Gemeente Breda

Breda stelt plan van aanpak voor- en vroegschoolse educatie vast

Klik hier voor vergroting.

Met het plan van aanpak Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) 2008-2011 kiest het college ervoor het beleid uit voorgaande jaren in grote lijnen voort te zetten. In de afgelopen 10 jaar is op het terrein van onderwijskansenbeleid veel geïnvesteerd in de implementatie van programmas, de scholing en begeleiding van leidsters en leerkrachten en het betrekken en ondersteunen van ouders. Naast het borgen van datgene wat bereikt is wil het college de komende jaren op meer peuterspeelzalen, basisscholen en kinderdagverblijven VVE-programmas inzetten en verbindingen leggen met andere beleidsterreinen waar in de jeugd geïnvesteerd wordt.

Een van de nieuwe activiteiten in Breda is het project de VoorleesExpress dat in het voorjaar van 2009 van start gaat. Hierbij gaan vrijwilligers wekelijks bij jonge kinderen thuis voorlezen, hun ouders betrekken bij de voorleessessies en hen ook stimuleren het voorleesritueel voort te zetten. Zo brengen zij het belang en vooral het plezier van (voor)lezen onder de aandacht in gezinnen waar dit niet vanzelfsprekend is. De voorlezer en het gezin hebben allebei een andere culturele achtergrond zodat er in het contact ook ruimte is voor culturele uitwisseling.

De gemeente Breda voert sinds 1998 de regie over het onderwijskansenbeleid. Dit beleid is erop gericht om kinderen in achterstandssituaties extra zorg en aandacht te geven. In de voor- en vroegschoolse periode krijgen kinderen van 2,5 tot en met 6 jaar speciale programmas aangeboden die gericht zijn op het aanpakken van taal- en ontwikkelingsachterstanden. Hiermee worden de kinderen voldoende toegerust om het basisonderwijs beter te kunnen volgen.

Gemeente, schoolbesturen en andere instellingen die betrokken zijn bij opvang, educatie en zorg voor jonge kinderen zijn samen verantwoordelijk voor de voor- en vroegschoolse educatie. Het plan van aanpak is in overleg met hen opgesteld.
Het VVE-beleid vormt een onderdeel van de lokaal educatieve agenda en maakt in een breder kader deel uit van het integraal jeugdbeleid.

Breda, 18 december 2008