Gemeente en zorgaanbieders werken samen aan oplossing leveringsproblemen
hulp bij het huishouden
Datum uitgave persbericht: 12/17/2008
De gemeente Zwolle en de zorgaanbieders hebben samen de handen ineen
geslagen om een oplossing te zoeken voor de leveringsproblemen bij de
hulp bij het huishouden binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Gezien het hardnekkige karakter van de problemen heeft een bestuurlijk
overleg plaatsgevonden met alle zorgaanbieders en is op basis hiervan
een gezamenlijke aanpak opgesteld.
Het accent van de mogelijke oplossing ligt op de werving van nieuwe
hulpen in het bijzonder en op werken in de thuiszorg in het algemeen.
Dit betekent dat er naast een arbeidsmarktoffensief ook een
publiciteitscampagne wordt begonnen. Aanleiding van de maatregelen is
het feit dat de aanbieders voor hulp bij het huishouden Wmo niet
kunnen voldoen aan de leveringsverplichtingen, gelet op de krapte op
de arbeidsmarkt, het sterk afgenomen werkzoekenden bestand door het
grote vacatureaanbod. Een andere factor is het negatieve beeld dat is
ontstaan van werken in de thuiszorg door alle media-aandacht rondom
fusies. De gemeente Zwolle heeft vanuit haar rol als opdrachtgever in
het periodieke uitvoeringsoverleg met de tien zorgaanbieders
voortdurend aandacht gevraagd voor de leveringsproblemen, vooral in
het belang van gedupeerde cliënten. Dit heeft niet tot verbetering
geleid.
Arbeidsmarktoffensief
Om hulpen bij het huishouden te werven maken de zorgaanbieders gebruik
van verschillende wervingskanalen, zoals advertenties, de vacaturebank
van het Centrum Werk en Inkomen (CWI) en van bijvoorbeeld werving- en
selectiebureaus gericht op de zorg. Deze inzet levert te weinig nieuwe
arbeidskrachten op. De zorgaanbieders gaan daarom nu intensiever
samenwerken met partners van Werkplein De Lure, zoals het Werkloket en
het CWI. Er wordt onderzocht of de tot nu toe versnipperde
wervingsacties een steviger en structureel karakter kunnen krijgen in
de vorm van een gezamenlijk project gericht op nieuwe instroom.
Publiciteitscampagne
De gemeente en zorgaanbieders zijn het erover eens dat er een
imagoverbetering van werken in de thuiszorg nodig is. Daarom
verschijnen in januari 2009 onder meer artikelen in de
huis-aan-huis-kranten en wordt er die maand `de week van de hulp bij
het huishouden' georganiseerd. Zowel bestuurders als ook
portefeuillehouder E. Dannenberg maken zich een dagdeel vrij om aan de
slag te gaan als hulp bij het huishouden. In die week staan er diverse
activiteiten rondom hulp bij het huishouden op stapel.
De problemen binnen de hulp bij het huishouden richten zich op zowel
de inzet van hulpen bij spoedeisende situaties (binnen 48 uur) als ook
de afgesproken leveringstermijn van maximaal vijf werkdagen. De
problemen treffen direct cliënten die na een zorgvuldige
indicatieprocedure een beroep doen op de Wmo-voorziening hulp bij het
huishouden. Daarbij gaat het vaak om kwetsbare mensen die in veel
gevallen (te) lang hebben gewacht of naar andere oplossingen hebben
gezocht in hun omgeving, alvorens zij een beroep doen op ondersteuning
vanuit de gemeente. De gemeente en ook de zorgaanbieders vinden dit
beide een onaanvaardbare situatie. Zij zetten daarom alles op alles om
zo spoedig mogelijk te zorgen voor meer hulpen in de huishouding.
Bron: afdeling Communicatie
Datum van 17-12-2008 tot 16-01-2009
Gemeente Zwolle