijke filmkunst in Turkije.
Regisseurs als Nuri Bilge Ceylan, Semih Kaplanoglu en Yesim Ustaoglu,
waarvan het Hubert Bals Fonds het vroege werk heeft ondersteund, zijn
zowel succesvol in en buiten Turkije. Een jongere generatie treedt
inmiddels in hun voetsporen. `Young Turkish Cinema', bijeengebracht
door festivalprogrammeur Ludmila Cvikova, presenteert recent werk van
beide generaties filmmakers uit Turkije en omvat een samenwerking met
het Turkse filmtijdschrift Altyazi dat een speciale uitgave verzorgt
over de bloei van de huidige Turkse filmcultuur.
In `Young Turkish Cinema' worden onder meer vertoond: The Small Town
(1998), het speelfilmdebuut van Nuri Bilge Ceylan; The Storm (2008)
van Kazim Öz, mede tot stand gekomen dankzij een bijdrage van het
Hubert Bals Fonds en Black Dogs Barking (2008) van Mehmet Bahadir Er &
Maryna Gorbach.
Regained
In voortzetting op een gelijksoortig onderdeel van voorgaande
festivaledities krijgt `Signals' het thematische onderdeel `Regained'
met herontdekte of recentelijk gerestaureerde films uit de rijke
geschiedenis van de filmkunst. Ook is dit de plek voor films over film
en filmmaken. Zo zijn te zien in `Regained': de documentaires Rerberg
and Tarkovsky. The Reverse Side Of "Stalker" van Igor Mayboroda en
Waiting for Sancho, a soort `making-of' film van Mark Peranson over
Albert Serra's El cant dels ocells (Birdsong), ook te zien in IFFR
2009. Ander werk in `Regained' wordt binnenkort bekend gemaakt.
`Signals' is een van de drie hoofdsecties van de nieuwe
programmatische indeling van het International Film Festival
Rotterdam. `Signals' omvat een serie focus- en thematische
programma's. De sectie richt de schijnwerper op belangrijke filmmakers
of kunstenaars en stelt vragen bij actuele of tijdloze ideeën binnen
de filmkunst en filmgerelateerde beeldende kunst.
De twee andere hoofdsecties zijn `Bright Future' en `Spectrum'.
`Bright Future' omvat circa zeventig werken van eerste of tweede films
inclusief de VPRO Tiger Awards Competitie voor debuut- of tweede lange
films en de Tiger Awards Competitie voor korte films. `Spectrum'
brengt hoogtepunten uit afgelopen filmjaar, nieuwe films van
prominente auteurs en actueel, sterk en vernieuwend werk van ervaren
filmmakers bijeen. Deze circa honderd films leveren, naar de mening
van het IFFR, een essentiële bijdrage aan de internationale
filmcultuur.
Het 38e International Film Festival opent op 21 januari 2009. Het
volledige programma verschijnt op 15 januari 2009 op
ww.filmfestivalrotterdam.com en als speciale bijlage bij de
Volkskrant. De online kaartverkoop start 17 januari via
www.filmfestivalrotterdam.com.
© 2008 International Film Festival Rotterdam |
International Film Festival Rotterdam