Volvo toont voorproefje van nieuwe S60
(12/16/2008)
Vlak voor kerst presenteert Volvo alvast zijn eerste cadeau: een
voorproefje van de Volvo S60. Het nieuwe model belooft een opvallende
verschijning te worden in het straatbeeld van de komende jaren.
De conceptversie van de Volvo S60 laat alvast een glimp zien van hoe
de geheel nieuwe S60 er uitziet bij zijn introductie in 2010. âDe
nieuwe S60 wordt een van de sterkste spelers in een segment waar de
concurrentie messcherp is', zegt Volvo Cars President en CEO Stephen
Odell. De coupéachtige lijnen van de eerste S60 zijn bij het nieuwe
model nog krachtiger en geprononceerder.
âHet sportieve design belooft bestuurders van de nieuwe Volvo S60 een
opwindende rit. En ik kan iedereen verzekeren dat de auto die belofte
meer dan waarmaakt. De rijeigenschappen van de nieuwe S60 zijn beter
dan die van elke vorige Volvo. De technologie in de auto maakt van
zijn bestuurder een betere en veiliger chauffeur', stelt Stephen
Odell. De Volvo S60 Concept maakt zijn debuut tijdens de Detroit Motor
Show in januari 2009. De productieversie van de auto komt in 2010 op
de markt.
De Volvo S60 Concept laat duidelijk zien dat het designteam van Volvo
Cars zijn ontwerpen, en daarmee het DNA van Volvo's producten, naar
hoger niveau brengt. âHet exterieur van de auto geeft een duidelijk
beeld van wat klanten kunnen verwachten van de compleet nieuwe Volvo
S60. Voor het interieur gingen we nog gedurfder te werk: de nadruk lag
daarbij op het ontwikkelen van een visie voor de langere termijn',
zegt Volvo Cars' design director Steve Mattin.
Scandinavische inspiratie en dramatiek
Aan de voorzijde van de Volvo S60 Concept prijkt vanzelfsprekend het
grote Volvo-logo op de grille. De grille zelf heeft een iets andere
uitstraling gekregen door de horizontale âschoepen' die erin zijn
verwerkt. Ze dragen bij aan een verfijndere vorm van de grille. Twee
lampen uit het nieuwe design-DNA flankeren de grille en benadrukken de
rechtopstaande voorkant van de auto, alsmede de V-vorm in de motorkap.
De onder een hoek geplaatste koplampen gaan vloeiend over in de
expressieve motorkap. De combinatie met de lager geplaatste
luchtinlaten - met de vorm van een omgekeerd trapezium - geven de
conceptauto een expressief gezicht. âDynamisch met behoorlijk wat
karakter, zonder agressief over te komen', omschrijft Steve Mattin het
vooraanzicht. âDe auto loopt over van inspiratie die geput is uit
Scandinavisch design en de Zweedse kustwateren en rotspartijen. Dat
zorgt voor een opwindende mix van drama en sensualiteit', zegt Steve
Mattin.
Vikingschepen
De koplampen van de conceptauto verenigen Scandinavische invloeden met
de modernste techniek. In beide koplampen zijn de lichtunits zo
gemaakt dat ze doen denken aan twee miniatuurversies van een
Vikingschip, zij aan zij zeilend, een voor grootlicht en een voor
dimlicht. In het donker wordt het licht van de verborgen, naar boven
gerichte High Performance led-lampen weerkaatst en geprojecteerd op de
weg door de âbolle zeilen' van het schip.
Sensationele deuren
Bezien van de zijkant, worden de slanke, coupéachtige daklijn en de
raamcontouren ondersteund door een compleet nieuwe taillelijn, die
lijkt op twee golven die achter elkaar aan rollen. Van de koplampen
tot aan de achterzijde van de auto voegt het emotie en opwinding toe
aan het ontwerp. Zowel de zevenspaaks 20-inchwielen als het loopvlak
van de brede autoband zijn speciaal ontworpen voor deze auto. De
bronskleurige remklauwen passen goed bij de warme, koperen lakkleur
van de carrosserie.
Het openen en sluiten van de achterportieren van de Volvo S60 Concept
is telkens een spektakel. Het openen van de deuren start met indrukken
van een knop, waarna de deur aanvankelijk opent op de traditionele
manier. In de volgende fase komt echter ook de voorzijde van het
achterportier naar voren en schuift de deur parallel aan de zijkant
van de auto richting het achterwiel.
Inspiratie van het racecircuit
âIn onze toekomstige modellen zal steeds vaker het thema âracecircuit'
terugkeren. Dat betekent dat de lijnen in de auto niet abrupt stoppen,
maar een vloeiend en gesloten geheel vormen dat geïnspireerd is op de
snelle bochten van een racecircuit. In de conceptauto is dit vooral
aan de achterzijde zichtbaar', zegt Steve Mattin.
De achterlichten, die de lijn volgen van de schouderpartij van de
auto, zijn net zo geavanceerd als de koplampen. Wanneer ze niet
branden, is er niets te zien van het gebruikelijke rood en oranje van
traditionele achterlichten. Maar wanneer ze ingeschakeld worden,
lichten de achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers ieder in
hun eigen kleur op door middel van led-lampen. Het glazen paneel van
de lichteenheden is ingedeeld in horizontale âplakken'. Aan de
achterzijde bevindt zich ook een beweegbare diffuser, die zich
afhankelijk van de snelheid positioneert voor de beste aerodynamische
waarden voor de auto.
Interieur biedt blik op designvisie van de toekomst
In het interieur van de Volvo S60 Concept tonen Volvo Cars Design
Director Steve Mattin en zijn team diverse spectaculaire en
vooruitstrevende ideeën. âJe kunt zeggen dat we laten zien welke weg
we in de toekomst willen inslaan. Dit is zonder twijfel het
exclusiefste interieur dat we ooit hebben gecreëerd', aldus Steve
Mattin. Het interieur is volgestopt met opwindende details die samen
een typisch Scandinavisch, luchtig, licht en harmonieus geheel vormen.
In het midden van de vierzitter schittert het kroonjuweel van de auto:
een zwevende middenconsole van kristal, die met de hand gemaakt is in
de Zweedse glasfabriek Orrefors. Als een vloeiende, rustgevende golf
loopt de kristallen middenconsole vanaf het instrumentenpaneel door
tot aan de leuning van de achterstoelen.
Bestuurder staat centraal
De volledige omgeving van de bestuurder is overzichtelijk en
ergonomisch ingedeeld. Het instrumentenpaneel lijkt net als de glazen
middenconsole te zweven en biedt een vergelijkbaar gevoel van
gewichtloosheid. Het instrumentenpaneel is opgebouwd uit verschillende
lagen.
Steve Mattin: âDe snelheidsmeter is ontworpen als een driedimensionale
glazen spiraal. Voor het oog zijn de lage getallen het dichtst bij en
de cijfers staan steeds verder weg naarmate je accelereert. Het idee
hierachter is dat de snelheidsmeter visueel de aandacht vestigt op de
kracht van de voorwaartse beweging.'
Slanke, zwevende, lederen stoelen
Het thema âzwevend' komt in de Volvo S60 Concept ook tot uitdrukking
in de slanke, lichtgewicht stoelen die met zacht, lichtblond leder met
contrasterende stiksels zijn overtrokken. De stoelen zijn verankerd
aan het lage gedeelte van de middenconsole en de dorpel, hierdoor
raken ze de vloer niet. Zowel de veiligheidsgordel als de armsteun is
geïntegreerd in de stoelen. De gleuf in de leuning van de stoel,
zoals eerder te zien in vorige conceptauto's, is van een nieuw, licht
gewijzigd en asymmetrisch ontwerp.
âHet doel is om een aangename huiskamersfeer te creëren, met subtiele
en onzichtbare overgangen tussen de diverse oppervlakken. Het donkere,
ecologisch gelooide zadelleer dat van de vloer tot en met het onderste
deel van de portieren doorloopt, is daar een voorbeeld van', legt
Steve Mattin uit.
Het bovenste gedeelte van de deur is ingelegd met blank berkenhout.
Het heeft dezelfde kleur als de door de zon en zeezout gebleekte
houten pieren en het drijfhout dat je aan de Scandinavisch kustlijn
vindt.
Twee gleuven die parallel aan de deur lopen, zorgen voor golfachtige
uitstulpingen die fungeren als comfortabele, lederen armsteunen.
Nieuwe technologie voor bescherming van voetgangers
Volvo zet met de Volvo S60 een belangrijke volgende stap in
ongevalpreventie. Het innovatieve systeem Collision Warning with Full
Auto Brake is uitgebreid met een voetgangersdetectiesysteem. Dat komt
direct in actie als iemand voor de auto oversteekt en activeert de
remmen als de bestuurder niet op tijd reageert. Deze technologie zal
als eerste verkrijgbaar zijn voor de nieuwe Volvo S60.âTot dusver
hebben we systemen ontwikkeld die bijdragen aan het voorkómen van
botsingen met andere voertuigen. Nu zetten we de volgende grote stap
voor de veiligheid van onbeschermde weggebruikers. En nog
belangrijker: bij de automatische remingreep hebben we de remkracht
verhoogd van vijftig naar honderd procent, dus de volledige stopkracht
wordt benut. Voor zover wij weten is dit nog in geen enkele andere
auto op de markt het geval', aldus Thomas Broberg, veiligheidsexpert
bij Volvo Car Corporation.
Aanrijding bij minder dan 20 km/uur voorkomen
De snelheid van de auto maakt bij een aanrijding met voetgangers
geweldig veel verschil voor de ernst van het letsel. Door de snelheid
te beperken is significant veel voordeel te boeken. Bij 30 km/uur is
de kans dat de voetganger het overleeft aanzienlijk groter dan bij 50
km/uur.
âHet systeem is zo ontwikkeld dat bij snelheden tot 20 km/uur een
aanrijding met een voetganger geheel wordt voorkomen. Rijdt de auto
sneller, dan wordt de botssnelheid uiteindelijk flink teruggebracht.
In de meeste gevallen komt dat neer op een vermindering van ongeveer
75 procent van de botskrachten', vertelt Thomas Broberg. Dezelfde
technologie vermindert ook de kans op kop-staartbotsingen. Uit
onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de voertuigbestuurders niet
of te laat op de rem heeft getrapt voorafgaand aan de botsing. Het
systeem Collision Warning with Full Auto Brake voorkomt dan de
aanrijding als het snelheidsverschil tussen de voertuigen niet meer
dan 25 km/uur bedraagt.
Veiligheidsinformatie in de head-updisplay
In noodgevallen krijgt de bestuurder eerst een auditieve waarschuwing
van het systeem. Tegelijkertijd knippert een licht in de
head-updisplay in de voorruit. Om een directe en intuïtieve respons
bij de bestuurder op te roepen, lijkt dit licht op het remlicht van
voorliggers. Wanneer de bestuurder niet reageert en het systeem een
botsing onvermijdelijk acht, komt automatisch de volledige remkracht
beschikbaar. Het waarschuwen van de bestuurder zodat hij of zij kan
ingrijpen om een ongeluk te voorkomen blijft echter het uitgangspunt.
Volautomatisch remmen is een noodingreep die alleen toegepast wordt
als een botsing bijna niet meer voorkomen kan worden.
Adaptive Cruise Control verbeterd
Volvo's Adaptive Cruise Control (ACC) blijft nu ook actief bij file
rijden. Met behulp van een afstandsradar bewaart het systeem de
ingestelde afstand tussen de auto en de voorligger tot aan volledige
stilstand. Ten opzichte van de voorgaande versie, die werd
gedeactiveerd bij snelheden onder de 30 km/uur, is dit wel zo
comfortabel bij langzaam en regelmatig stoppend verkeer.
Lagere CO2 -uitstoot dankzij GTDi-technologie
Volvo Cars rust de Volvo S60 Concept uit met een viercilinder
1,6-liter benzinemotor, die voorzien is van uiterst efficiënte
GTDi-technologie (Gasoline Turbocharged Direct Injection) en een
vermogen levert van 180 pk. In een conventionele benzinemotor wordt de
benzine in het inlaatspruitstuk voor de inlaatkleppen gespoten. In een
motor met directe injectie wordt de benzine echter onder hoge druk
direct in de verbrandingskamer gespoten. In combinatie met andere
technische vondsten maakt deze motor een gemiddelde CO2 -uitstoot
mogelijk van 119 g/km (5,0 l/100 km). De eerste productieauto van
Volvo met GTDi-technologie komt in de tweede helft van 2009 op de
markt.
Elektrische stuurbekrachtiging, gelaagde verbranding en andere
technologieën
Behalve de GTDi-technologie dragen ook de volgende technische
kenmerken van de Volvo S60 Concept bij aan de lage CO2 -uitstoot van
119 g/km:
* Gelaagde verbranding: de verbrandingskamer is zo gevormd dat er
alleen rondom de bougie een mist ontstaat van het perfecte
benzine-luchtmengsel, die verder omgeven wordt door pure lucht. Zo
functioneert de motor met een luchtoverschot en daalt het
brandstofverbruik.
* Start-stop: een functie die de motor uitschakelt als de auto
stilstaat.
* Powershift: twee versnellingsbakken functioneren parallel aan
elkaar en worden aangestuurd door een eigen koppeling. Omdat er
geen onderbreking is van de krachtoverbrenging verloopt het
schakelen razendsnel en werkt de versnellingsbak efficiënter.
* EPAS (Electronic Power Assisted Steering): een
stuurbekrachtigingsysteem waarvan de conventionele hydraulische
pomp vervangen is door een elektromotor die direct aan de
stuuroverbrenging gekoppeld is.
* âDRIVe-modus': stelt de bestuurder in staat om brandstof te
besparen met een âeconomische modus' die het energieverbruik van
bepaalde elektrische en mechanische systemen beperkt, zoals de
airconditioning, de cruisecontrol en de automatische
versnellingsbak.
* Afsluitbare grille: als er weinig motorkoeling nodig is, sluiten
luchtkleppen in de grille om de luchtweerstand te verlagen.
* Vlakke bodemplaten.
* Gebruik van lichtgewicht materialen voor de carrosserie.
AutoRai