Beresteinseweg krijgt rechts in, rechts uit
publicatiedatum: dinsdag 16 december 2008
De toegang tot de Vaartweg-West/Beresteinseweg wordt niet afgesloten,
automobilisten kunnen er straks rechts in- en rechts uitrijden buiten
de verkeerslichten om en er komt geen nieuwe brug over de Gooise
Vaart. Met dat voorstel aan de gemeenteraad hopen Burgemeester en
Wethouders een eind te maken aan de discussie die de gemoederen op de
Beresteinseweg een half jaar lang heeft beziggehouden. Het college
baseert zijn besluiten op een enquête onder bewoners en bedrijven op
de Vaartweg-West en de Beresteinseweg.
Enquête
Naar aanleiding van het Definitief Ontwerp voor de maatregelen van het
Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP) in 2009 ontstond
deze zomer onrust op de Beresteinseweg.
Volgens sommigen zouden de handtekeningen voor de bewonersvariant
'rechts in, rechts uit' onder 'valse voorwendselen' zijn opgehaald.
Daarop stelde wethouder Boog de gemeenteraad voor om de ontsluiting
van de Beresteinseweg buiten de besluitvorming te houden en een
onafhankelijke enquête te houden onder bewoners en bedrijven.
Op de 61 ingezonden formulieren spraken 31 geënquêteerden zich uit
voor de variant 'rechts in, rechtsuit buiten de verkeerslichten om'.
Daarnaast werden 19 stemmen uitgebracht voor een brug ter hoogte van
de bedrijven (Bekura), 9 stemmen op een brug bij 't Jagerspaadje. Op
twee formulieren werd geen voorkeur uitgesproken.
Een door het CDA ingediende variant om de Vaartweg-West/Beresteinseweg
binnen de verkeerslichtenregeling te houden, is niet in de enquête
meegenomen. Nader onderzoek wees namelijk uit dat dit al in 2011 de
doorstroming op de Ring West zou gaan frustreren.
Het college concludeert dat er geen twijfel meer bestaat aan het
oordeel van de meerderheid van de belanghebbenden. Alle reeds gestarte
planologische procedures voor de realisatie van een brug over de
Gooise Vaart zullen na de definitieve besluitvorming in de
gemeenteraad worden gestopt.
De inrichting
De toegang tot de Vaartweg-West wordt zo ingericht dat autoverkeer
vanaf de Geert van Mesdagweg en de centrumkant van de Vaartweg
rechtsaf kan draaien richting Beresteinseweg. En dat autoverkeer vanaf
de kant van de Beresteinseweg alleen rechtsaf mag uitrijden naar de
Gijsbrecht van Amstelstraat. Voor automobilisten die de andere kant op
willen, wordt op de kruising van de Nieuwe Havenweg met de Verlengde
Loswal een keermogelijkheid gecreëerd. Ongewenst keergedrag op de
Gijsbrecht van Amstelstraat wordt bemoeilijkt door de aanleg van een
verhoogde rijbaanscheiding over de as van de weg tussen de Vaartweg en
de Nieuwe Havenweg.
De bewegingen buiten de verkeerslichtenregeling om worden na invoering
een jaar lang gemonitord, met name op de aspecten verkeersveiligheid
en doorstroming buitenring.
Verdere procedure/uitvoering
Het Definitief Ontwerp IBP 2009, onderdeel Beresteinseweg, wordt op
woensdag 14 of woensdag 21 januari besproken in De Discussie van de
gemeenteraad. De kruisingen van de Gijsbrecht van Amstelstraat met de
Vaartweg en de Nieuwe Havenweg worden in de loop van 2009
heringericht.
Hilversum beter bereikbaar
Het Definitief Ontwerp Beresteinseweg is in te zien op (en te
downloaden vanaf) de "Website Hilversum Beter Bereikbaar". Op deze
website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het Integraal
BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.
Gemeente Hilversum