Bredeschool.nl
Scholen bepalen zelf maatschappelijke betrokkenheid
donderdag 18 december 2008
Scholen hebben in de loop der jaren een breed scala aan maatschappelijke
taken gekregen. Maar het voorbereiden op vervolgonderwijs en
maatschappelijke deelname moeten de hoofdfuncties blijven.
Dat stelt de Onderwijsraad in een advies aan Onderwijsstaatssecretaris
Marja van Bijsterveldt. Ook stelt de raad dat scholen zelf moeten
kunnen bepalen of en hoe ze hun maatschappelijke betrokkenheid
invullen.
Veel onderwijsinstellingen, en in het bijzonder brede scholen, houden
zich niet alleen bezig met de kerntaken kwalificeren en socialiseren.
Ze houden zich ook bezig met maatschappelijke taken als gezonde
voeding, lichaamsbeweging en vrijetijdsbesteding voor leerlingen,
ouders en wijkbewoners. Het is aan de school zelf om die grens te
trekken, adviseert de raad. De eigen onderwijsvisie en omgeving dienen
dan als uitgangspunten bij het bepalen in welke mate een school
inspeelt op maatschappelijke verwachtingen.
De Onderwijsraad geeft in een persbericht van 17 december wel houvast
voor de scholen in de vorm van drie varianten; de multifunctionele
school, de sobere school en de netwerkschool. De raad heeft daarnaast
ook een afwegingskader ontwikkeld die scholen kan helpen bij het
invullen van hun maatschappelijke functie.
Het volledige advies vindt u op www.onderwijsraad.nl.