European Union



Brussel, 17 december 2008

Concentraties: de Commissie keurt de voorgenomen overname van Martinair door KLM goed

De Europese Commissie heeft op grond van de EU-concentratieverordening de voorgenomen verwerving van Martinair door KLM goedgekeurd. Martinair en KLM zijn twee Nederlandse luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op het gebied van het passagiers- en het vrachtvervoer. In september 2008 (zie IP/08/1300) stelde de Commissie een diepgaand onderzoek in omdat er twijfel bestond over de mogelijke gevolgen van de voorgenomen transactie voor het passagiersvervoer, met name tussen Amsterdam en Curaçao en Aruba (de Nederlandse Antillen). Uit het diepgaand onderzoek, dat ook een consumentenenquête op de luchthaven Amsterdam-Schiphol omvatte, bleek dat de transactie slechts geringe invloed op de markt zou hebben. Daarom concludeerde de Commissie dat de voorgenomen transactie de daadwerkelijke mededinging in de Europese Economische Ruimte (EER) of een wezenlijk deel daarvan niet op significante wijze zal belemmeren.

Commissaris voor Concurrentie Neelie Kroes verklaarde: "In dit geval was ik mij sterk bewust van de noodzaak om de belangen te beschermen van consumenten die naar verre vakantiebestemmingen vliegen. Na een diepgaand onderzoek te hebben ingesteld ben ik er nu van overtuigd dat de consumenten ook na de verwerving van Martinair door KLM nog tussen concurrerende dienstverleners kunnen blijven kiezen".

KLM is een luchtvaartmaatschappij met volledige dienstverlening die de luchthaven Schiphol in Amsterdam als thuisbasis heeft. KLM maakt deel uit van de groep Air France-KLM. Martinair heeft zijn thuisbasis eveneens op Schiphol en is op 50/50-basis eigendom van KLM en de zee- en landvervoeronderneming Maersk. Beide partijen houden zich bezig met het luchtvervoer van vracht en passagiers tussen Amsterdam en verschillende internationale bestemmingen.

De passagierstoestellen van Martinair vliegen uitsluitend op intercontinentale bestemmingen. De passagiersoperaties van de partijen overlappen elkaar voornamelijk op routes tussen Amsterdam en een aantal lange-afstandsbestemmingen, zoals Vancouver, Toronto, Miami, Havana, Punta Cana, Cancun, Curaçao en Aruba.

Op 8 september 2008 stelde de Commissie een diepgaand onderzoek in (zie IP/08/1300) doordat er met name twijfels waren gerezen over de gevolgen die de transactie zou kunnen hebben voor het passagiersvervoer tussen Amsterdam en Curaçao en Aruba.

Dit onderzoek heeft uitgewezen dat de gevolgen van de voorgenomen transactie gering zouden zijn, niet alleen omdat KLM reeds gezamenlijke zeggenschap over Martinair heeft, maar ook omdat het concurrentievermogen van Martinair voortdurend is afgenomen en de onderneming, om weer een sterke speler te worden, afhankelijk is van de toestemming van KLM voor het vernieuwen van haar passagiersvloot voor lange-afstandsvluchten.

In het kader van het diepgaand onderzoek van de Commissie werd een consumentenenquête gehouden op de luchthaven Schiphol. Hieruit bleek dat een aanzienlijk deel van de passagiers ofwel helemaal niet zou reizen, ofwel een andere bestemming zou kiezen indien de prijs van de vluchten naar de twee genoemde bestemmingen blijvend zou worden verhoogd. De mogelijkheden op het gebied van prijsverhogingen zijn derhalve beperkt.

Uit het diepgaand onderzoek van de Commissie bleek eveneens dat de gefuseerde entiteit door haar concurrent ArkeFly op de beide genoemde routes zou worden ingetoomd. Daarom zouden eventuele door de gefuseerde entiteit doorgevoerde prijsverhogingen wellicht onrendabel zijn.

Wat de groothandelsverkoop van zitplaatsen aan touroperators voor deze twee routes betreft zou een eventuele prijsverhoging door de gefuseerde entiteit ertoe leiden dat TUI, de touroperator die verticaal geïntegreerd is met concurrent ArkeFly, meer pakketvakanties zou verkopen ten koste van zijn concurrenten die grotendeels afhankelijk zijn van KLM en Martinair voor de levering van zitplaatsen voor pakketreizen naar Aruba en Curaçao. De partijen zouden derhalve waarschijnlijk een aanzienlijk marktaandeel verliezen, waardoor prijsverhogingen onrendabel zouden worden.

De Commissie heeft tevens de mogelijke gevolgen van de voorgenomen concentratie op andere routes onderzocht waar de passagiersoperaties van de partijen elkaar overlappen, evenals in de sector van het luchtvrachtvervoer. De Commissie kwam evenwel tot de conclusie dat de voorgenomen transactie waarschijnlijk geen aanleiding zal geven tot mededingingsproblemen in deze sectoren.

Meer informatie over deze zaak is te vinden op:

http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m102.html#m_5 141