SGP
16 - 12 - 08 | SGP blij dat Verhagen boykot Durban II overweegt SGP
blij dat Verhagen boykot Durban II overweegt
De SGP is blij dat minister Verhagen ingaat op de SGP-oproep om zo
nodig âDurban IIâ te boycotten. De antwoorden op de vragen die de SGP
hierover heeft gesteld zijn helder en niet voor tweeërlei uitleg
vatbaar.
Nederland moet niet meewerken aan bijeenkomsten en conferenties die
gebruikt dan wel misbruikt worden om Israël in de beklaagdenbank te
zetten. Dat was de inzet van de schriftelijke vragen die SGP-kamerlid
Van der Staaij op 3 december stelde. De minister verdient een
compliment voor dit antwoord en zijn vastberadenheid in deze kwestie.
De tweede VN-conferentie tegen racisme (âDurban IIâ) staat gepland
voor april volgend jaar in Genève. Canada en Israël hebben al bekend
gemaakt niet aanwezig te zullen zijn vanwege de dreiging dat de
conferentie uit zal lopen op een eenzijdig tegen de staat Israël
gerichte betoging. Dat gebeurde ook al in 2001, toen de conferentie
Israël bestempelde als een racistische apartheidsstaat die zich
schuldig maakt aan genocide.
Bijlage: SGP-vragen en antwoorden minister Verhagen
Antwoorden van de heer Verhagen, minister van Buitenlandse Zaken op
vragen van het lid Van der Staaij (SGP) over het boycotten van de
VN-conferentie tegen racisme in Genève.
Vraag 1
Kunt u ons informeren over de lopende voorbereidingen op de
VN-conferentie tegen racisme in Genève in april 2009, die een vervolg
is op de VN-conferentie in 2001 in Durban?
Antwoord
Tot nu toe is het voorbereidende proces voor de VN-conferentie tegen
racisme in Genève in april 2009 niet naar Nederlandse wens verlopen.
In oktober 2008 vond de tweede Preparatory Committee plaats met als
resultaat een zeer omvangrijk, moeilijk werkbaar compilatiedocument
van alle regionale bijdragen. De derde Preparatory Committee zal
plaatsvinden in april 2009, vlak voor de Durban Review Conference
zelf. Gezien de stand van zaken is afgesproken dat de Intersessional
Working Group (ISWG) voor april 2009 nog tweemaal een week bijeen zal
komen om verder te onderhandelen over een einddocument. De
eerstvolgende sessie is voorzien in januari.
Vraag 2
Welke invloed heeft Nederland op deze voorbereidingen â ook in
financieel opzicht (via goedkeuring van de begroting of anderszins)?
Hoe vult u deze invloed tot nu toe concreet in?
Antwoord
Nederland heeft tot op heden deelgenomen aan het proces in EU-verband.
Nederland heeft een duidelijk stempel gedrukt op de inbreng van de EU
ten behoeve van het concept slotdocument. De kosten van het Durban
Review proces worden gedragen vanuit de reguliere begroting van het
kantoor van de VN-Hoge Commissaris voor de Mensenrechten; Nederland
heeft hier geen invloed op. Daarnaast heeft de Hoge Commissaris een
vrijwillig trustfund ingesteld dat de deelname van de allerarmste
landen aan de conferentie mogelijk moet maken. Dit fonds heeft nog
geen enkele bijdrage ontvangen.
Vraag 3
Hoe groot acht u het risico dat deze vervolgconferentie een herhaling
gaat worden van de VN-conferentie in Durban, die uitmondde in een
antisemitische manifestatie, waarbij Israel werd bestempeld als
racistische apartheidsstaat die zich schuldig maakte aan genocide?
Zijn er inmiddels niet gerede aanwijzingen dat deze ongewenste
herhaling een reëel risico is, gelet op circulerende ontwerpteksten
voor deze conferentie?
Antwoord
Het in de vraag bedoelde risico is reëel want het hierboven genoemde
compilatiedocument voor de Durban Review Conference in 2009 omvat alle
regionale bijdragen, waardoor er naast door de EU voorgestelde tekst
ook een aantal voor Nederland en de EU onaanvaardbare paragrafen in
staan die eenzijdig gericht zijn op de situatie in de bezette
Palestijnse gebieden.
Vraag 4
Is het waar, dat Canada, de Verenigde Staten en Israël reeds hebben
aangegeven deze conferentie te zullen boycotten vanwege het dreigende
extreem antisemitische karakter van deze bijeenkomst? Hoe beoordeelt u
deze aangekondigde boycot?
Antwoord
Canada en Israël hebben aangegeven niet verder deel te zullen nemen
aan het Durban Review proces en aan de conferentie in april 2009. De
VS zullen hun besluit over deelname aan het Durban Review proces nemen
wanneer de nieuwe regering is aangetreden. Ik heb begrip voor het
Canadese en Israëlische besluit en heb EU-partners dit laten weten.
Vraag 5
In hoeverre wordt ook op Europees niveau nagedacht over een mogelijke
boycot van deze conferentie? Bent u bereid hierover een
gedachtewisseling op EU-niveau te bevorderen? Zijn er inmiddels reeds
Europese landen die hebben aangeduid dat zij deze conferentie niet
zullen bijwonen? Welke landen?
Vraag 6
Acht u het geraden dat ook de Europese Unie zich distantieert van deze
VN-conferentie en derhalve deze conferentie zal boycotten? Bent u
bereid om op Europees niveau te bevorderen dat de EU niet zal
deelnemen aan deze omstreden conferentie? Op welke wijze wilt u dit
doen?
Vraag 7
Mocht de EU geen boycot willen overwegen, zal Nederland dan deze
VN-conferentie vanwege haar te verwachten karakter wel boycotten?
Antwoord
De EU heeft aan het begin van het voorbereidingsproces voor de Durban
Review Conferentie een aantal rode lijnen opgesteld. Eén van die rode
lijnen is dat deze conferentie over wereldwijd racisme zich niet mag
richten op de situatie in één specifiek land, in casu Israël.
Nederland is nog betrokken bij de voorbereidingen voor de Durban
Review Conferentie teneinde een positieve invloed uit te oefenen op de
ontwikkelingen, samen met de EU-partners en andere gelijkgezinde
landen. De huidige stand van zaken in de onderhandelingen over een
slotdocument stemmen mij echter niet hoopvol. Het zal voor mij
onaanvaardbaar zijn indien Israël als enig land bij name wordt
genoemd in een eventueel slotdocument van deze anti-racismeconferentie
of indien het document anderszins een duidelijk anti-Israëlische of
antisemitische boodschap krijgt. Daarnaast is onaanvaardbaar dat het
document consensus zou vaststellen voor aanvullende normen op het
terrein van belastering van godsdiensten. Als en wanneer het proces
een kritiek punt heeft bereikt waarna ik een acceptabel slotdocument
niet meer haalbaar acht, zal ik niet twijfelen Nederland daaruit terug
te trekken.
Nederland streeft ernaar de Europese partners te overtuigen van de
noodzaak van een kritische houding in het huidige
voorbereidingstraject voor de Durban Review Conferentie. Een boycot
van de conferentie behoort wat mij betreft tot de mogelijkheden. Ik
wil die stap, indien tot terugtrekking aanleiding blijkt te zijn
ontstaan, bij voorkeur met alle EU-partners alsdan gezamenlijk nemen
omdat EU-eenheid op zich waardevol is en omdat daarvan het meeste
effect uitgaat. Als een gezamenlijke terugtrekking niet haalbaar is en
ik distantiëren wel nodig acht, zal ik niet schromen Nederland alleen
of met slechts enkele partners uit het proces terug te trekken.