persbericht
GroenLinks: voorkom smal fietspad stadsbrug
Nijmegen, 16 december 2008. Fietsers en voetgangers dreigen op de nieuwe stadsbrug in de knel komen. In vergelijking met een eerder plan heeft het college het voetpad geschrapt en het fietspad versmald. De fractie van GroenLinks dient tijdens de raadsvergadering van woensdag een voorstel in voor een breder fietspad.
De nieuwe stadsbrug wordt óók voor fietsers binnen Nijmegen belangrijk. De brug biedt in de toekomst de kortste verbinding tussen diverse woonwijken, werkgelegenheidslocaties en winkelgebieden aan beide zijden van de Waal. Daarnaast zal de nieuwe brug voor recreërende fietsers en sportieve joggers een aantrekkelijke schakel vormen tussen de Betuwe en het Land van Maas en Waal.
GroenLinks is verbaasd over het plan van het college om twee meter af te snoepen van de ruimte voor voetgangers en fietsers op de nieuwe stadsbrug. De fietsers en de voetgangers zouden zich nu voor beide richtingen moeten behelpen met één pad van nog maar 3,4 meter. Het passeren van tegemoetkomend fietsverkeer wordt hierdoor lastig. Verder kunnen voetgangers op een brug nu eenmaal geen stapje opzij doen.
Opvallend is dat de Tweede Kamer onlangs juist rijksgelden beschikbaar heeft gesteld om de fietsverbindingen tussen Arnhem en Nijmegen te verbeteren. Ook heeft de raad in het Klimaatplan vastgelegd dat meer vervoersbewegingen per voet en fiets moeten plaatsvinden. GroenLinks bepleit dan ook realisering van een pad van minimaal 4,0 meter, zodat voetgangers en fietsers voldoende ruimte en een acceptabel comfort wordt geboden.
Contactpersoon raadsfractie GroenLinks: Wouter van Eck, 024 3542236 of 06 44768631
Bijlage: Amendement 'Bouw een brug om trots op te zijn!'
Agendapunt 10
Vaststellen brief wensen en bedenkingen
PvE en gunningscriteria Stadsbrug
Amendement
Bouw een brug om trots op te zijn!
De gemeenteraad van Nijmegen, bijeen op 17 december 2008, overwegende dat:
. De te realiseren stadsbrug voor auto's en fietsers binnen Nijmegen belangrijk wordt, als verbinding tussen onder meer woonwijken, werkgelegenheidslocaties en winkelgebieden aan beide zijden van de Waal;
. De nieuwe brug daarnaast ook voor recreërende fietsers en sportieve joggers een aantrekkelijke schakel kan vormen tussen de Betuwe en het Land van Maas en Waal;
. De Tweede Kamer onlangs rijksgelden beschikbaar heeft gesteld om de fietsverbindingen tussen Arnhem en Nijmegen te verbeteren;
. De gemeenteraad op 23 januari 2008 met het vaststellen van het amendement "In beweging voor het klimaat" in het Klimaatplan heeft vastgelegd dat in 2032 een groter percentage van de vervoersbewegingen per voet, fiets of openbaar vervoer dient plaats te vinden;
. Het college nu een Programma van Eisen (PvE) voor de stadsbrug voorstelt waarin de ruimte voor fietsers en voetgangers fors ingeperkt wordt ten opzichte van een eerdere versie;
| | PvE 2006 |PvE 2008 | |Voetpad |1,4 meter |0 | |Fietspad |4,0 meter |3,4 meter |
. Met de bouw van de stadsbrug in de komende jaren voor al het verkeer een verbinding moet worden gerealiseerd waar de stad de rest van de eeuw trots op kan zijn;
. Het te realiseren gecombineerde voet- en fietspad logischerwijs de gebruikers voldoende ruimte en een acceptabel comfort moet bieden, zodat de breedte wel minimaal 4,0 meter moet bedragen;
. Het niet wenselijk is deze te realiseren breedte van minimaal 4,0 meter afhankelijk te maken van inschrijving en gunning (waarbij andere factoren doorslaggevend kunnen zijn), maar vast te leggen in het definitieve Programma van Eisen;
Besluit de conceptbrief van de raad aan het college over Wensen en bedenkingen Programma ven Eisen aanbesteding Stadsbrug als volgt te wijzigen:
. De tweede en derde alinea worden vervangen door: "In de besluitronde van 17 december 2008 heeft de raad de wens uitgesproken dat in het Programma van Eisen wordt vastgelegd dat de minimale breedte van het te realiseren voet- en fietspad 4,0 meter dient te bedragen. Verder zijn geen wensen of bedenkingen aangevoerd, waarna deze brief is vastgesteld."
GroenLinks
Wouter van Eck
---- --