Eerste supers stoppen met blank kalfsvlees
(17 december 2008)
De supermarktketens Dirk, Bas en Digros stoppen per 1 januari met de
verkoop van blank kalfsvlees. Dit hebben zij Wakker Dier vandaag laten
weten. Morgen start Wakker Dier een radiocampagne tegen kalfsvlees met
bloedarmoede bij C1000, `de grootste slager van Nederland'. Dirk, Bas
en Digros zijn de eerste supermarkten die positief reageren op de
campagne van Wakker Dier tegen blank kalfsvlees. Eerder gaf het
overkoepelende Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) al aan dat
het dierenleed achter kalfsvlees in 2009 prioriteit krijgt van de
supermarkten. Blank kalfsvlees komt van kalveren die op een ijzerarm
dieet zijn gezet waardoor ze bloedarmoede krijgen. Het dieet is
omstreden. De Europese Commissie overweegt een verbod.
Wakker Dier is enorm blij dat de eerste supermarkten omschakelen, en
dat al drie maanden na de start van haar campagne. Van Ormondt: "De
blanke kalfjes staan in kale betonnen hokken, omdat stro en gras
teveel ijzer bevat. Nu het einde van het ijzerarme `blanke' dieet in
zicht is, is de weg naar stro en weidegang ook open. Hopelijk is dit
de laatste blankwitte Kerst voor de kalfjes."
De kalfsvleescampagne maakt met de toezegging van Dirk, Bas en Digros
eenzelfde start als de eerdere succesvolle legbatterijcampagne. Ook
toen stopten deze supermarkten als eerste. Daarna schaarde bijna elke
maand wel een nieuwe supermarktketen zich achter dit besluit; een jaar
later hadden alle supermarkten besloten te stoppen met de verkoop van
legbatterijeieren.
Eén miljoen kalfjes per jaar worden bewust ziek gemaakt met een
ijzerarm dieet, uitsluitend om een blank kleurtje aan het vlees te
geven. Deze kalveren hebben een bloedwaarde (hemoglobinegehalte) van 5
millimol, terwijl gezonde kalveren een waarde tussen de 7 en de 10
hebben. Europese wetenschappers concludeerden dat er met een
bloedwaarde onder de 6 sprake is van: `anaemia levels that are
associated with poor welfare because normal activity is difficult or
not possible and other functions are impaired '. De toonaangevende
kalvermelkfabrikant Denkavit stelt hierover: `Als je het met mensen
vergelijkt: met de waarde van vijf millimol kom je het ziekenhuis niet
uit.'
Typisch Nederlands dierenleed
Stichting Wakker Dier voert momenteel een meerjarencampagne om één
miljoen kalfjes te verlossen van bloedarmoede. De campagne richt zich
op horeca, supermarkten en slagers. De bloedarmoede bij kalveren is
typisch Nederlands dierenleed: Nederland is de grootste exporteur ter
wereld van blank kalfsvlees. De Nederlandse firma Van Drie is de
wereldmarktleider in kalfsvlees. In Nederland wordt kalfsvlees veel in
restaurants gegeten en in toenemende mate ook in supermarkten
verkocht. De consumptie stijgt al jaren.
De grote welzijnsproblemen die aan blank kalfsvlees kleven zijn:
- Om het vlees blank te kleuren krijgen de kalveren ijzerarm
voer wat tot bloedarmoede leidt.
- De kalveren worden gelijk na de geboorte bij de moederkoe
weggehaald.
- 600.000 kalfjes worden jaarlijks op jonge leeftijd op lange
afstandstransport gezet naar Nederland, onder andere uit Polen en
Litouwen.
- Tot een leeftijd van 8 weken staan de kalfjes alleen in een
box.
- Daarna komen de kalfjes in krappe kale groepshokken zonder
stro, staand in hun eigen stront.
- Een blank kalf komt haar leven lang niet in de wei. Een hap
gras zou haar vlees namelijk een ongewenst gezond rood kleurtje geven.
Miljoenensubsidie voor reclame kalfsvlees
In de kalfsvleescampagne wil Wakker Dier hetzelfde bereiken als bij de
biggencastratie- en legbatterijcampagne. Door gerichte company
campaigning zijn alle supermarkten en het merendeel van de verwerkende
industrie overgestapt van eieren uit de legbatterij naar
scharreleieren. De castratiecampagne leidde ertoe dat alle
supermarkten vanaf 2009 geen vlees meer verkopen van biggetjes die
onverdoofd zijn gecastreerd. De bloedarmoede zal centraal staan in de
kalfsvleescampagne. De campagne zal moeten opboksen tegen de
kalfsvleespromotiecampagne van de veesector die recent 3 miljoen euro
subsidie kreeg van de EU.
Engeland stopte export naar Nederland vanwege dierenleed
Jaarlijks worden in Nederland anderhalf miljoen kalfjes vetgemest voor
kalfsvlees. Driekwart daarvan heeft bloedarmoede. Omdat er onvoldoende
kalfjes op Nederlandse melkveebedrijven worden geboren, worden
jaarlijks 600.000 pasgeboren kalfjes geïmporteerd - de laatste jaren
steeds vaker uit vergelegen landen als Polen en Litouwen. In Engeland
zijn dierenbeschermers, supermarkten en boeren overeengekomen te
stoppen met kalverexport naar Nederland, vanwege het grote dierenleed
in ons land en bij het transport. Voor blank kalfsvlees worden de
kalveren in standaardhokken gehouden: de eerste acht weken alleen,
daarna in krappe groepshokken. Een paar veebedrijven produceren onder
label `Peter's Farm' waarbij de dieren wel meer ruimte hebben, maar
nog steeds bloedarmoede. Een kwart van de kalfsvleesproductie is
tegenwoordig `rosé' vlees. Hiervoor geldt hetzelfde kalverleed als bij
de blanke kalveren, exclusief de bloedarmoede. Er is in Nederland één
biologisch kalverbedrijf: Ecofields van Bart Boon in Ede. Daar lopen
de gezonde kalfjes lekker buiten in de wei zodat het vlees een gezonde
rode/roze kleur heeft.
---
Scientific opinion on: The risks of poor welfare in intensive calf
farming systems, mei 2006, EFSA (wetenschappelijk comité Europese
Commissie). Pagina's 10 en 11. Vindplaats online:
http://www.efsa.europa.eu/EFSA/Scientific_Opinion/ahaw_op_ej366_calves
welfare_en1.pdf?ssbinary=true
Vitaliteit van kalveren te laag. Blad Veeteelt oktober 2005,
pagina 27. Vindplaats online:
http://library.wur.nl/veeteelt/v22/a20p26-27.pdf