Vereniging Milieudefensie
Kilometerheffing werkelijk zo eerlijk voor het klimaat?
Brief: Klimaatbeleid verkeer faalt op alle fronten
Amsterdam, 16 december 2008 - Eurlings heeft het niet zo met het
klimaat. Meer wegen, dat is hoever zijn horizon reikt. Ondertussen
oordeelt een groeiend aantal adviesraden en adviesbureaus in ferme
bewoordingen dat alle belangrijke klimaatregelen op zijn
beleidsterrein ver achterblijven bij de eigen doelstellingen. Eurlings
schreef in reactie dat hij desondanks geen aanleiding ziet om zijn
beleid op dit onderdeel te herzien. Ook de Kamer lijkt daar nauwelijks
een punt van te maken: de bespreking van deze 'niets horen, niets
zien, niets zeggen'-reactie is inmiddels van 17 december 2008
verschoven naar 16 februari 2009.
In een vandaag verstuurde brief zet Milieudefensie op een rij wat de
belangrijkste klimaatmaatregelen zijn voor verkeer, hoe deze inmiddels
grotendeels hebben gefaald, en welke adviesraden en deskundigen dat
inmiddels samen met Milieudefensie geoordeeld hebben.
In een bijlage wordt bovendien uit de doeken gedaan hoe de huidige
plannen voor de kilometerheffing onzuinige auto's stimuleren.
Voorbeeld: het rijden in een Daihatsu Cuore of Peugeot 207 zal bij
gemiddeld kilometrage flink duurder worden, terwijl het rijden in een
benzineslurpende Volkswagen Touareg juist flink goedkoper wordt.
Milieudefensie pleit ervoor dat het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat haar verantwoordelijkheid tot CO2 -reductie serieus neemt.
Als eerste stap zou het ministerie openheid moeten geven over de
CO2 -effecten van haar beleid. Overigens weinig anders dan hoe de
overheid bij autofabrikanten vereist dat zij hun CO2 -uitstoot
duidelijker adverteren.
Brief Vaste Comissie Verkeer en Waterstaat (PDF, 12 december 2008)
Bijlage: De Kilometerheffing: werkelijk zo eerlijk voor het klimaat?
(PDF)
Zie ook: Eerlijk over CO2 - Autofabrikanten spotten met de wet