Nieuw-Vlaamse Alliantie
Europa zet klimaatpakket door (17/12/08)
Het Europees Parlement stemde vandaag over een omvangrijk klimaat- en
energiepakket*, na een akkoord met de Raad en de Commissie in eerste
lezing. Het compromis is belangrijk in het licht van de VN-Conferentie
in Kopenhagen (december 2009). Daar hoopt Europa immers samen met
andere partners zoals de Verenigde Staten en China een breed
internationaal akkoord af te sluiten, in opvolging van het Kyoto
Protocol. Enkel een globaal akkoord kan de opwarming van de aarde
tegengaan en mogelijke concurrentieproblemen door "carbon leakage" van
de baan helpen.
De oorspronkelijke 20-20-20 doelstellingen van de Europese Commissie
blijven formeel behouden, maar het is nu al duidelijk dat de lidstaten
ervoor gekozen hebben een groot deel van de reductie-inspanningen
buiten de EU te realiseren. Vandaar dat N-VA Europarlementslid Frieda
Brepoels niet alle onderdelen van het pakket heeft goedgekeurd.
Frieda Brepoels: "Ik ben tevreden dat Europa vasthoudt aan het
klimaatpakket ondanks de huidige financieel-economische crisis. Nu
niets doen zou de volgende generaties immers opzadelen met enorme
kosten. Zowel de industrie als andere sectoren zoals transport,
landbouw en bouw zullen hierin hun verantwoordelijkheid moeten
opnemen."
Voor Brepoels zijn volgende elementen van het pakket zeer positief:
* De emissiehandel wordt georganiseerd op Europees vlak en niet
langer op niveau van de lidstaten. Deze schaalvergroting biedt tal
van mogelijkheden.
* De vrije toewijzing van emissierechten aan de industrie gebeurt
via een ambitieuze benchmark per sector, op basis van de 10 meest
efficiënte installaties in Europa.
* 50% "earmarking" van de veilingopbrengsten uit de emissiehandel.
Deze middelen worden o.a. besteed aan initiatieven voor meer
energie-efficiëntie, onderzoek en ontwikkeling en maatregelen
tegen ontbossing.
* 300 miljoen emissierechten (9 miljard EURO op basis van een
koolstofprijs van 30 EURO per ton) worden voorzien voor de
financiering van demonstratieprojecten voor koolstofafvang en
-opslag en innovatieve projecten voor hernieuwbare energie.
* Voor nieuwe wagens worden de vrijwillige afspraken over
uitstootreductie voor het eerst vervangen door een wettelijk
bindende norm.
* Uitstoot wordt ook verminderd via strengere normen voor
brandstofkwaliteit en meer hernieuwbare energie. De
duurzaamheidscriteria voor biobrandstoffen vormen hierbij een
sleutelelement.
Toch benadrukt Brepoels dat het compromis zeker ook minder fraaie
kantjes vertoont. Zo betreurt ze dat bij de lastenverdeling tussen de
lidstaten ruim 70% van de reductie-inspanningen buiten Europa
gerealiseerd mag worden, via de zogeheten schone
ontwikkelingsprojecten: "Ik ben niet principieel gekant tegen
CO2-verminderingen via technologische transfers naar derde landen,
maar het aandeel zoals nu voorzien, is veel te hoog. Europa stelt zo
de noodzakelijke overgang naar een koolstofarme economie uit."
Verder dreigen volgens Brepoels vooral de ontwikkelingslanden in de
kou te komen staan. Door hoofdzakelijk gratis rechten toe te kennen
aan de industrie zal de opbrengst van de veiling aanzienlijk dalen
waardoor veel minder geld geïnvesteerd kan worden in innovatieve
projecten in derde landen.
De procedure die voor de goedkeuring van het pakket werd gehanteerd
vindt Brepoels tenslotte niet voor herhaling vatbaar: "Uitzonderlijke
situaties vergen uitzonderlijke maatregelen, maar de limieten van de
medebeslissing werden bereikt. Het Parlement heeft onder immense druk
moeten werken en uiteindelijk het in de Europese Raad bereikte akkoord
vrijwel ongewijzigd moeten aanvaarden. Dit neemt echter niet weg dat
het resultaat zeker een belangrijke stap vooruit is."
* Het pakket bestaat uit 6 hoofdstukken:
* Een herziening van het emissiehandelssyteem.
* Een lastenverdeling tussen de lidstaten voor een verminderde
uitstoot van broeikasgassen in sectoren als transport, bouw,
landbouw, ... België moet tegen 2020 15% uitstoot verminderen ten
opzichte van 2005.
* Productie van hernieuwbare energie: 20% tegen 2020. In België moet
13% van het energieverbruik afkomstig zijn van hernieuwbare
bronnen.
* Een wettelijk kader voor koolstofafvang en -opslag.
* Een bindende norm voor de CO2-uitstoot van nieuwe wagens vanaf
2012.
* Strengere normen voor de kwaliteit van brandstof.
Auteur:
Frieda Brepoels
Europees parlementslid N-VA, lid van de commissie Milieu,
Volksgezondheid en Voedselveiligheid
Meer informatie:
Contactpersoon: secretariaat Frieda Brepoels
Telefoon: 02/284 78 62
Fax: 02/284 78 62
E-post: frieda.brepoels@europarl.europa.eu
Url: www.friedabrepoels.eu