Brussel, 17 december 2008
Concentraties: de Commissie keurt de voorgenomen overname van Martinair door
KLM goed
De Europese Commissie heeft op grond van de EU-concentratieverordening de
voorgenomen verwerving van Martinair door KLM goedgekeurd. Martinair en KLM
zijn twee Nederlandse luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op het gebied
van het passagiers- en het vrachtvervoer. In september 2008 (zie IP/08/1300)
stelde de Commissie een diepgaand onderzoek in omdat er twijfel bestond over
de mogelijke gevolgen van de voorgenomen transactie voor het
passagiersvervoer, met name tussen Amsterdam en Curaçao en Aruba (de
Nederlandse Antillen). Uit het diepgaand onderzoek, dat ook een
consumentenenquête op de luchthaven Amsterdam-Schiphol omvatte, bleek dat de
transactie slechts geringe invloed op de markt zou hebben. Daarom
concludeerde de Commissie dat de voorgenomen transactie de daadwerkelijke
mededinging in de Europese Economische Ruimte (EER) of een wezenlijk deel
daarvan niet op significante wijze zal belemmeren.
Commissaris voor Concurrentie Neelie Kroes verklaarde: "In dit geval
was ik mij sterk bewust van de noodzaak om de belangen te beschermen
van consumenten die naar verre vakantiebestemmingen vliegen. Na een
diepgaand onderzoek te hebben ingesteld ben ik er nu van overtuigd dat
de consumenten ook na de verwerving van Martinair door KLM nog tussen
concurrerende dienstverleners kunnen blijven kiezen".
KLM is een luchtvaartmaatschappij met volledige dienstverlening die de
luchthaven Schiphol in Amsterdam als thuisbasis heeft. KLM maakt deel
uit van de groep Air France-KLM. Martinair heeft zijn thuisbasis
eveneens op Schiphol en is op 50/50-basis eigendom van KLM en de zee-
en landvervoeronderneming Maersk. Beide partijen houden zich bezig met
het luchtvervoer van vracht en passagiers tussen Amsterdam en
verschillende internationale bestemmingen.
De passagierstoestellen van Martinair vliegen uitsluitend op
intercontinentale bestemmingen. De passagiersoperaties van de partijen
overlappen elkaar voornamelijk op routes tussen Amsterdam en een
aantal lange-afstandsbestemmingen, zoals Vancouver, Toronto, Miami,
Havana, Punta Cana, Cancun, Curaçao en Aruba.
Op 8 september 2008 stelde de Commissie een diepgaand onderzoek in
(zie IP/08/1300) doordat er met name twijfels waren gerezen over de
gevolgen die de transactie zou kunnen hebben voor het
passagiersvervoer tussen Amsterdam en Curaçao en Aruba.
Dit onderzoek heeft uitgewezen dat de gevolgen van de voorgenomen
transactie gering zouden zijn, niet alleen omdat KLM reeds
gezamenlijke zeggenschap over Martinair heeft, maar ook omdat het
concurrentievermogen van Martinair voortdurend is afgenomen en de
onderneming, om weer een sterke speler te worden, afhankelijk is van
de toestemming van KLM voor het vernieuwen van haar passagiersvloot
voor lange-afstandsvluchten.
In het kader van het diepgaand onderzoek van de Commissie werd een
consumentenenquête gehouden op de luchthaven Schiphol. Hieruit bleek
dat een aanzienlijk deel van de passagiers ofwel helemaal niet zou
reizen, ofwel een andere bestemming zou kiezen indien de prijs van de
vluchten naar de twee genoemde bestemmingen blijvend zou worden
verhoogd. De mogelijkheden op het gebied van prijsverhogingen zijn
derhalve beperkt.
Uit het diepgaand onderzoek van de Commissie bleek eveneens dat de
gefuseerde entiteit door haar concurrent ArkeFly op de beide genoemde
routes zou worden ingetoomd. Daarom zouden eventuele door de
gefuseerde entiteit doorgevoerde prijsverhogingen wellicht onrendabel
zijn.
Wat de groothandelsverkoop van zitplaatsen aan touroperators voor deze
twee routes betreft zou een eventuele prijsverhoging door de
gefuseerde entiteit ertoe leiden dat TUI, de touroperator die
verticaal geïntegreerd is met concurrent ArkeFly, meer pakketvakanties
zou verkopen ten koste van zijn concurrenten die grotendeels
afhankelijk zijn van KLM en Martinair voor de levering van zitplaatsen
voor pakketreizen naar Aruba en Curaçao. De partijen zouden derhalve
waarschijnlijk een aanzienlijk marktaandeel verliezen, waardoor
prijsverhogingen onrendabel zouden worden.
De Commissie heeft tevens de mogelijke gevolgen van de voorgenomen
concentratie op andere routes onderzocht waar de passagiersoperaties
van de partijen elkaar overlappen, evenals in de sector van het
luchtvrachtvervoer. De Commissie kwam evenwel tot de conclusie dat de
voorgenomen transactie waarschijnlijk geen aanleiding zal geven tot
mededingingsproblemen in deze sectoren.
Meer informatie over deze zaak is te vinden op:
http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m102.html#m_5
141
European Union