Ingezonden persbericht
Persbericht
Brussel, 16 december 2008
Netwerk Vlaanderen
Na banken maken nu ook spaarders NP geld
Bankbiljetten met NP logo vormen sterk signaal voor banksector
Vandaag lanceert de NGO Netwerk Vlaanderen de NP campagne. Netwerk roept Vlaanderen op om
NP geld te creëren. Iedereen kan een signaal sturen dat de banken hun én ons boekje te buiten zijn
gegaan door het woord NP aan te brengen op bankbiljetten. Die bankbiljetten vormen zo een sterk
signaal voor een drastische ommekeer in de financiële sector. Het is tijd voor Nieuwe Echte
Principiële banken.
NP geld
Christophe Scheire, woordvoerder Netwerk Vlaanderen: "NP is de eerste campagne die spaarders zoals u
en ik een stem willen geven in het debat over de financiële crisis. We roepen de spaarders op om hun
bankbiljet met potlood te signeren met het woord `NP'. Zo wordt het geld zelf de boodschap, een soort van
lopend signaal dat van hand tot hand gaat. Met het NP geld maken spaarders duidelijk dat ze genoeg
hebben van het nepgedrag van hun banken en dat ze terug controle willen over wat er met hun spaargeld
gebeurt."
Nood aan Nieuwe Echte Principiële banken
Zonder dat de modale klant er erg in had, speelden de banken lucratieve maar gevaarlijke spelletjes met het
spaargeld. Uiteindelijk maakte de financiële crisis duidelijk dat er geen vaste grond zat onder de geboekte
miljardenwinsten van de banken. De banken sleurden niet enkel zichzelf en dus ons spaargeld, maar ook
onze economie mee in een vrije val. Bijna waren we ons spaargeld kwijt, nu staan jobs op het spel.
De NP campagne ijvert voor een drastische hertekening van de banken tot Nieuwe Echte Principiële
banken. Banken moeten opnieuw prioriteit maken van hun kerntaak: spaargeld omzetten in investeringen die
maatschappelijk nuttig zijn. Banken horen ons geld niet te investeren in rommelproducten casinospelletjes of
in schadelijke projecten voor mens en milieu. Het is hun taak financiële zuurstof te geven aan onze
economie. De NP campagne kiest bovendien resoluut voor een banksector die pro-actief en voordelig
financiering voorziet voor activiteiten die de noodzakelijke omslag naar een ecologische economie
waarmaken. Zoals bijvoorbeeld een investering in windenergie. De wereld heeft niet opnieuw jaren de tijd om
af te wachten en te zien of banken deze rol wel zullen opnemen.
Overheidsmaatregelen ontoereikend
Dat de Belgische overheden de banken ter hulp snelden als ze dreigden te kapseizen, is te verantwoorden.
Velen dreigden immers hun spaarcenten te verliezen. Maar het is onaanvaardbaar dat deze hulp een `blanco
cheque' inhoudt. De steun van de overheid kan voor de banken geen vrijgeleide zijn om zich opnieuw te
laten gaan in roekeloos onaanvaardbaar gedrag. Als de overheid nu geen krachtige eisen koppelt aan haar
steun, riskeert het vangnet voor de banken een hangmat te worden. Overheden moeten nu een banksector
creëren die investeert in wat maatschappelijk nuttig is.
Columnist Dirk Barrez van Pala.be formuleerde het als volgt: "Ik kan geen vrede nemen met het antwoord
van onze politici. Zij zeggen: 'We gaan de financiële wereld door haar crisis helpen, en daarna geven we het
stuur terug uit handen'. Maar beeld je in dat er iemand met een bus aan de meest waanzinnige snelheid
door de straten van de stad raast en iedereen wegmaait, en dat wij daarop zeggen: 'We gaan het stuur
overnemen en als de bus terug normaal rijdt, dan krijgt de chauffeur het stuur terug'. Ik zeg liever: 'Die
banken zijn hun rijbewijs kwijtgespeeld'."
NP campagne on tour
Netwerk Vlaanderen verspreidt vanaf vandaag een week lang 100.000 NP sjablonen in stations,
universiteiten en winkelstraten van de grote steden in Vlaanderen. Mathias Bienstman, campagnevoerder
Netwerk Vlaanderen: "Laat je stem horen. Wijs de banken op hun verantwoordelijkheid door zoveel mogelijk
bankbiljetten van het NP logo te voorzien! En laat jouw mening horen over hoe die nieuwe banken er dan
moeten uitzien. Dat kan op onze site www.nepbankieren.be, maar kan ook tijdens de NP." De NP tour start
op 16 december aan het Muntplein in Brussel, en doet Brugge, Hasselt, Leuven en Antwerpen aan om dan
op 22 december te eindigen aan het Glazen Huis van Studio Brussel in Gent.
Persdossier: in bijlage (met o.a. concrete campagne eisen, meer informatie over de tour).
Foto en film gelegenheid: start NP tour op het Muntplein in Brussel: 16 december 2008 om 12u.
Einde persbericht
Perswoordvoerder: Christophe Scheire; GSM: 0496/130762; e-mail: christophe@netwerkvlaanderen.be
Netwerk Vlaanderen vzw
Vooruitgangstraat 333/9
1030 Brussel
Tel. 02/201 07 70 Fax. 02/201 06 02
www.nepbankieren.be
www.netwerkvlaanderen.be
Het NP-tourschema:
· Dinsdag 16 december: Brussel, 12u -15u, start aan Muntplein
· Woensdag 17 december: Brugge, 13u30 16u30, start aan Zand
· Vrijdag 19 december: Leuven, 13u30 16u30, start aan station
· Zaterdag 20 december: Hasselt, 13u30 16u30, start aan Grote Markt
· Zondag 21 december: Antwerpen, 13u30 16u30, start aan Groenplaats
· Maandag 22 december: Gent, 13u30 16u30, Glazen Huis (Studio Brussel)
---- --
Persdossier NP campagne
Brussel, 16 december 2008
Netwerk Vlaanderen
Na banken maken nu ook spaarders NP geld
Bankbiljetten met NP logo vormen sterk signaal voor banksector
Op 16 december lanceert de NGO Netwerk Vlaanderen de NP campagne. Netwerk roept
Vlaanderen op om NP geld te creëren. Iedereen kan een signaal sturen dat de banken hun én
ons boekje te buiten zijn gegaan door het woord NP aan te brengen op bankbiljetten. Die
bankbiljetten vormen zo een sterk signaal voor een drastische ommekeer in de financiële sector.
Het is tijd voor Nieuwe Echte Principiële banken.
De banken hebben de laatste decennia `carte blanche' gekregen van de spaarders en de overheid.
De mensen dropten er hun spaarcenten en vertrouwden erop dat ze die goed zouden beheren.
Niks bleek minder waar. Zonder dat veel klanten er erg in hadden, speelden ze lucratieve maar
gevaarlijke spelletjes met het geld. Niet Echt Proper dus. Bovendien sleurden ze het economisch
systeem mee in de vrije val en staan er nu jobs op het spel.
Netwerk Vlaanderen roept de mensen op om het woord NP op bankbiljetten te zetten. Op die
manier geven mensen het signaal dat het welletjes is geweest, dat de banken hun boekje te buiten
zijn gegaan en dat het tijd voor drastische veranderingen in de banksector.
Deze campagne geeft spaarders die weer controle willen over hun spaargeld een stem en roept de
banken op tot Nieuw Echt en Principieel bankieren.
De toekomst is aan de Nieuwe Echte en Principiële banken. Dat zijn:
Banken die opnieuw bankieren, die het geld investeren in een echte economie waar de
maatschappij mee vooruit kan, in een economie die jobs creëert, die mensen niet als vuilnis op
straat zet. Banken die het geld investeren in een toekomstgerichte duurzame economie, die onze
planeet niet uitput maar bewaart, een economie waarmee de mensen niet alleen nu vooruit
kunnen, maar ook morgen en overmorgen.
Banken die open kaart spelen, die niet langer in de schaduw opereren, maar mensen laten
zien, horen en voelen hoe hun spaargeld wordt besteed.
---
Spaarders eisen de controle terug over hun geld bij de bank
Christophe Scheire, woordvoerder Netwerk Vlaanderen: "NP is de eerste campagne die
spaarders zoals u en ik een stem willen geven in het debat over de financiële crisis. We roepen de
spaarders op om hun bankbiljet met potlood te signeren met het woord `NP'. Zo wordt het geld
zelf de boodschap, een soort van lopend signaal dat van hand tot hand gaat. Met het NP geld
maken spaarders duidelijk dat ze genoeg hebben van het nepgedrag van hun banken en dat ze
terug controle willen over wat er met hun spaargeld gebeurt."
Netwerk Vlaanderen wil graag ook de mening van de spaarders horen. Zij kunnen via de poll op
www.nepbankieren.be aangeven hoe volgens hen een Nieuwe, Echte Principiële bank eruit ziet.
Met deze suggesties stapt Netwerk Vlaanderen naar politici toe. Op die manier stelt de organisatie
samen met spaarders krachtige eisen voor een banksector die ten dienste staat van de
maatschappij.
Hoe zien Nieuwe Echte Principiële banken eruit?
1. Belgische banken hebben in 2007 voor 9138,9 miljard euro in derivaten gehandeld: 375,1
miljard euro was om zich in te dekken tegen risico's, 8763,9 miljard euro om te speculeren. Deze
bedragen staan in schril contrast met hetgeen ze gespendeerd hebben aan hun core business. Ze
hebben voor 666,2 miljard leningen gegeven aan particulieren, ondernemingen en overheden
(bron: statistisch overzicht van het Belgisch financieel systeem; NBB in samenwerking van
CBFA). Het bedrag aan lening bedraagt dus slechts 7,6 procent van het gespeculeer. Deze
scheeftrekking kan in de toekomst niet meer.
Nieuwe banken investeren in echte, maatschappelijk nuttige activiteiten. Geen geld voor
rommelproducten of casinospelletjes. Wel geld voor de reële economie en voor echte
activiteiten.
2. In de Noordzee bouwt het Belgische windenergiebedrijf C-Power 60 windturbines die groene
stroom zullen voorzien voor 600.000 gezinnen, oftewel 10 procent van de Belgische bevolking. Het
project zal één derde van de Kyoto hernieuwbare energie doelstelling van België tegen 2010
waarmaken. Het is voor de overheid een sleutelproject in de noodzakelijke omschakeling naar een
koolstofarme energievoorziening. Maar na de bouw van zes windmolens, vindt C-Power nu geen
banken die bereid zijn de volgende fase te financieren. De blanco cheque van 20 miljard euro van
---
de overheid aan de Belgische banken is dan ook ongehoord. C-Power is op zoek naar een lening
van ongeveer 650 miljoen euro.
Nieuwe banken zorgen dat activiteiten die de omslag naar een duurzame ontwikkeling
waarmaken, kunnen genieten van voordelige financieringen. Nieuwe banken spelen een
belangrijke rol in de omschakeling naar een ecologische economie. Met massale,
voordelige investeringen worden snel groene jobs gecreëerd en kan de omslag naar een
koolstofarme economie worden gemaakt. Zo dragen ze tegelijkertijd bij aan het vermijden
van een economische neergang en een klimaatcatastrofe.
3. De campagnes van Netwerk Vlaanderen wijzen reeds jaren op schadelijke investeringen van
banken. Op www.bankgeheimen.be vind je daarvan een aantal voorbeelden. Zo was ING
bijvoorbeeld de bankier die er voor zorgde dat het Chinese bedrijf AviChina op de aandelenmarkt
werd geïntroduceerd. In 2006 leverde AviChina nog gevechtsvliegtuigen aan Soedan, een land
waar een VN wapen embargo op rust. Ook Birma is één van de klanten van AviChina.
Nieuwe banken moeten komaf maken met investeringen die mens, milieu en maatschappij
schade berokkenen. Bedrijven die samenwerken met meedogenloze dictators,
mijnbouwprojecten die het milieu vernietigen, wapenexport naar repressieve regimes of
bedrijven die werknemers uitbuiten, verdienen het spaargeld van de klanten niet.
4. Als je aan de bank vraagt om een overzicht te krijgen van investeringen die ze doen met jouw
spaargeld, varieert het antwoord veelal van "we mogen dat niet zeggen" tot "je moet je niet
ongerust maken". Het is ongehoord dat banken denken dat ze dit kunnen weigeren. Het argument
van het bankgeheim is een mythe: Triodos Bank geeft wel inzage en is er nog nooit voor
aangeklaagd.
Nieuwe banken geven een duidelijk inzicht in hun investeringen. Als je als klant je geld
toevertrouwt aan de bank, is het belangrijk dat er zicht is op hetgeen de bank doet met dat
geld. In verstaanbare bewoording moet de bank duidelijkheid geven aan haar klanten over
de projecten en bedrijven waarin ze het geld investeren. Het spaarboekje is geen `carte
blanche' om gelijk wat te doen.
5. Eind 2007 hadden de Belgische banken voor meer dan 40 miljard euro vorderingen open staan
in fiscale paradijzen. Banken werken dus massaal mee aan het ontduiken van belastingsgelden en
aan het verdoezelen van gelden en inkomsten die niet traceerbaar mogen zijn.
Nieuwe banken houden zich af van activiteiten in of met belastingsparadijzen.
Belastingsontduiking en -ontwijking berooft de gemeenschap van miljarden euro's aan
inkomsten. Banken zijn gered door de miljarden aan gemeenschapsgeld. Het minste dat de
burger nu kan verwachten is dat de bank niet meer meewerkt aan belastingontduiking en
-ontwijking.
NP tour
De NP campagne gaat op tournee langs zes centrumsteden. De tour start op 16 december aan
het Muntplein in Brussel, en doet vervolgens Brugge, Hasselt, Leuven, Antwerpen en Gent aan.
Tijdens de tour worden NP sjabloons uitgedeeld en kunnen mensen inbreng geven over de
betekenis van Nieuwe, Echte en Principiële banken.
Tijdens de tour laat Netwerk Vlaanderen elke dag een `message in a bottle' te water. In die fles zit
een gesigneerd biljet van 100 euro. Via een filmpje dat wordt vertoond tijdens de tour en op
www.nepbankieren.be, kun je ontdekken waar deze fles te water is gelaten. Wie de fles uiteindelijk
---
weet te vinden, kan het NP gesigneerde 100 eurobiljet winnen dat in de fles zit.
De tour eindigt op maandag 22 december aan het Glazen Huis van Studio Brussel in Gent. Hier
zullen door BV's gesigneerde bankbiljetten geveild worden.
Tourschema
Dinsdag 16 december: Brussel, 12u -15u, start aan Muntplein
Woensdag 17 december: Brugge, 13u30 16u30, start aan Zand
Vrijdag 19 december: Leuven, 13u30 16u30, start aan station
Zaterdag 20 december: Hasselt, 13u30 16u30, start aan Grote Markt
Zondag 21 december: Antwerpen, 13u30 16u30, start aan Groenplaats
Maandag 22 december: Gent, 13u30 16u30, Glazen Huis (Studio Brussel)
Volg de campagne via www.nepbankieren.be
Netwerk Vlaanderen vzw
Vooruitgangstraat 333/9
1030 Brussel
Tel: 02/201 07 70
Fax: 02/201 06 02
info@netwerkvlaanderen.be
www.netwerkvlaanderen.be
---
---- --