Motie coffeeshopbeleid
Wegens het staken van de stemmen tijdens de vorige raadsvergadering,
werd de motie-Reijkersz - over het niet sluiten van coffeeshops in de
buurt van basisscholen - opnieuw in stemming gebracht. De motie werd
aangenomen met 20 stemmen voor en 19 tegen. De fracties van Leefbaar
Rotterdam, GroenLinks, SP en D66 en enkele leden van de PvdA waren
voor.
Zonder diploma geen relaxed werk
De Rekenkamer deed onderzoek naar de doelstelling van het college om
in het schooljaar 2007-2008 het aantal vroegtijdige schoolverlaters
(vsv) met 20% te laten afnemen ten opzichte van het schooljaar
2003-2004 (23,9%). Uit het onderzoek bleek onder andere dat een deel
van de vsv-doelgroep niet wordt bereikt en de jongerenladder
(opleiding boven werk boven uitkering) niet voor alle vsvers bruikbaar
is. Ook willen of kunnen niet alle vsv-ers hun startkwalificatie
halen. De raad was het eens met die conclusie. GroenLinks vroeg hoe
jongeren zonder kwalificatie toch betrokken konden worden bij de
maatschappij. Het CDA wilde dat die jongeren niet aan hun lot worden
overgelaten. Het Jongerenloket werd door de SP een grote rol
toegedicht in relatie tot gebiedsgericht werken en een op maat aanpak.
Leefbaar Rotterdam vond het een gemiste kans dat de doelgroep ouders
buiten beschouwing is gelaten. De fractie wilde dat het college haar
regierol pakt en deelde de mening van de SP over het belang van het
Jongerenloket. De PvdA was blij met het rapport en de onderkenning dat
niet alle jongeren een startkwalificatie kunnen halen. De partij vroeg
wel aandacht voor de groep werkende vroegtijdige schoolverlaters. Ook
CU-SGP was tevreden met de conclusie dat niet alle jongeren hun
startkwalificatie kunnen halen. De fractie gaf aan dat dit wel
Europees beleid is en wilde van het college weten wat hiermee gedaan
wordt richting het Rijk. Het college was van mening dat de
Jongerenladder een goede leidraad is. Dat niet alle jongeren een
startkwalificatie kunnen halen stond niet ter discussie. Het college
zal onder andere inventariseren of en zo ja, op welke wijze
intensivering van scholing van werkende vsv-ers haalbaar is. De
regierol van het Jongerenloket wordt aangescherpt en de werkprocessen
op verwerking- en responsetijden doorgelicht. Wethouder Geluk zegde
toe in het voorjaar aan te geven hoe het college wil omgaan met
werkende vsv-ers. De raad stemde unaniem in met het voorstel.
Parkeergarage Markthal
Het college stelde voor het investeringskader ten behoeve van de
parkeergarage Markthal te verhogen met 49,78 miljoen euro. De
parkeerplaats biedt ruimte aan 1287 autos, waarvan er 228 bestemd zijn
voor de woningen. Met de sloop van de huidige garage (400 plekken)
blijven er 600 plekken over ter compensatie van de parkeerplekken die
op maaiveld worden weggehaald en naar de rand van het gebied moeten
worden verplaatst, om de ambitie van kwalitatief hoogwaardige openbare
ruimte waar te kunnen maken. GroenLinks vond dat de binnenstad van
Rotterdam eerder autoluw moet worden, dan dat er meer parkeerplaatsen
en dus verkeersbewegingen bij komen. GroenLinks wilde dat als de
parkeergarage er komt, er elders in de binnenstad parkeerplaatsen
verdwijnen. Daarnaast wilde de fractie weten hoeveel ruimte er komt
voor fietsen. De SP gaf ook aan minder verkeer in de binnenstad te
willen. Door de bouw van een garage komen er meer autos naar de stad.
Leefbaar Rotterdam, CDA, PvdA en de VVD waren blij met de komst van de
garage. Het plan past binnen de park en walk-visie op de binnenstad.
Wethouder Karakus verwacht dat er door de bouw van de garage 600 autos
minder in het straatbeeld te zien zullen zijn. In de nabijheid van de
garage is er ruimte voor zon 800 fietsplekken. De wethouder verwacht
dat de garage in 2013 wordt opgeleverd. De SP, GroenLinks en een lid
van Leefbaar Rotterdam stemden tegen het voorstel. Het voorstel werd
aanvaard.
Gratis openbaar vervoer voor 65+ers
De raad droeg via een motie van het lid Van Heemst het college op geld
te reserveren voor het voortzetten van gratis openbaar vervoer voor
65+ers. Het college geeft aan dat de kosten uitkomen tussen de 5 en
5,5 miljoen euro. Eerder is 4,5 miljoen in de begroting gereserveerd.
Het college stelde voor de motie als afgedaan te beschouwen en de
financiële consequenties in de Eerste bestuursrapportage 2009 aan de
raad voor te leggen. Als de raad akkoord gaat met dit voorstel dan
kunnen 65+ers in 2009 tijdens daluren gratis gebruik maken van het
openbaar vervoer. Het voorstel ging D66 te ver. De argumenten om voor
de doelgroep 65+ers te kiezen vond de fractie niet overtuigend. D66
zag meer in het verbeteren van de kwaliteit van het vervoer. De
fractie benoemde meerdere doelgroepen die ook in aanmerking zouden
kunnen komen voor gratis openbaar vervoer. CU-SGP was het met dit
laatste eens. Ook de VVD zag andere mogelijkheden het geld te
besteden. De PvdA en het CDA waren blij met het behaalde resultaat. De
proef wees uit dat meer ouderen gebruik maken van het openbaar
vervoer. Het CDA merkte daarnaast op dat de proef helaas uitwees dat
de sociaal geïsoleerde doelgroep niet uit haar isolement is gehaald.
Daarvoor zijn andere maatregelen nodig. GroenLinks was ook blij met
het resultaat en vroeg de wethouder of er geregeld kan worden dat de
OV-chipkaart eerder kan worden verstrekt aan de ouderen. De SP was
tevreden, maar vond dat de gemeente geen voordelige financiële deal
met de RET heeft gemaakt. Verder is de fractie voorstander van gratis
openbaar vervoer voor alle 65+ers in de stadsregio Rotterdam en zelfs
in heel Nederland. De kosten zouden gedragen moeten worden door het
Rijk. Leefbaar Rotterdam wilde snel zekerheid voor de ouderen. Het
proces heeft lang genoeg geduurd. De fractie was voor het voorstel.
Wethouder Baljeu heeft bij de vervoerder aangedrongen op een snelle
behandeling van de nieuwe aanvragen van de OV-pas. Het merendeel van
de doelgroep zal hiervan geen hinder ondervinden, omdat ze al
beschikken over de pas. D66 en een lid van Leefbaar Rotterdam waren
tegen de afdoening van de motie. De raad besloot de motie af te doen.
Vermindering regelgeving
Een doelstelling van dit college is om eind 2008 25% van de
Rotterdamse vergunningen te hebben geschrapt of te hebben vervangen
door minder belastende regels. Zo is eerder al de Algemene
Plaatselijke Verordening op een groot aantal punten gedereguleerd en
opnieuw vastgesteld. Met de voorstellen die het college doet is de
doelstelling behaald. De voorstellen betroffen bijvoorbeeld
aanpassingen in de Monumentenverordening 2003 , beheer gemeentelijke
begraafplaatsen en crematorium 2009, Afvalstoffenverordening 2009,
Bouwverordening Rotterdam 1993 en de Verordening Kadegeld. De PvdA
complimenteerde de gemeente Rotterdam met het behaalde resultaat en
gaf aan dat Rotterdam in deze een voorbeeldfunctie heeft voor
Nederland. De motie die Leefbaar Rotterdam indiende werd door de
wethouder afgeraden. De motie riep op aan te geven welke
maatschappelijke risicos worden afgedekt met gemeentelijke regels en
verordeningen en wat het saldo is van de kosten en baten. De raad zou
moeten beslissen welke risicos aanvaardbaar zijn. Doel is om de
bijbehorende regels te schrappen. De motie werd verworpen. Leefbaar
Rotterdam en de SP stemden voor.
Onderhandelaarsakkoord WATT
Sinds de opening op 4 september 2008 zit de Horeca BV van WATT in
financiële moeilijkheden. Duidelijk is geworden dat er tegenvallers
waren tijdens de verbouwing. Het college vindt de continuïteit van
WATT belangrijk. De popsector is al jaren kwetsbaar. De stad loopt
imagoschade op als het grootste en belangrijkste poppodium van
Rotterdam verdwijnt. Ook loopt de reputatie van Rotterdam in het kader
van het Climate Initiative schade op als de eerste duurzame dansvloer
om economische redenen zo snel al zo weinig duurzaam lijkt. Een
oplossing diende zich aan door een fusie van Stichting Watts Live en
stichting Waterfront. De onderhandelingen leidden tot een akkoord dat
door alle betrokken partijen werd gesteund. Een businesscase is
opgesteld. Het college verstrekt een lening van 1,2 miljoen euro aan
de nieuwe stichting om te voldoen aan de liquiditeitsbehoefte en
850.000 euro dat voort komt uit het urban culture programma. De SP
vond dat de fusie moet leiden tot een versterking en niet tot een
verschraling van de Rotterdamse popsector. De fractie wilde er zeker
van zijn dat de jongere en meer alternatieve doelgroep van Waterfront
niet de dupe wordt van de fusie. Daarom diende ze een motie in die het
college opriep te waarborgen dat er in Rotterdam ruimtes beschikbaar
blijven voor die doelgroep. Ook GroenLinks maakte zich zorgen over de
doelgroep van Waterfront. Verder vond de partij het een goed voorstel.
D66 diende een motie in die het college opriep om voor 1 maart 2009
met een update te komen van de visie op de popsector. De visie is door
de recente ontwikkelingen achterhaald. In de visie moeten ook de
standpunten van de sector zijn meegenomen. Ook diende de fractie een
motie in over de handelwijze van het college. De fractie voelde zich
gepasseerd. Leefbaar Rotterdam gaf aan dat de lening die het college
wilde verstrekken nooit terug betaald kan worden. De fractie zag het
bedrag als verkapte subsidie. De partij diende twee moties in. De
fractie droeg het college op niet toe te staan dat gerelateerde
evenementen, business-to-business events en mainstream commerciële
evenementen georganiseerd en gehuisvest mogen worden door
gesubsidieerde locaties en stichtingen als WATT en de Maassilo. De
tweede motie droeg het college op om een open sollicitatieprocedure te
starten om tot een nieuw dagelijks bestuur voor de gefuseerde
stichting te komen. Het CDA wilde een stevige Rotterdamse popsector.
De fractie wilde dan ook weten of het voorstel voor de fusie een
structurele impuls betekende die bijdraagt aan de visie van Rotterdam
als popstad. CU-SGP vond dat de onderhandelingen snel zijn gevoerd.
Wat heeft dit voor de gemeente betekend? Een minder
onderhandelingsresultaat? De fractie vroeg zich af hoe met
talentontwikkeling wordt omgegaan en welke invulling de podiumruimte
krijgt. De fractie wenste dat er geen verassingen meer uit de hoge
hoed komen en wilde weten hoe de financiële risicos zijn verdeeld. Dat
Rotterdam een sterke popsector heeft, vond ook de VVD van belang. Wat
de VVD betrof spelen de activiteiten zich af in het centrum. Gekeken
naar de omstandigheden vond de fractie het een goed akkoord. De PvdA
complimenteerde het college voor hun inzet op dit dossier en vond het
gesloten akkoord goed. De fractie wilde dat de doelgroep van
Waterfront voldoende aandacht en ruimte krijgt en dat de
arbeidsvoorwaarden voor medewerkers goed geregeld worden. Wethouder
Grashoff gaf aan dat de gemeente niet eerder signalen heeft ontvangen
dat het niet goed ging met de ondernemingen. De gemeente had in het
voortraject, bijvoorbeeld in de subsidieverstrekking, geen steken
laten vallen. De wethouder vertelde dat de gemeente zich niet in een
we hebben haast-positie heeft laten drukken tijdens de
onderhandelingen. De andere optie voor de organisaties was namelijk
failliet gaan. De gemeente is daardoor niet slechter uit de
onderhandelingen gekomen dan werd voorgesteld door verschillende
fracties. De wethouder zegde toe dat de oefenruimtes voor Waterfront
behouden blijven. Dit ook in relatie tot de talentontwikkeling. Ook de
breedte van de programmering en de kwaliteit blijven behouden. De
wethouder zegde de update van de visie op de popsector toe, gaf aan
terug te willen blikken en daarvan te leren en gaf aan dat deze fusie
binnen de huidige visie op pop past. Daarnaast zegde hij toe inzicht
en transparantie in de publieke en commerciële geldstromen te geven.
Mocht de uitwerking van de businesscase financiële verassingen
opleveren dan zijn maatregelen genomen. Zelf het ontbinden van het
akkoord behoort tot de opties. De motie van de SP werd aangenomen.
Leefbaar Rotterdam en de VVD stemden tegen. De andere moties werden
verworpen.
Regeling van werkzaamheden
* GroenLinks wilde graag weten welke bevoegdheden de particuliere
beveiligers krijgen die worden ingezet om tijdens de jaarwisseling
extra toezicht te houden op kwetsbare locaties. Burgemeester
Opstelten gaf aan dat de beveiligers geen extra af andere
bevoegdheden krijgen en dat de beveiligers daarvan op de hoogte
zijn.
* Leefbaar Rotterdam wilde van het college weten hoe zij over de
kerstmarkt op de Lijnbaan en het Binnenwegplein denkt. Navraag
onder diverse winkeliers leerde de fractie dat zij teleurgesteld
zijn over de kerstmarkt in de huidige vorm. Wethouder Harbers gaf
aan dat de kerstmarkt wordt georganiseerd door een particuliere
organisatie in opdracht van de winkeliersvereniging. De ervaringen
van de huidige kerstmarkt worden geëvalueerd.
* De SP gaf aan dat de problemen rondom de havenpool SHB voortduren.
De SP wilde weten welke rol de gemeente in deze heeft en kan
spelen bij het oplossen van de problemen. Wethouder Harbers
refereerde aan eerder gemaakte afspraken met de raad om onderzoek
te doen naar de arbeidsmarkt in de haven en wat de rol kan zijn
van de gemeente als publieke organisatie.
En verder heeft de raad
* ontheffing verleend voor een jaar van de woonplaatsvereiste van de
nieuwe burgemeester
* voorbereidingsbesluiten genomen voor gronden aan Zwarteweg 21 en
de Burgemeester Oudlaan/Kralingse Zoom
* ingestemd met de aankoop van 257 parkeerplaatsen in het project
Parkeergarage Stadsplein Hoogvliet. Leefbaar Rotterdam stemde
tegen.
* besloten het Maasgebouw niet meer te gebruiken als trouwlocatie
* de Kadernota Accountantscontrole 2008 en 2009 vastgesteld
* het bestemmingsplan Kralingseveer-Schaardijk vastgesteld
* besloten financiële middelen beschikbaar te stellen voor de aanleg
van een tunnel voor fietsers en voetgangers onder de G.K. van
Hogendorpweg
* de Subsidieverordening Rotterdam 2005 gewijzigd
* de benoemingsprocedure ten behoeve van het stadsdichterschap
herzien en
* de Derde Bestuursrapportage vastgesteld. Leefbaar Rotterdam en de
SP stemden tegen. In de discussie stonden rechtmatigheid en het
halen van de targets binnen de woningbouw centraal. Leefbaar
Rotterdam diende vier moties in. De fractie wilde dat de
rapportage ook beoordeeld wordt door de Rekenkamer op
definitiewijzigingen, targetverlagingen en scorebeoordelingen.
Deze motie werd aangenomen. De VVD stemde tegen. Leefbaar
Rotterdam droeg het college ook op de aangebrachte veranderingen
apart te benoemen en niet te verwerken in de rapportage. Deze
motie werd met algemene stemmen aanvaard. Omdat het college extra
geld wil uitgeven, 51% van de gestelde doelen gaat halen en de
boekhouding niet sluitend heeft gekregen wilde Leefbaar Rotterdam
dat het hele college een dag kauwgom ging verwijderen uit de
binnenstad. De fractie zelf en D66 stemden voor deze motie die
hiermee werd verworpen. Leefbaar Rotterdam diende ook een motie in
voor het instellen van een themacommissie voor de woning- en
kantorenbouw. Deze motie werd verworpen. De SP en de indiener van
de motie waren voor. De VVD diende een amendement in om een
onderdeel van het ontwerpbesluit te wijzigen. De fractie verzocht
verschillende risicos en onzekerheden niet als
begrotingsonrechtmatigheid aan te merken. Dit conform de criteria
uit de kadernota Accountantscontrole. Het amendement werd
aanvaard. Een enkel lid van Leefbaar Rotterdam en de SP waren
tegen.
Bron: Griffie, 17-12-2008
Gemeente Rotterdam