Trefwoorden: stages, leerproces, geestelijke gezondheidszorg
Promotie Mw. Drs. Agnes Wagenaar
in de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.
Promotores: prof.dr. H.P.A. Boshuizen; prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier;
prof.dr. C.P.M. van der Vleuten.
Titel: "Learning in Internships, What and how students learn from experience".
Donderdag 18 december 2008, 16.00 uur
Het onderzoek voor dit proefschrift is gedaan onder stagiaires geneeskunde en geestelijke gezondheidskunde van de Universiteit Maastricht. Stages blijken belangrijk voor de (professionele) ontwikkeling van studenten, maar het leren verloopt vaak minder optimaal dan wordt aangenomen. Studenten zijn doorgaans gemotiveerd om zoveel mogelijk professionele kennis en vaardigheden op te doen en hebben duidelijke ideeën over effectieve begeleiding. Ze geven echter weinig actief sturing aan hun leerproces. Daarnaast blijken stress en de manier waarop studenten hiermee omgaan, het leren vaak negatief te beïnvloeden. De diagnostische denkprocessen van stagiaires en ervaren hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg blijken een gemeenschappelijke kern te bevatten, maar verschillen in kwaliteit.
Universiteit Maastricht
Communicatie & Relatiebeheer
Bezoekadres: Bonnefantenstraat 2, Maastricht
Postadres: Postbus 616, 6200 MD Maastricht
Tel: +31 43 388 5229/230 (mob +31 6 4602 4992) Fax: +31 43 388 5225
e-mail: pers@bu.unimaas.nl
website: http://www.unimaas.nl
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6. Klik
Universiteit Maastricht