Nederlandse Zorgautoriteit
Uitvoeringsrapport AWBZ 2007
Publicatiedatum: 16-12-2008
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) publiceert vandaag haar algemeen
rapport Uitvoering AWBZ 2007. Uit het rapport blijkt dat de
concessiehouders (zorgkantoren) in 2007 minder goed scoorden dan in
het voorgaande jaar. Met name het proces van klachtenbehandeling en de
manier waarop de persoonsgebonden budget (PGB) aanvragen zijn
uitgevoerd scoorden minder goed.
De NZa heeft aan drie concessiehouders een aanwijzing op grond van de
Wmg opgelegd. Dat houdt in dat de concessiehouder tot 1 februari 2009
de tijd heeft de uitvoering van het proces waarvoor de aanwijzing is
opgelegd te verbeteren. Eén concessiehouder kreeg een aanwijzing voor
de wijze van klachtenbehandeling; één concessiehouder voor het
contracteerbeleid en het leveren van doelmatige zorg. Een andere
concessiehouder kreeg een aanwijzing voor de toegankelijkheid van de
zorg.
De concessiehouders (zorgkantoren) kunnen hun service aan klanten nog
verder verbeteren. Vooral wat betreft de klachtenafhandeling en het
PGB aanvragen. In vergelijking met vorig jaar zijn er al verbeteringen
in gang gezet. Zo is de informatievoorziening aan consumenten veel
duidelijk geworden en betrekken concessiehouders (zorgkantoren)
consumentenorganisaties steeds meer bij hun inkoopbeleid. Ook
stimuleren zij zorgaanbieders in hun kwaliteitsbeleid.
Het CAK presteerde minder dan vorig jaar. Dit heeft vooral te maken
met de klachtenbehandeling en de eigen bijdragen zorg met verblijf. De
NZa heeft het CAK een aanwijzing opgelegd voor het proces
klachtenbehandeling. Voor 1 februari moet de klachtenbehandeling zijn
verbeterd en moet het CAK zich hiervoor expliciet verantwoorden. De
NZa merkt hierbij wel op dat het CAK haar werkzaamheden in 2007 in
moeilijke omstandigheden moest uitvoeren, waarbij het CAK ook last had
van externe oorzaken. Onder andere door het beëindigen van de
overgangsregeling uit het Bijdragebesluit zorg per 31 december 2007 en
het eind 2007 bekend worden van de gewenningsbijdrage.
Met het algemeen rapport uitvoering AWBZ 2007 brengt de NZa verslag
uit over de manier waarop de AWBZ is uitgevoerd door de
concessiehouders (zorgkantoren), de AWBZ-verzekeraars en het CAK. De
NZa let bij de prestatiemeting vooral op de uitkomsten van de
processen die betrekking hebben op de zorg (contracteerbeleid,
toegankelijkheid zorg en kwaliteit zorgverlening), de kostenbeheersing
en de bedrijfsvoering en administratie. Het belang van de consument
staat daarbij steeds centraal.
Bijlage:
* Algemeen rapport 'Uitvoering AWBZ 2007' ,!--origineel-->