Consumentenautoriteit
Persbericht | 18 december 2008 | Consumentenautoriteit: Dynabyte past haar
garantiepraktijk aan
Het bedrijf Dynabyte heeft de Consumentenautoriteit toegezegd dat het
zich in de toekomst zal houden aan de regels voor garantie &
conformiteit. Hiertoe heeft het bedrijf zich verplicht naar aanleiding
van onderzoek door de Consumentenautoriteit. De consument die bij
Dynabyte computers koopt, krijgt op grond van deze toezegging zijn
wettelijke rechten als een product niet voldoet of als het eerder
kapot gaat dan verwacht had mogen worden. Marije Hulshof, directeur
Consumentenautoriteit: "Dynabyte zet hiermee een belangrijke stap. Het
bedrijf neemt zijn verantwoordelijkheid als detaillist en toont zich
een serieus aanspreekpunt voor consumenten als het gekochte product
gebreken vertoont. Met deze duidelijkheid is de consument geholpen."
Dynabyte is een keten van 47 computerwinkels met zaken door heel
Nederland. De Consumentenautoriteit heeft naar dit bedrijf onderzoek
gedaan op basis van de klachten bij ConsuWijzer. Uit onderzoek bleek
dat Dynabyte de regels voor garantie & conformiteit niet altijd naar
behoren naleefde. De informatie op de website, de algemene voorwaarden
en de praktijk in de winkel waren niet in overeenstemming met de
wettelijke regels voor garantie & conformiteit. In haar Agenda had de
Consumentenautoriteit aangekondigd in 2008 onderzoek te doen naar de
naleving van de garantieregels in de elektronicabranche.
Dynabyte heeft erkend dat zij de regels van het consumentenrecht op
het gebied van garantie & conformiteit in het verleden niet altijd
goed heeft nageleefd. Daarom was het bedrijf bereid hierover met de
Consumentenautoriteit afspraken te maken voor de toekomst, waarmee
snel duidelijkheid wordt geschapen voor consumenten. De afspraken zijn
in lijn met de wet.
Inhoud toezegging
In de toezegging aan de Consumentenautoriteit is onder meer vastgelegd
dat het bedrijf erkent dat het aanspreekpunt is voor consumenten als
zij te maken hebben met een product dat niet deugt. Zo zal Dynabyte in
zo'n situatie zorgen voor herstel of vervanging van het product binnen
een redelijke termijn, ongeacht het beleid van de fabrikant. Gaat het
product binnen twee jaar na aankoop kapot en is het normaal gebruikt,
dan zal Dynabyte het kosteloos herstellen of vervangen. Ook na die
periode van twee jaar heeft de consument nog steeds recht op een
deugdelijk product. Ook hierover zijn afspraken vastgelegd in de
toezegging.
* Download de toezegging van Dynabyte (pdf, 37kb)
Dynabyte heeft de Consumentenautoriteit toegezegd de wijzigingen in de
formulering op de website en in de algemene voorwaarden te zullen
doorvoeren. Ook de praktijk in de winkel wordt binnen drie maanden
aangepast. De Consumentenautoriteit zal naleving van de afspraken
nauwgezet monitoren. In het geval dat de afspraken niet worden
nageleefd, zal de Consumentenautoriteit alsnog een
handhavingsprocedure starten.
Er lopen meer onderzoeken bij bedrijven naar de naleving van de regels
voor garantie en conformiteit.
Meer informatie
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl.
Consumenten kunnen op ConsuWijzer meer informatie over garantieregels
vinden
* ConsuWijzer - Dynabyte belooft zich aan garantieregels te houden
* ConsuWijzer - U heeft recht op een goed product
---