Stichting Wakker Dier

Eerste supers stoppen met blank kalfsvlees

(17 december 2008)

De supermarktketens Dirk, Bas en Digros stoppen per 1 januari met de verkoop van blank kalfsvlees. Dit hebben zij Wakker Dier vandaag laten weten. Morgen start Wakker Dier een radiocampagne tegen kalfsvlees met bloedarmoede bij C1000, `de grootste slager van Nederland'. Dirk, Bas en Digros zijn de eerste supermarkten die positief reageren op de campagne van Wakker Dier tegen blank kalfsvlees. Eerder gaf het overkoepelende Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) al aan dat het dierenleed achter kalfsvlees in 2009 prioriteit krijgt van de supermarkten. Blank kalfsvlees komt van kalveren die op een ijzerarm dieet zijn gezet waardoor ze bloedarmoede krijgen. Het dieet is omstreden. De Europese Commissie overweegt een verbod.

Wakker Dier is enorm blij dat de eerste supermarkten omschakelen, en dat al drie maanden na de start van haar campagne. Van Ormondt: "De blanke kalfjes staan in kale betonnen hokken, omdat stro en gras teveel ijzer bevat. Nu het einde van het ijzerarme `blanke' dieet in zicht is, is de weg naar stro en weidegang ook open. Hopelijk is dit de laatste blankwitte Kerst voor de kalfjes."

De kalfsvleescampagne maakt met de toezegging van Dirk, Bas en Digros eenzelfde start als de eerdere succesvolle legbatterijcampagne. Ook toen stopten deze supermarkten als eerste. Daarna schaarde bijna elke maand wel een nieuwe supermarktketen zich achter dit besluit; een jaar later hadden alle supermarkten besloten te stoppen met de verkoop van legbatterijeieren.

Eén miljoen kalfjes per jaar worden bewust ziek gemaakt met een ijzerarm dieet, uitsluitend om een blank kleurtje aan het vlees te geven. Deze kalveren hebben een bloedwaarde (hemoglobinegehalte) van 5 millimol, terwijl gezonde kalveren een waarde tussen de 7 en de 10 hebben. Europese wetenschappers concludeerden dat er met een bloedwaarde onder de 6 sprake is van: `anaemia levels that are associated with poor welfare because normal activity is difficult or not possible and other functions are impaired '. De toonaangevende kalvermelkfabrikant Denkavit stelt hierover: `Als je het met mensen vergelijkt: met de waarde van vijf millimol kom je het ziekenhuis niet uit.'

Typisch Nederlands dierenleed

Stichting Wakker Dier voert momenteel een meerjarencampagne om één miljoen kalfjes te verlossen van bloedarmoede. De campagne richt zich op horeca, supermarkten en slagers. De bloedarmoede bij kalveren is typisch Nederlands dierenleed: Nederland is de grootste exporteur ter wereld van blank kalfsvlees. De Nederlandse firma Van Drie is de wereldmarktleider in kalfsvlees. In Nederland wordt kalfsvlees veel in restaurants gegeten en in toenemende mate ook in supermarkten verkocht. De consumptie stijgt al jaren.

De grote welzijnsproblemen die aan blank kalfsvlees kleven zijn:


- Om het vlees blank te kleuren krijgen de kalveren ijzerarm voer wat tot bloedarmoede leidt.


- De kalveren worden gelijk na de geboorte bij de moederkoe weggehaald.


- 600.000 kalfjes worden jaarlijks op jonge leeftijd op lange afstandstransport gezet naar Nederland, onder andere uit Polen en Litouwen.


- Tot een leeftijd van 8 weken staan de kalfjes alleen in een box.


- Daarna komen de kalfjes in krappe kale groepshokken zonder stro, staand in hun eigen stront.


- Een blank kalf komt haar leven lang niet in de wei. Een hap gras zou haar vlees namelijk een ongewenst gezond rood kleurtje geven.

Miljoenensubsidie voor reclame kalfsvlees

In de kalfsvleescampagne wil Wakker Dier hetzelfde bereiken als bij de biggencastratie- en legbatterijcampagne. Door gerichte company campaigning zijn alle supermarkten en het merendeel van de verwerkende industrie overgestapt van eieren uit de legbatterij naar scharreleieren. De castratiecampagne leidde ertoe dat alle supermarkten vanaf 2009 geen vlees meer verkopen van biggetjes die onverdoofd zijn gecastreerd. De bloedarmoede zal centraal staan in de kalfsvleescampagne. De campagne zal moeten opboksen tegen de kalfsvleespromotiecampagne van de veesector die recent 3 miljoen euro subsidie kreeg van de EU.

Engeland stopte export naar Nederland vanwege dierenleed

Jaarlijks worden in Nederland anderhalf miljoen kalfjes vetgemest voor kalfsvlees. Driekwart daarvan heeft bloedarmoede. Omdat er onvoldoende kalfjes op Nederlandse melkveebedrijven worden geboren, worden jaarlijks 600.000 pasgeboren kalfjes geïmporteerd - de laatste jaren steeds vaker uit vergelegen landen als Polen en Litouwen. In Engeland zijn dierenbeschermers, supermarkten en boeren overeengekomen te stoppen met kalverexport naar Nederland, vanwege het grote dierenleed in ons land en bij het transport. Voor blank kalfsvlees worden de kalveren in standaardhokken gehouden: de eerste acht weken alleen, daarna in krappe groepshokken. Een paar veebedrijven produceren onder label `Peter's Farm' waarbij de dieren wel meer ruimte hebben, maar nog steeds bloedarmoede. Een kwart van de kalfsvleesproductie is tegenwoordig `rosé' vlees. Hiervoor geldt hetzelfde kalverleed als bij de blanke kalveren, exclusief de bloedarmoede. Er is in Nederland één biologisch kalverbedrijf: Ecofields van Bart Boon in Ede. Daar lopen de gezonde kalfjes lekker buiten in de wei zodat het vlees een gezonde rode/roze kleur heeft.


---

Scientific opinion on: The risks of poor welfare in intensive calf farming systems, mei 2006, EFSA (wetenschappelijk comité Europese Commissie). Pagina's 10 en 11. Vindplaats online: http://www.efsa.europa.eu/EFSA/Scientific_Opinion/ahaw_op_ej366_calves welfare_en1.pdf?ssbinary=true

Vitaliteit van kalveren te laag. Blad Veeteelt oktober 2005, pagina 27. Vindplaats online:
http://library.wur.nl/veeteelt/v22/a20p26-27.pdf