ProRail

Persbericht

17-12-2008

Bouw eerste fase OV-Terminal Arnhem start in 2009

De eerste fase van de bouw van de Openbaar Vervoer-Terminal Arnhem Centraal start komend jaar. ProRail start direct met de aanbesteding hiervan. De complete perrontunnel en de fietsenstalling gaan begin 2011 open, waarna het tijdelijke station dicht gaat. Bovendien wordt de nieuwe Stationsstraat aangelegd langs de kantoortorens van het World Trade Center (WTC) Arnhem Nijmegen en van Essent. Met de opening van de perrontunnel in zijn definitieve vorm, begin 2011, komt de eerste fase van de OV-Terminal gereed. Deze eerste fase biedt reizigers een snellere toegang tot de perrons.
De financiers van de OV-Terminal: de ministeries van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, en van Verkeer en Waterstaat en de gemeente Arnhem hebben eind vorige week vastgesteld, dat de financiering van de totale OV-Terminal nog niet rond is. Daarom begint nu eerst de afbouw van de (netto) 20 meter brede perrontunnel en de bouw van de fietsenstalling.

In september hebben de partners in de OV-Terminal Arnhem Centraal besloten zich maximaal in te spannen om de financiering voor de complete terminal rond te maken. Na de eerste aanbesteding en een consultatie van de bouwwereld was gebleken dat het beschikbare budget onder de reële marktprijs ligt. De partners zijn er nog niet in geslaagd het financiële gat volledig te dichten.

Om geen verdere vertraging op te lopen, hebben zij nu besloten de voltooiing van de complete perrontunnel en de fietsenstalling ter hand te nemen. Reizigers vinden begin 2011 alle voorzieningen die nu in het tijdelijk station zitten, zoals Tickets & Services en winkels, in de perrontunnel. Vanuit de tunnel kan men door middel van roltrappen, liften en trappen op de perrons komen. Ook is er dan een fietsenstalling beschikbaar. Nadat deze eerste fase van de OV-Terminal in gebruik is genomen wordt het tijdelijke station gesloopt. Er ontstaat dan ook ruimte voor de bouw van Arnhem Centraal Oost door de gemeente.

De aanbesteding van de tweede fase van de OV-Terminal kan spoedig na de eerste fase beginnen, op voorwaarde dat de financiering rond is. De partners houden vast aan het ontwerp van architectenbureau UNStudio uit Amsterdam, dat het Masterplan voor heel Arnhem Centraal heeft gemaakt (OV-Terminal, perrons, perrontunnel, (trolley)busstation, parkeergarage, verkeerstunnel, spoorviaduct, kantoren, winkels, woningen). De OV-Terminal wordt een knooppunt voor alle vormen van verkeer en openbaar vervoer: reizigers die te voet, op de fiets, met de auto of met de (trolley)bus aankomen, kunnen er snel naar de trein, en omgekeerd. In het jaar 2020 zullen in totaal 110.000 reizigers per werkdag gebruik maken van de OV-Terminal Arnhem Centraal.