abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
16 december 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/4907 -
Onderwerp
veiligheidshamers
Geachte voorzitter,
Tijdens het AO van 25 juni jongstleden heb ik toegezegd u te informeren over het aantal
automerken dat bij iedere nieuw verkochte auto een of twee veiligheidshamer(s) mee
levert. Dat doe ik in deze brief. Tevens doe ik u hierbij het definitieve rapport
`Raambediening en deurvergrendeling' toekomen, dat ik u in april van dit jaar in concept
toegestuurd heb.
Volgens de meest recente gegevens blijkt dat bij 75,8% van alle nieuw verkochte auto's
minstens één veiligheidshamer wordt meegeleverd. Vrijwel alle grote merken leveren een
veiligheidshamer bij nieuw verkochte auto's. Enkele grote en verschillende kleinere merken
leveren nog steeds geen veiligheidshamer, maar daarentegen leveren sommige merken
ook bij de door het merk geselecteerde occasions een veiligheidshamer. Dit is niet
meegenomen in het genoemde percentage omdat ik geen exacte gegevens hierover heb.
Bovendien blijkt in de praktijk dat sommige dealers op eigen initiatief gehoor hebben
gegeven aan mijn oproep en los van het beleid van hun merk, toch een veiligheidshamer
meeleveren.
Dit laat onverlet dat als bepaalde grote merken die nu nog geen veiligheidshamer mee
leveren, dat wel zouden doen, het percentage snel richting de 100% van alle nieuw
verkochte auto's zou stijgen. Ik ben in ieder geval blij dat de RAI Vereniging haar leden
actief op de hoogte houdt van de problematiek en hen stimuleert om te participeren. Ook
van de BOVAG weet ik dat zij haar leden actief stimuleert om een veiligheidshamer bij een
verkochte auto te leveren, om zo een nog grotere verspreiding te bewerkstelligen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/4907
Naast de verantwoordelijkheid van de automobielbranche heeft ook de automobilist een
eigen verantwoordelijkheid. Burgers kunnen een veiligheidshamer aanschaffen en in hun
eigen auto bevestigen. De kosten van een veiligheidshamer bedragen minder dan 10,-.
De nieuwe campagne, die begin 2009 van start gaat, richt zich op het belang van de
veiligheidshamer bij het zo snel mogelijk verlaten van een auto te water. Gezien de
resultaten van het onderzoek (zie bijlage `Rapport Raambediening en Deurvergrendeling')
waarover ik u eerder in april al berichtte, is het van groot belang om een auto te water
direct te verlaten. Het oude motto dat men zou moeten wachten totdat een auto
gezonken is, dient te worden ontzenuwd. Bij het verlaten van een auto kan een
veiligheidshamer van levensreddend belang zijn, omdat elektronica onbetrouwbaar kan
worden. De RAI Vereniging en BOVAG zijn nauw betrokken bij de nieuwe campagne.
Hun leden kunnen in de showroom klanten goed voorlichten over het belang van een
veiligheidshamer en hoe deze bevestigd kan worden.
Na afloop van de campagne wordt gemeten hoeveel procent van het Nederlandse
wagenpark is voorzien van een veiligheidshamer. En daar gaat het uiteindelijk om: een
veiligheidshamer in iedere auto en een chauffeur die weet wat hij of zij moet doen als de
auto te water raakt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Ir. Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat