ProRail
Persbericht
17-12-2008
Bouw eerste fase OV-Terminal Arnhem start in 2009
De eerste fase van de bouw van de Openbaar Vervoer-Terminal Arnhem
Centraal start komend jaar. ProRail start direct met de aanbesteding
hiervan. De complete perrontunnel en de fietsenstalling gaan begin
2011 open, waarna het tijdelijke station dicht gaat. Bovendien wordt
de nieuwe Stationsstraat aangelegd langs de kantoortorens van het
World Trade Center (WTC) Arnhem Nijmegen en van Essent. Met de opening
van de perrontunnel in zijn definitieve vorm, begin 2011, komt de
eerste fase van de OV-Terminal gereed. Deze eerste fase biedt
reizigers een snellere toegang tot de perrons.
De financiers van de OV-Terminal: de ministeries van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, en van Verkeer en Waterstaat en
de gemeente Arnhem hebben eind vorige week vastgesteld, dat de
financiering van de totale OV-Terminal nog niet rond is. Daarom begint
nu eerst de afbouw van de (netto) 20 meter brede perrontunnel en de
bouw van de fietsenstalling.
In september hebben de partners in de OV-Terminal Arnhem Centraal
besloten zich maximaal in te spannen om de financiering voor de
complete terminal rond te maken. Na de eerste aanbesteding en een
consultatie van de bouwwereld was gebleken dat het beschikbare budget
onder de reële marktprijs ligt. De partners zijn er nog niet in
geslaagd het financiële gat volledig te dichten.
Om geen verdere vertraging op te lopen, hebben zij nu besloten de
voltooiing van de complete perrontunnel en de fietsenstalling ter hand
te nemen. Reizigers vinden begin 2011 alle voorzieningen die nu in het
tijdelijk station zitten, zoals Tickets & Services en winkels, in de
perrontunnel. Vanuit de tunnel kan men door middel van roltrappen,
liften en trappen op de perrons komen. Ook is er dan een
fietsenstalling beschikbaar. Nadat deze eerste fase van de OV-Terminal
in gebruik is genomen wordt het tijdelijke station gesloopt. Er
ontstaat dan ook ruimte voor de bouw van Arnhem Centraal Oost door de
gemeente.
De aanbesteding van de tweede fase van de OV-Terminal kan spoedig na
de eerste fase beginnen, op voorwaarde dat de financiering rond is. De
partners houden vast aan het ontwerp van architectenbureau UNStudio
uit Amsterdam, dat het Masterplan voor heel Arnhem Centraal heeft
gemaakt (OV-Terminal, perrons, perrontunnel, (trolley)busstation,
parkeergarage, verkeerstunnel, spoorviaduct, kantoren, winkels,
woningen). De OV-Terminal wordt een knooppunt voor alle vormen van
verkeer en openbaar vervoer: reizigers die te voet, op de fiets, met
de auto of met de (trolley)bus aankomen, kunnen er snel naar de trein,
en omgekeerd. In het jaar 2020 zullen in totaal 110.000 reizigers per
werkdag gebruik maken van de OV-Terminal Arnhem Centraal.