Bredeschool.nl

Scholen bepalen zelf maatschappelijke betrokkenheid

donderdag 18 december 2008

Scholen hebben in de loop der jaren een breed scala aan maatschappelijke taken gekregen. Maar het voorbereiden op vervolgonderwijs en maatschappelijke deelname moeten de hoofdfuncties blijven.

Dat stelt de Onderwijsraad in een advies aan Onderwijsstaatssecretaris Marja van Bijsterveldt. Ook stelt de raad dat scholen zelf moeten kunnen bepalen of en hoe ze hun maatschappelijke betrokkenheid invullen.

Veel onderwijsinstellingen, en in het bijzonder brede scholen, houden zich niet alleen bezig met de kerntaken kwalificeren en socialiseren. Ze houden zich ook bezig met maatschappelijke taken als gezonde voeding, lichaamsbeweging en vrijetijdsbesteding voor leerlingen, ouders en wijkbewoners. Het is aan de school zelf om die grens te trekken, adviseert de raad. De eigen onderwijsvisie en omgeving dienen dan als uitgangspunten bij het bepalen in welke mate een school inspeelt op maatschappelijke verwachtingen.
De Onderwijsraad geeft in een persbericht van 17 december wel houvast voor de scholen in de vorm van drie varianten; de multifunctionele school, de sobere school en de netwerkschool. De raad heeft daarnaast ook een afwegingskader ontwikkeld die scholen kan helpen bij het invullen van hun maatschappelijke functie.

Het volledige advies vindt u op www.onderwijsraad.nl.