Brussel, 17 december 2008
Concentraties: de Commissie keurt de voorgenomen concentratie tussen Campina
en Friesland Foods onder voorwaarden goed
De Europese Commissie heeft op grond van de EU-concentratieverordening de
voorgenomen concentratie goedgekeurd tussen Campina en Friesland Foods, twee
Nederlandse ondernemingen die actief zijn op een groot aantal markten voor
zuivelproducten, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het diepgaand
onderzoek dat de Commissie in juli 2008 instelde (zie IP/08/1182) heeft
uitgewezen dat de concentratie in de vorm waarin zij oorspronkelijk werd
aangemeld, tot mededingingsproblemen zou leiden op de markt voor de aankoop
van rauwe melk, verse zuivelproducten en kaas in Nederland en op de markt
voor houdbare zuiveldranken in Nederland, België en Duitsland. Om de
bezwaren van de Commissie weg te nemen hebben de fuserende partijen
aangeboden, de activiteiten van Friesland Foods op het gebied van verse
zuivelproducten evenals een deel van de kaasactiviteiten van Campina en twee
merken houdbare zuiveldranken van Campina af te stoten. Verder boden zij
corrigerende maatregelen aan om de toegang tot rauwe melk in Nederland te
waarborgen. In het licht van deze toezeggingen is de Commissie tot de
conclusie gekomen dat de voorgenomen transactie de daadwerkelijke
mededinging in de Europese Economische Ruimte (EER) of een wezenlijk deel
daarvan niet op significante wijze zal belemmeren.
Commissaris voor Concurrentie Neelie Kroes verklaarde: "We konden deze
belangrijke concentratie in de Nederlandse zuivelsector goedkeuren
omdat de partijen substantiële corrigerende maatregelen hebben
aangeboden om deze markten concurrerend te houden en ervoor te zorgen
dat de consumenten geen nadelige gevolgen van de concentratie
ondervinden".
Zowel Campina als Friesland Foods zijn zuivelcoöperaties die
voornamelijk in Nederland en andere EU-lidstaten actief zijn. Hun
activiteiten bestrijken een aantal markten in de productieketen voor
zuivelproducten, van de aankoop en verwerking van rauwe melk tot de
productie van een groot aantal zuivel- en niet-zuivelproducten.
Het marktonderzoek van de Commissie heeft aangetoond dat de
concentratie in de oorspronkelijk aangemelde vorm de daadwerkelijke
mededinging op de Nederlandse markt voor de aankoop van rauwe melk,
verse basisproducten van zuivel, producten met toegevoegde waarde
zoals yoghurt en kwark, verse gearomatiseerde zuiveldranken, verse
pudding, pap en kaas alsook op de markt voor houdbare zuiveldranken in
Nederland, België en Duitsland op significante wijze zou hebben
belemmerd.
Om de bezwaren van de Commissie weg te nemen hebben de fuserende
partijen zich ertoe verbonden de activiteiten van Friesland Foods op
het gebied van verse zuivelproducten af te stoten (waarbij bepaalde
merken worden overgedragen/in licentie gegeven en een fabriek in
Nijkerk wordt verkocht) en de in Bleskensgraaf gevestigde kaasfabriek
van Campina van de hand te doen. Verder zegden zij toe twee merken
houdbare zuiveldranken van Campina te zullen verkopen.
Daarnaast boden zij corrigerende maatregelen aan om de toegang tot
rauwe melk te garanderen voor de door de partijen te verkopen
bedrijven op het gebied van verse zuivelproducten en kaas, evenals
voor hun concurrenten op de verse zuivel- en kaasmarkt in Nederland.
Deze maatregelen omvatten drie elementen. Beide verkochte bedrijven
zouden in een eerste fase, op basis van een overgangsovereenkomst,
rauwe melk kunnen aankopen van de gefuseerde entiteit. Vervolgens zou
een stichting worden opgericht (het Nederlands Melkfonds) om de
afgestoten bedrijven en andere concurrenten toegang tot rauwe melk te
garanderen voor een volume van maximaal 1,2 miljard kilo rauwe melk
per jaar. Dit melkfonds zou blijven bestaan totdat de markt voor rauwe
melk structureel wordt gewijzigd. De gefuseerde entiteit,
FrieslandCampina, zou verder de uittredingsdrempels verlagen voor
zuivelboeren die de nieuwe coöperatie wensen te verlaten. Deze derde
maatregel beoogt onafhankelijk van FrieslandCampina een
voorzieningsbron van Nederlandse rauwe melk te scheppen waardoor een
structurele oplossing op lange termijn zou worden geboden.
De Commissie heeft geconcludeerd dat de toezeggingen toereikend waren
om haar aanvankelijke bezwaren weg te nemen. De beschikking van de
Commissie geldt slechts indien deze toezeggingen volledig worden
nagekomen.
Meer informatie over deze zaak is beschikbaar op:
http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m100.html#m_5
046
European Union