abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
17 december 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2008/4952 -
Onderwerp
Reactie op initiatiefnota "stilstaan bij parkeren".
Geachte voorzitter,
Bij brief van 17 juli 2008 hebt u mij ter kennisneming een initiatiefnota van het lid
Koopmans gezonden, getiteld "Stilstaan bij parkeren". Op verzoek van uw kamer
vindt hierover op 18 december a.s. een Algemeen Overleg plaats. In deze brief wil ik
graag, mede namens mijn collega's van VROM en BZK, een eerste reactie geven op deze
nota.
Inleiding
Het parkeerbeleid is een van de onderdelen van het verkeers- en vervoersbeleid en als
zodanig gericht op het optimaliseren van de bereikbaarheid. Adequate
parkeervoorzieningen zijn onder meer van wezenlijk belang voor de leefbaarheid en voor
een goede bereikbaarheid van binnensteden. Het kan echter niet los gezien worden van
het ruimtelijke ordeningsbeleid, het milieubeleid en het economische beleid. De optimale
mix van de instrumenten op deze beleidsvelden is afhankelijk van de lokale situatie en
daarom bij uitstek een terrein van de decentrale overheden. Het rijk geeft kaders aan voor
zover er sprake is van een nationaal belang. Daarnaast kan het rijk faciliterend optreden,
onder meer door het bieden van een wettelijke basis voor nieuwe instrumenten,
financiering en het bevorderen van kennisvergaring en Âverspreiding en heeft het zijn
eigen verantwoordelijkheden ten aanzien van het hoofdwegennet en de
hoofdrailinfrastructuur. Tegen deze achtergrond heb ik de initiatiefnota gelezen en
beoordeeld.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMo-2008/4952
Algemene reactie
Ik wil de heer Koopmans bedanken voor zijn analyse van het parkeerbeleid in Nederland.
In de initiatiefnota wordt terecht geconstateerd dat er een spanning aan het ontstaan is
tussen de schaarse ruimte en het toenemend aantal auto's. De nota schetst de problemen
die hierdoor kunnen ontstaan, maar geeft tevens aan hoe complex het afwegingskader is
waarbinnen met name gemeentebesturen dienen te opereren. Ten tijde van het
verschijnen van de initiatiefnota is ook het rapport "Parkeren in woongebieden;
oplossingen voor de toekomst" van het Ruimtelijk Planbureau (thans Planbureau voor de
Leefomgeving) verschenen, waarin nader wordt ingegaan op de toenemende
problematiek in woongebieden en de oplossingen die daarvoor in de verschillende situaties
in aanmerking kunnen komen.
Beide publicaties waren voor mij aanleiding om het onderwerp parkeren te agenderen in
het Nationaal Mobiliteitsberaad (NMB) van 6 november jongstleden. Mijn reactie in deze
brief is dan ook mede ingegeven door de reacties die ik tijdens dat overleg van Vereniging
Nederlandse Gemeenten (VNG), Interprovinciaal Overleg ( IPO), Samenwerkende
Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer (SKVV) en Unie van Waterschappen (UvW) heb
ontvangen.
De analyse in de initiatiefnota maakt duidelijk dat er verbeteringen mogelijk en wenselijk
zijn. Deze mening deel ik, maar tevens constateer ik dat er inmiddels veel in gang is gezet,
zoals hieronder aangegeven.
Reactie op aanbevelingen
In de initiatiefnota wordt een aantal aanbevelingen gegeven, die deels op het
beleidsterrein liggen van de decentrale overheden, maar deels ook op het terrein van de
rijksoverheid. Op deze laatste wil ik graag nader ingaan.
1. Stijgende tarieven.
De initiatiefnota legt een verband tussen het hanteren van tijdseenheden van een uur met
het beeld in de maatschappij dat de auto een melkkoe is. In de nota wordt tevens
geconstateerd dat enkele gemeenten het betalen per minuut reeds toepassen. Ik vind dit
primair een verantwoordelijkheid van de gemeenten. Ik kan mij echter voorstellen dat voor
de invoering van dergelijke systemen en over de voorhanden technieken een
kennisbehoefte bestaat waarin nog niet geheel is voorzien. Dat geldt mogelijk ook voor de
gevolgen van tariefverschillen tussen gemeenten op het bezoekerspercentage. Het
kenniscentrum waar ik later op terug kom zal hieraan invulling kunnen geven.
Daarnaast ben ik gaarne bereid om, zoals in de nota wordt voorgesteld, in mijn overleg
met aanbieders van navigatiesystemen na te gaan of het mogelijk is om, naast de
bezetting van parkeerplaatsen, tevens informatie te verschaffen over de tarieven.
2. Groei auto's.
In de initiatiefnota wordt, gezien het nog steeds groeiend aantal auto's en de daardoor
toenemende parkeerproblematiek, gepleit voor een sterkere kaderstellende rol van de
rijksoverheid in de vorm van een nota parkeerbeleid op rijksniveau. Ik ben daar geen
voorstander van en de decentrale overheden waren dat in het NMB van 6 november met
---
VENW/DGMo-2008/4952
mij eens. De snelste weg om resultaat te bereiken op de in nota genoemde punten, is het
onderwerp bij de direct betrokkenen neer te leggen.
In de initiatiefnota worden parkeernormering, integrale stadsontwikkeling, P+R en
milieudifferentiatie genoemd als de thema's die in zo'n rijksnota aan de orde zouden
moeten komen. Op deze terreinen vinden echter de nodige ontwikkelingen plaats.
Zo zal naar verwachting begin volgend jaar een CROW1-werkgroep van start gaan om de
parkeerkencijfers voor woongebieden kritisch te bezien.
De gewenste meer integrale stadsontwikkeling in relatie met parkeren komt aan de orde in
het eerder genoemde rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving. Bij de
verstedelijkingsafspraken voor de periode 2010 tot 2020 zal aandacht worden gevraagd
voor het te hanteren parkeerbeleid bij nieuwbouwlocaties. Realistische parkeernormen in
deze gebieden kunnen voorkomen dat op termijn de toename van het aantal auto's zal
leiden tot verdringing van andere functies op wijkniveau, zoals groen en speelterreinen
voor kinderen.
Provincies, stadsregio's en gemeenten besteden reeds langere tijd uitvoerig aandacht aan
een uitbreiding van P+R-plaatsen en stemmen hierbij onderling goed af. De P+R-lokaties
in regio Rotterdam die ook in de nota wordt genoemd en de P+R-plaatsen die op initiatief
van de provincie Noord Holland zijn aangelegd zijn hiervan een voorbeeld.
Bovendien is in het Actieplan Spoor 30 mln. gereserveerd voor een uitbreiding van
7500-10.000 P+R-plaatsen.
Tenslotte breidt VROM een wetsvoorstel voor over milieudifferentiatie bij parkeertarieven.
V&W zal de hiertoe noodzakelijke wijziging in de Wegenverkeerswet voorbereiden.
Hiermee wordt een diversiteit in beleid bij de gemeenten voorkomen.
3. Service
De onder deze noemer geplaatste aanbevelingen hebben betrekking op kwaliteitsaspecten
van parkeervoorzieningen. Ik acht alle hier gedane suggesties een verantwoordelijkheid
van de gemeente en/of de betreffende exploitant van de parkeergarage. In een nog op te
zetten Kenniscentrum Parkeren (zie hieronder) kunnen ervaringen m.b.t. kwaliteits-
aspecten worden uitgewisseld.
Tegen de achtergrond van bovengeschetste ontwikkelingen waren de decentrale
overheden, vertegenwoordigd door VNG, IPO, SKVV en UvW, van mening dat een
verdergaande kaderstellende rol van de rijksoverheid geen toegevoegde waarde heeft.
Integendeel, het kan eerder vertragend in plaats van stimulerend werken op een
voortvarende aanpak van de problemen waarvoor wij ons nu en in de toekomst gesteld
zien. De bovenstaande ontwikkelingen op deze terreinen maken mijns inziens eens te
meer duidelijk dat een rijksnota overbodig is.
1 CROW is het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Deze
not-for-profitorganisatie ontwikkelt, verspreidt en beheert praktisch toepasbare kennis voor
beleidsvoorbereiding, planning, ontwerp, aanleg, beheer en onderhoud. Dit gebeurt in samenwerking
met alle belanghebbende partijen, waaronder Rijk, provincies, gemeenten, adviesbureaus, uitvoerende
bouwbedrijven in de grond-, water- en wegenbouw, toeleveranciers en vervoersorganisaties.
---
VENW/DGMo-2008/4952
Wel achten de decentrale overheden een tijdige bezinning over mogelijke oplossingen
voor de geschetste problemen noodzakelijk, zowel op alle overheidsniveaus als in de
private sfeer. Ik ondersteun hun mening.
In het Nationaal Mobiliteitsberaad (NMB) hebben we dan ook gezamenlijk besloten de
mogelijkheid en wenselijkheid na te gaan van een Kenniscentrum Parkeren. Naast de
diverse overheden, kunnen ook maatschappelijke en particuliere organisaties en
kennisinstellingen van dit kenniscentrum deel uit maken. Het kenniscentrum kan zich
richten op het onderzoeken van nieuwe oplossingsrichtingen en op een uitwisseling van
ervaringen die in diverse gemeenten reeds zijn opgedaan met de effecten van de
verschillende maatregelen. Ik denk dat een Kenniscentrum Parkeren daarmee een goede
en adequate rol kan spelen voor gemeenten bij het vormgeven van hun parkeerbeleid en
het uitwisselen van kennis en ervaringen. De komende periode ga ik samen met de
betrokkenen de opzet van zo'n kenniscentrum uitwerken. Het kenniscentrum zou kunnen
worden ondergebracht bij het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KPVV). In het eerste
kwartaal van 2009 wil ik in het NMB-overleg tot besluitvorming komen.
Ik ga er van uit met deze reactie een positieve bijdrage te hebben geleverd aan het door u
geplande overleg over de initiatiefnota.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat