| |
|Week 51 | | | |Datum 16 december 2008 | | | | | |Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en | |wethouders | | | | | |1 Tijdelijke halte internationale lijndiensten op Jaarbeursplein | |internationale lijndiensten kunnen komend jaar nog gebruik maken van | |de daarvoor aangewezen halteplaats op het Jaarbeursplein. Het gaat om | |een tijdelijke situatie. Vanaf 2010 wordt het Jaarbeursplein | |afgesloten in verband met geplande bouwactiviteiten voor het | |Stationsgebied. Er vindt nog onderzoek plaats naar de definitieve | |halteplaatsen voor internationale lijndiensten in het (vernieuwde) | |Stationsgebied. | | | |Op het Jaarbeursplein kunnen alleen internationale lijndiensten | |terecht. Dit betekent dat de busmaatschappij in bezit moet zijn van | |alle daarvoor geldende vergunningen van de Inspectie Verkeer en | |Waterstaat en rijdt volgens een vooraf vastgestelde dienstregeling. | |Van de internationale lijndiensten - zoals Eurolines en Sinbad- wordt| |gevraagd dat zij het gebruik van de beschikbare halteplaats op het | |Jaarbeursplein in onderling overleg afstemmen. | | | |Aan het tijdelijke gebruik van de halteplaats op het Jaarbeursplein | |zijn voorwaarden verbonden. Zo mogen de internationale lijndiensten | |geen hinder opleveren voor het functioneren van het streekbusstation.| |Dit geldt evenzeer voor het invalide parkeren, de taxistandplaats en | |de aanwezige autodate. Wanneer er toch hinder ontstaat trekt de | |gemeente het besluit in om lijndiensten ook nog in 2009 op het | |Jaarbeursplein te laten halteren. | | | |Voor de uitvoering van dit collegebesluit zijn zeer beperkte | |aanpassingen op het Jaarbeursplein noodzakelijk in de vorm van het | |plaatsen van haltepalen en een vitrine voor de dienstregelingen. | | | |Meer informatie: Gerard Derksen, 030 - 286 11 68 | | | | | |2 Gemeente Utrecht neemt deel aan Europees samenwerkingsprogramma | |Civitas Mimosa | |Civitas Mimosa is een programma van de Europese Commissie ter | |stimulering van innovatieve maatregelen op het gebied van duurzame | |mobiliteit door gemeenten. Dit heeft de vorm van een subsidie op de | |investering in arbeid. De gemeente ontvangt dus subsidie over de inzet| |van medewerkers. Het gaat in het totaal over maximaal circa E 2,9 | |miljoen over vier jaren. De daadwerkelijke subsidie is afhankelijk van| |de werkelijk bestede tijd. De Europese Commissie biedt daarnaast | |binnen Civitas een platform voor kennisuitwisseling over de effecten | |van de verschillende maatregelen. Zo kunnen steden van elkaar leren. | |Tot de steden waarmee Utrecht in dit programma samenwerkt behoren | |onder meer Bologna, Gdansk en Talinn. | | | |Meer informatie: Gerard Derksen, 030 - 286 11 68 | | | | | |3 Nieuwe stemhokjes door UW bedrijven | |Utrecht laat 520 stemhokjes maken door UW bedrijven. Daarmee | |ondersteunt het college de maatschappelijke functie van de sociale | |werkvoorziening. De stemhokjes zijn nodig omdat er in juni 2009 met | |potlood en papier wordt gestemd in plaats van met de computer. UW | |bedrijven blijkt goed in staat de hokjes volgens de eisen te | |fabriceren. De productiekosten bij UW bedrijven (E180.000,-) zijn wat | |hoger dan bij andere partijen. De gemeente verdient dit verschil | |echter binnen vier jaar terug doordat UW bedrijven tussentijds de | |hokjes gratis opslaat. | | | |Meer informatie: Marion van der Voort, 030 - 286 11 40 | |4 Hulp bij tijdelijk huisverbod | |Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat bij het | |opleggen van een huisverbod in verband met huiselijk geweld, direct | |hulpverlening start. Zowel de uit huis geplaatste persoon als de | |achterblijvers moeten direct hulp krijgen om verder geweld te | |voorkomen. Ervaringen in het buitenland en experimenten in Nederland | |hebben aangetoond dat direct starten met hulpverlening er voor zorgt | |dat diverse maatregelen meer succes hebben. | | | |Per 1 januari 2009 heeft een burgemeester de bevoegdheid aan iemand | |van wie een dreiging tot geweld uitgaat naar huisgenoten, voor tien | |dagen de toegang tot het huis ontzeggen. Die termijn kan nog een keer | |verlengd worden met achttien dagen, als die dreiging dat nodig maakt. | |Deze extra bevoegdheid is een aanvulling op de inspanning van | |gemeenten, hulpverlening, politie om op te treden bij geweld | |binnenshuis. | |In het Veiligheidshuis Utrecht werken hulpverlening, politie, gemeente| |en Openbaar Ministerie al langer samen op basis van afspraken over | |aanpak van huiselijk geweld. Hierbij gaat het zowel om hulpverlening | |als de strafrechtelijke aanpak. De aanpak wordt gefinancierd door het | |ministerie van VWS in aanvulling op de reguliere middelen van gemeente| |en zorgverzekeraars. | | | |Meer informatie: Marion van der Voort, 030 - 286 11 40 | | | | | |5 Bodemkwaliteitskaart 2009-2013 | |De gemeente Utrecht stelt de huidige bodemkwaliteitskaart voor | |Leidsche Rijn voor vijf jaar vast. De bodemkwaliteitskaart geeft per | |zone de mate van bodemverontreiniging weer. Aan de hand van de kaart | |wordt bepaald of lichtverontreinigde grond elders binnen de gemeente | |hergebruikt kan/mag worden. Tot dusverre werd de bodemkwaliteitskaart | |jaarlijks vastgesteld om zo de resultaten van nieuw onderzoek te | |verwerken. De laatste jaren leidde dit tot geringe aanpassingen omdat | |inmiddels de meeste informatie bekend is. | | | |Met het vaststellen van de huidige bodemkwaliteitskaart voor vijf jaar| |maakt de gemeente gebruik van een maximale overgangstermijn om te | |komen tot opstelling van een nieuwe bodemkwaliteitskaart. | |Landelijke regelgeving (Besluit Bodemkwaliteit juli 2008) bepaalt dat | |bij het opstellen van de nieuwe kaart onderzoek gedaan moet worden | |naar meer stoffen dan voorheen. Bovendien gelden ook andere normen | |voor het vaststellen van de verontreiniging. Omdat nog onvoldoende | |ervaring is opgedaan met de nieuwe onderzoeksopzet kiest Utrecht - net| |als andere gemeenten- voor een overgangstermijn, waarin de huidige | |bodemkwaliteitskaart blijft gelden. Op die manier wordt in Leidsche | |Rijn vertraging van bouwwerkzaamheden en toename van onderzoekskosten | |voorkomen. In de komende vijf jaar worden gegevens verzameld en kennis| |opgebouwd waardoor Utrecht in 2013 over een nieuwe | |bodemkwaliteitskaart op basis van de nieuwe regelgeving. | | | |Meer informatie: Gerard Derksen, 030 - 286 11 68 | | | | | |6 Kaders voor een Utrechts klimaat en energiebeleid | |Utrecht wil in 2012 de uitstoot van koolstofdioxide in de gemeente met| |75.000 ton verminderen. De gemeente geeft met deze doelstelling | |uitvoering aan afspraken van het internationale Kyotoverdrag. In de | |eerder gepubliceerde nota Utrecht creëert nieuwe energie (UCNE 2007) | |en een gelijknamig werkprogramma staat beschreven hoe de gemeente | |samen met het Utrechts bedrijfsleven de CO2 haar klimaat en energie | |doelstellingen wil realiseren. Op initiatief van de fractie van | |GroenLinks worden beide stukken in de vorm van kaderstellend document | |aan de gemeenteraad voorgelegd. | | | |Meer informatie: Gerard Derksen, 030 - 286 11 68 | | | | | | | | | | | |7 Bewoners kiezen uit alternatieven voor herstel Vliegermonument | |De buurtbewoners bij het Vliegermonument krijgen binnenkort twee | |keuzemogelijkheden voorgelegd voor het herstel van het monument. De | |keuze is tussen enerzijds het afbreken van het monument, opnieuw | |opbouwen met kortere bloembakken en de bestaande bomen laten staan, of| |anderzijds de bomen kappen, het monument herstellen en nieuwe bomen | |planten op grotere afstand van het monument. | | | |Het Vliegermonument is in slechte staat. Het metselwerk is gescheurd | |en ontzet. Dat is het gevolg van verzakking doordat de fundering van | |het monument matig is, plus wortelopdruk van vier Italiaanse | |populieren die vlakbij het monument staan. Er moet iets gebeuren maar | |dat is lastig. Het is niet mogelijk om het monument op een | |toekomstvaste manier in haar oorspronkelijke staat te herstellen én de| |bomen te laten staan. Onderzoek door externe deskundigen naar de | |ligging van de boomwortels en bouwtechnisch advies van het | |Ingenieursbureau Utrecht, hebben geleid tot twee haalbare | |alternatieven. | | | |Door de mogelijkheden aan de bewoners voor te leggen, kunnen zij een | |uitspraak doen over wat zij het belangrijkst vinden. De keuze wordt in| |januari 2009 schriftelijk aan de betrokken bewoners voorgelegd. | | | |Meer informatie: Rob Aarsen, 030 - 286 1148 | | | | | |8 Subsidieregeling cultuurparticipatie vastgesteld | |Het college heeft ingestemd met de subsidieregeling voor het Programma| |Cultuurparticipatie 2009-2012, die op 1 januari 2009 in gaat. Deze | |regeling omvat de voorwaarden en eisen waaraan aanvragers voor | |subsidies op het gebied van amateurkunst, cultuureducatie en | |volkscultuur moeten voldoen. | |Het Programma Cultuurparticipatie stelt middelen beschikbaar voor de | |periode van 2009 - 2012. | |De subsidieregeling is ook toegankelijk voor instellingen die geen | |meerjarige subsidie hebben gekregen, omdat ze een negatief advies | |kregen van de commissie cultuurnota. Zij kunnen afhankelijk van het | |type project een projectplan voor één jaar of twee jaar indienen en | |daar op korte termijn uitsluitsel over krijgen. | | | |Meer informatie: Anita van Wijnbergen, 030 - 286 10 44 | | | | | |9 Gratis parkeren op P+R muziektheater én parkeerterrein Vredenburg | |Leidsche Rijn | |De gemeente Utrecht maakt het parkeren op het P+R terrein en het | |parkeerterrein bij Muziekcentrum Vredenburg Leidsche Rijn tot 1 april | |2009 gratis. De maatregel moet bijdragen aan de bereikbaarheid van | |Utrecht West als komend voorjaar grote werkzaamheden aan de | |Majellaknoop plaatsvinden. | |De actie is eveneens bedoeld om het gloednieuwe P+R terrein naast de | |A2 bij autobezoekers aan de stad bekend te maken. | | | |Tegelijk kunnen ook bezoekers van het muziektheater van de actie | |profiteren, omdat het naast de P+R gelegen parkeerterrein van | |Muziektheater Vredenburg Leidsche Rijn het eerste kwartaal van het | |komend jaar eveneens gratis wordt. | | | |De gemeente Utrecht wil automobilisten verleiden zoveel mogelijk aan | |de rand van de stad te parkeren om zo de verkeersdrukte in de stad te | |verminderen en daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Bij P+R | |Vredenburg Leidsche Rijn stoppen zes maal per uur bussen richting het | |centrum van de stad . | | | |Meer informatie: Gerard Derksen, 030 - 286 11 68 | | |
---- --
| |
|Datum 16 december 2008 | | | |Utrecht werkt aan waterkwaliteit | |De gemeente Utrecht heeft samen met het Hoogheemraadschap De Stichtse | |Rijnlanden (HDSR) en de andere waterbeheerders een pakket maatregelen | |ingevuld voor het water binnen het grondgebied van de gemeente | |Utrecht. Dat doen ze in het kader van de Europese Kaderrichtlijn | |Water. Deze zet de lidstaten van de Europese Unie aan tot een verdere | |verbetering van de chemische en ecologische kwaliteit van het | |oppervlaktewater en grondwater. In Utrecht wordt al in 2009 gestart | |met de eerste maatregelen. | | | |De wijken Zuid en Noordoost starten met het opstellen van de | |wijkwaterplannen samen met de wijkgroenplannen. Dit is één van de | |maatregelen die in de periode tot en met 2015 wordt genomen. De wijken| |maken samen met HDSR eigen wijkwaterplannen, en starten met de | |uitvoering. In de wijkwaterplannen worden de ecologische | |doelstellingen voor de diverse wijkwatergangen opgenomen, samen met de| |maatregelen om deze te realiseren. Tevens worden voor andere | |waterknelpunten, zoals wateroverlast, maatregelen bedacht en zo | |mogelijk uitgevoerd. | | | |Daarnaast wordt samen met HDSR de haalbaarheid van natuurvriendelijke | |oevers en paaiplaatsen voor vis onderzocht in de Binnenstad, het | |Merwedekanaal en de Vaartsche Rijn, de Leidsche Rijn, de Kromme Rijn, | |de Ouwenaar-Haarrijn en de watergang door Overvecht. Het huidige | |beleid om geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken wordt | |voortgezet om de drinkwaterwinningen binnen de gemeentegrenzen te | |beschermen. Bovendien onderzoekt Utrecht in hoeverre de aanwezige | |bodemverontreinigingen de drinkwaterwinningen bedreigen. Zonodig | |worden deze gesaneerd. | | | |De invoering van de Kaderrichtlijn Water stelt eisen aan de | |bestuurlijke behandeling van de maatregelen die overheden voorstellen.| |Dit jaar is instemming nodig van gemeenteraden, provinciale staten en | |waterschapsbesturen om volgend jaar de weg vrij te maken voor | |rapportage van de Nederlandse inzet naar Brussel. De voortgang van de | |maatregelen wordt regelmatig besproken in het bestuurlijk overleg | |tussen gemeente en waterbeheerders en periodiek gecommuniceerd met | |bewoners van Utrecht. | |