Eén op de tien werknemers voelt zich niet loyaal aan de huidige werkgever, blijkt uit onderzoek van CareerBuilder.nl
17/12/2008 07:04
PR Newswire
AMSTERDAM, Nederland, December 17 /PRNewswire/ --
Werknemers voelen zich wellicht loyaler aan hun eigen
carrièredoelstellingen dan aan hun werkgever, aangezien één op de tien
werknemers (11 procent) zich niet loyaal voelt aan de huidige werkgever en 17
procent aangeeft dat zij de huidige functie binnen een jaar of minder
verruilen voor een andere. Dit blijkt uit het laatste onderzoek van
CareerBuilder.nl onder werknemers en werkgevers in Nederland.
"Als werknemers zich niet loyaal voelen aan de werkgever, zijn zij
waarschijnlijk minder productief en proactief in hun rol en kijken ze
uiteindelijk uit naar een nieuwe functie elders", aldus Wouter Goede,
directeur van CareerBuilder.nl. "Terwijl werkgevers de problemen van een
gekrompen economie moeten doorstaan, moeten ze in hun budget al rekening
houden met aanvullende wervingskosten om voldoende gekwalificeerd talent
binnen te houden."
Het prijskaartje van frequente wisselingen kan tamelijk hoog uitvallen.
Volgens het onderzoek betaalt 25 procent van de werkgevers gemiddeld 1.000
euro of meer voor het in dienst nemen van een werknemer; 10 procent schat
deze kosten op 2.000 euro of meer.
Ook als werkgevers de kosten van het aannemen van nieuwe werknemers al
hebben ingecalculeerd, kan het tamelijk lang duren om die kosten eruit te
halen. Veertig procent van de werkgevers schatte dat het hen meer dan zes
maanden kostte om de kosten van werving en training van een werknemer die zij
in huis haalden, terug te verdienen; 11 procent gaf aan dat dit hen meer dan
een jaar kostte.
Werknemers geven talrijke redenen aan waarom zij zich niet loyaal aan hun
huidige werkgever voelen:
-- Werkcultuur bevalt niet - 43 procent
-- Mijn inspanningen worden niet gezien of gewaardeerd - 42 procent
-- Heb niet het gevoel dat mijn werkgever mij waardeert - 41 procent
-- Niet voldoende carrièreperspectieven - 37 procent
-- Te lage beloning - 30 procent
-- Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet goed genoeg - 26 procent
-- Vind mijn baas niet aardig - 26 procent
-- Het werk is niet uitdagend genoeg - 23 procent
-- Werkgever biedt niet genoeg permanente training of opleiding - 20
procent
Onderzoeksmethode
Dit onderzoek is tussen 5 juni en 23 juni 2008 in opdracht van
CareerBuilder.nl online in Nederland uitgevoerd door Harris Interactive onder
229 personeel managers; 431 Nederlandse werknemers (fulltime in dienst, niet
als eigen baas) in de leeftijdscategorie 18 en ouder (voor sommige vragen
zijn de percentages gebaseerd op een subset van Nederlandse werkgevers of
werknemers, afhankelijk van hun antwoorden op bepaalde vragen). Met deze
steekproef onder 229 en 431 ondervraagden kan met 95% waarschijnlijkheid
worden gezegd dat op de totale resultaten een steekproefafwijking van +/-
4,72 procentpunt van toepassing is. De steekproefafwijking voor gegevens van
substeekproeven ligt hoger en is onderhevig aan variaties.
CareerBuilder.nl
CareerBuilder.nl, voorheen JobbingMall.nl is opgericht in 1997 en was
daarmee een van de eerste vacaturesites in Nederland. De afgelopen 11 jaar is
het een van de meest bezochte/gebruikte sites in Nederland. Begin 2007 werd
JobbingMall overgenomen door CareerBuilder.com, de grootste online
vacaturesite in de US. CareerBuilder is eigendom van Gannett Co., Inc.
(NYSE: GCI), Tribune Company, The McClatchy Company (NYSE: MNI) and Microsoft
Corp. (NASDAQ: MSFT). Vele grote Nederlandse werkgevers maken gebruik van
Careerbuilder's zoektechnologie, het netwerk om vacatures te plaatsen, cv
database en bedrijfs branding mogelijkheden. Banenzoekers zoeken hier naar
carriere mogelijkheden, plaatsen hun cv's en schrijven zich in voor email job
alerts en carrière advies informatie.
Contactpersoon voor de media:
Wouter Goede
Managing Director
+31-207084974
Wouter.Goede@careerbuilder.nl
Wouter Goede, Managing Director of CareerBuilder.nl, +31207084974, Wouter.Goede@careerbuilder.nl
-