Consumentenbond
---
16 december 2008
Gedupeerden Telfort moeten schadeclaim indienen
De Consumentenbond adviseert gedupeerde klanten van Telfort een
schadeclaim in te dienen. Uit inventarisatie van de bond blijkt dat
Telfort klachten van klanten niet of niet goed oplost en consumenten
niet compenseert voor gemaakte kosten. Na de overname van Speedlinq en
Tiscali door Telfort werden veel consumenten geconfronteerd met een
slechte of niet-werkende internetverbinding of soms zelfs helemaal
afgesloten van internet. De bond heeft hierover in de afgelopen
maanden zo'n 150 klachten ontvangen. Een deel daarvan blijkt niet naar
tevredenheid opgelost.
Consumenten met een slechte internetverbinding kunnen het beste zo
snel mogelijk een schadeclaim indienen. Bijvoorbeeld teruggave van
(gedeelte) van het abonnementsgeld voor het niet- of gedeeltelijk
functioneren van het internetabonnement. Vraag duidelijk om restitutie
van het abonnementsgeld om te voorkomen dat je maandenlang moet
wachten op het verrekenen ervan. Eerder heeft de bond Telfort al
gevraagd kosten te vergoeden die consumenten moeten maken om de klacht
te melden en op te lossen, bijvoorbeeld kosten voor het mobiel bellen
naar de klantenservice van Telfort. Telfort heeft toegezegd dat te
zullen doen, maar daar geeft het in de praktijk geen blijk van.
Gedupeerde klanten die er met het telecombedrijf niet uitkomen, kunnen
hun klacht voorleggen aan de geschillencommissie Elektronische
Communicatiediensten www.degeschillencommissie.nl.
Providermonitor
Vanaf januari 2009 start de Consumentenbond met een providermonitor.
Hierin gaat de bond prestaties van internetserviceproviders bijhouden.
Welke provider levert de beste service en bij welke kunt u het beste
wegblijven? De resultaten van de providermonitor zijn vanaf januari
2009 tweemaandelijks te lezen in de Digitaalgids van de
Consumentenbond.