De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse: safety first
(12/16/2008)
In de binnenkort te presenteren nieuwe E-Klasse introduceert
Mercedes-Benz een groot aantal nieuwe veiligheidstechnologieën.
Hoewel Mercedes-Benz altijd een van de grondleggers van passieve
veiligheid is geweest, wordt de focus nu meer dan ooit gelegd op juist
het voorkomen van ongevallen, iets dat als actieve veiligheid wordt
beschouwd.
De nieuwe E-Klasse is een auto die zelf kan âzienâ en âvoelenâ en naar
aanleiding daarvan actief kan handelen. Daar voegt hij ook nog eens
âelektronische' kreukelzones aan toe. Het resultaat: de best mogelijke
bescherming van inzittenden.
De veiligheidsassistentiesystemen voor de nieuwe E-Klasse die daarbij
van belang zijn komen in de loop van 2009 ook beschikbaar voor de
S-Klasse. Bij de ontwikkeling ervan was het doel om veel voorkomende
ongelukken te vermijden. Daartoe hebben de ingenieurs van
Mercedes-Benz zich vooral gericht op de meest voorkomende oorzaken van
ernstige ongevallen zoals botsingen als gevolg van een te geringe
afstand, te hoge snelheid, slaperigheid van de bestuurder, duisternis
en het overschrijden van wegbelijning.
Active Highbeam Assist: altijd optimaal licht
Active Highbeam Assist kan worden geactiveerd met de
grootlichtschakelaar en zorgt er boven de 55 km/h voor dat de
koplampen zich volledig automatisch aanpassen aan de
rijomstandigheden. Het systeem detecteert door middel van een
multifunctionele camera in de voorruit tegenliggers en ander verkeer
dat verlichting voert. Deze multifunctionele camera verschaft iedere
40 milliseconden nieuwe informatie. Op basis hiervan wordt de
reikwijdte van de variabele bi-xenon koplampen automatisch aangepast:
het bereik van het dimlicht kan daarmee van 65 tot 300 meter worden
vergroot zonder andere weggebruikers te verblinden. Zo zorgt dit
systeem altijd voor de best mogelijk verlichting. Is de weg vrij, dan
schakelt automatisch het âgroot lichtâ in. Active Highbeam Assist
zorgt ervoor dat voetgangers, fietsers en obstakels tot 150 meter
eerder gezien worden dan met conventionele verlichting. Active
Highbeam Assist wordt leverbaar in combinatie Intelligent Light System
dat Bi-Xenon verlichting met actieve bochtenverlichting,
afslagverlichting en variabele lichtverdeling voor buitenwegen,
snelwegen en bij dichte mist combineert.
Night View Assist Plus ook leverbaar op de nieuwe E-Klasse
Ook Night View Assist is een extra veiligheidsfactor bij het rijden in
het donker en zal als optie leverbaar worden op de nieuwe E-Klasse.
Dit systeem âverlichtâ de weg door middel van voor buitenstaanders
onwaarneembaar infrarood licht. De weerkaatsing van dit licht wordt
opgevangen met een camera en weergegeven in het dashboard. Het systeem
focust zich daarbij nu in het bijzonder op voetgangers. Nieuw voor
Night View Assist is namelijk de extra markering die het systeem
weergeeft bij de hekenning van personen in het zichtveld van de
camera, nog ver voordat die met het normale ogen waarneembaar zijn.
Night View Assist âPlusâ vergroot, door middel van kaders om de
personen op het beeldscherm, de attentiewaarde nog verder. Voordeel
van Night View is dat het beeld - dat in zwart/wit wordt weergegeven
op een display - overeenkomt met de realiteit van grootlicht en dat
het kan worden ingeschakeld ook bij ander verkeer zonder dat het
daarbij verblind.
Lane Keeping Assist: blijf binnen de lijnen
Meer dan een derde van alle ongevallen met dodelijke afloop in
Duitsland heeft te maken met autoâs die van rijbaan wisselen. Lane
Keeping Assist is een âvooruitziendâ systeem dat door middel van de
multifuncionele camera continu in de gaten houdt of de bestuurder wel
tussen de wegmarkeringen blijft. Als de bestuurder een markering
overschrijdt en zodoende een risico loopt, gaat het stuurwiel
duidelijk voelbaar pulseren. Het systeem van Mercedes-Benz gaat verder
dan traditionele oplossingen doordat het rekening houdt met het gedrag
van de bestuurder. Lane Keeping Assist herkent bepaalde acties van de
bestuurder. Het geeft bijvoorbeeld geen waarschuwing af als er wordt
geaccelereerd (inhalen, invoegen op de snelweg), bewust wordt
ingestuurd of met kracht wordt geremd. Lane Keeping Assist waarschuwt
de bestuurder afhankelijk van de omstandigheden gedurende langere of
kortere tijd. Bepalende factoren daarbij zijn de breedte van de weg en
of er een onderbroken of doorlopende markering wordt overschreden.
Lane Keeping Assist wordt optioneel geleverd.
Speed Limit Assist: ken de limiet
Speed Limit Assist brengt de bestuurder op de hoogte van de geldende
maximum snelheid. De multifunctionele camera in de vooruit herkent
ronde verkeersborden met snelheidsaanduidingen voorzien van rode rand
naast en boven de weg. De aangegeven limiet wordt vervolgens
weergegeven via het display in de snelheidsmeter van de auto. De
bestuurder dient op eigen initiatief de actueel gereden snelheid aan
te passen. De display-aanduiding verdwijnt of veranderd zodra de
maximum snelheid is opgeheven respectievelijk is gewijzigd. Speed
Limit Assist werkt samen met het navigatiesysteem. Zo wordt continu
gecheckt of de aangegeven limiet plausibel is (bijvoorbeeld max. 50
km/h binnen bebouwde kom). Speed Limit Assist wordt optioneel
aangeboden.
ATTENTION ASSIST: wakker blijven!
Dankzij diverse zeer gevoelige sensoren is de nieuwe E-Klasse in staat
de mate van bewustzijn van de bestuurder vast te stellen. De sensoren
monitoren het gedrag van de bestuurder, de huidige rijomstandigheden
en maar liefst 70 andere parameters. Naast langs- en dwarsversnelling
worden bijvoorbeeld ook de clignoteurbediening en pedaalbediening
bewaakt evenals externe invloeden zoals zijwind en oneffenheden in het
wegdek. ATTENTION ASSIST is zodoende in staat concentratieverlies en
een overgang van wakker zijn naar slaperigheid van de bestuurder vast
te stellen. Mercedes-Benz doet al jaren onderzoek naar het stuurgedrag
van bestuurders. Praktijktesten die zijn uitgevoerd over een periode
van enkele jaren en waarbij 550 deelnemers betrokken waren, tonen aan
dat slaperige bestuurders kleine stuurfouten maken, die meestal snel
en abrupt worden gecorrigeerd. Daarom beschikt ATTENTION ASSIST ook
over een zeer gevoelige stuuruitslag-sensor. Het systeem herkent op
deze manier gedrag dat wijst op slaperigheid. Daarop volgt een
geluidsignaal en een visuele waarschuwing op het display (âATTENTION
ASSIST. Pause!â). ATTENTION ASSIST is standaard op de nieuwe E-Klasse.
PRE-SAFE(TM): de brug tussen actieve en passieve veiligheid
Het anticiperende veiligheidssysteem PRE-SAFE(TM) is wederom standaard
op de nieuwe E-Klasse. Diverse sensoren, onder andere van Brake Assist
en ESP, herkennen hierbij omstandigheden en situaties die tot een
ongeval kunnen leiden. Nieuw is daarbij dat al naar gelang de
uitvoering binnenkort ook de korteafstandsradars hierin een
belangrijke rol gaan spelen.
Zodra een gevaarlijke situatie wordt herkend, worden automatisch de
veiligheidsgordels vóór aangespannen en de stoel van de
voorpassagier eventueel in een gunstigere positie geplaatst. Zodoende
worden de inzittenden in de optimale positie gebracht waardoor de
gordels en airbags hun werk optimaal kunnen uitvoeren. De belastingen
op het bovenlichaam en nek van de voorinzittenden worden bij een
ongeval zodoende aanzienlijk gereduceerd. Herkend het systeem dat er
problemen met de dwarsstabiliteit optreden dan worden zelfs de
elektrisch bediende ramen en schuifdak automatisch in een veiligere
positie gebracht. PRE-SAFE(TM) slaat zo een brug tussen actieve en
passieve veiligheid.
Radartechnologie: nog effectiever vooruit kijken
Mercedes-Benz gebruikt al langer radartechnologie voor onder andere
het als extra leverbare DISTRONIC PLUS en Brake Assist PLUS. Beide
systemen zijn zeer effectief als het gaat om het voorkomen van
kop-staartbotsingen. Deze technologie kan gemiddeld eenvijfde van al
dit soort aanrijdingen voorkomen, op de snelwegen loopt dit op tot
36%. Deze radartechnologie is voor de S-Klasse nog verder ontwikkeld
en wordt evenal bij de S-Klasse ook leverbaar op de nieuwe E-Klasse.
De âlangeafstandsradarâ krijgt nu een bereik van 200 meter (voorheen
150 meter) en de middenafstandradar kan nu 60 meter vooruit âkijkenâ
en daarbij een detektiehoek van 60 graden bestrijken. Dit maakt het
mogelijk om (onverwachte) verkeersituaties nog nauwkeuriger te
detecteren. De twee korteafstandsradars die een detektiehoek van 80
graden hebben worden ook nu nog steeds toegepast.
PRE-SAFE(TM) Brake: remacties als âelektronische kreukelzoneâ
Radartechnologie kan worden gebruikt om bestuurders te waarschuwen
voor bijvoorbeeld een kop-staartbotsing, maar het kan ook de
bestuurder assisteren bij een noodremingreep. Door radarsensors te
koppelen aan Brake Assist PLUS, kan het remsysteem uitrekenen hoeveel
remkracht nodig is om een aanrijding te voorkomen. De remassistentie
volgt zodra de bestuurder remt bij snelheden tussen de 30 en 200 km/h
en er sprake is van het volgen van andere herkenbare voertuigen. Tot
70 km/h werkt het systeem ook als een stilstaande file wordt benaderd.
Dit leidt tot gecontroleerde en doelgerichte remactie of, als het
gezien de afstand tot de voorligger nodig is, toekomstig zelfs tot het
uitvoeren van een noodremingreep. Dit leverbare Brake Assist PLUS
geeft de bestuurder in eerste instantie waarschuwingen waarop
remacties dienen te volgen. Gebeurt dat niet, dan zal het 1,6 seconden
voor de uitgerekende impact volautomatisch afremmen met 40% van de
maximale remkracht. De bestuurder krijgt door deze vertraging nu nog
een additioneel signaal waarmee hij of zij al naar gelang de
verkeerssituatie en reaktie remmen en/of sturen alsnog in staat wordt
gesteld een ongeval te vermijden. Grijpt de bestuurder dan nog niet
zelf in, dan volgt (0,6 seconden voor de te verwachten crash) met het
verder ontwikkelde systeem zelfs een remactie met maximale remkracht.
Hoewel door deze zelf ingezette remingreep van de auto, vanwege een
uitblijvende reactie van de bestuurder, de aanrijding
hoogstwaarschijnlijk niet kan worden voorkomen, kan deze
âelektronische kreukelzoneâ wel de ernst van het ongeval belangrijk
beperken als de bestuurder verzaakt. Het biedt de inzittenden daarmee
een hoge mate van (extra) bescherming.
Voetgangersveiligheid: nieuwe E-Klasse standaard met actieve motorkap
De nieuwe E-Klasse wordt standaard uitgerust met een actieve motorkap.
Bij een ongeval zorgt een geavanceerd detektiesysteem achter de
voorbumper ervoor dat voorgespannen veren in de scharnierconstructie
van de motorkap electromagnetisch worden ontspannen en de motorkap
binnen milliseconden circa vijf centimeter omhoog bewegen. Dat
vergroot de âdeformatiezoneâ van de motorkap en beperkt het risico op
verwondingen voor voetgangers sterk. Bijzonder is dat de bestuurder de
motorkap zelfstandig (dus zonder werkplaatsbezoek) kan âresettenâ.
150 crashes, 17.000 crashsimulaties
Gedurende de ontwikkelingsperiode heeft de nieuwe E-Klasse 150
hogesnelheidscrashes ondergaan en meer dan 17.000 crashsimulaties.
Veertig verschillende crashtests waren bedoeld voor de wereldwijde
typegoedkeuring. De overige crashsimulaties zijn bij Mercedes-Benz op
eigen initiatief uitgevoerd volgens normen, die duidelijk verder gaan
dan de wettelijke vereisten. Het kreukelzoneprincipe, dat door
Mercedesâ veiligheidspionier Béla Barény werd ontwikkeld, is in de
nieuwe E-Klasse verder geperfectioneerd. De krachten die bij een
ongeval vrijkomen worden daardoor nu nog beter verdeeld. Ze zoeken
vooral een weg làngs het passagierscompartiment. De toepassing van
Ultra-high-strength staalsoorten die meer weerstand bieden en
tegelijkertijd lichter zijn zorgen er voor dat de âpassagierscelâ hoge
krachten kan weerstaan. Zoân 72% van alle carrosseriedelen van de
nieuwe E-Klasse zijn van deze hightech staalsoorten gemaakt â een
nieuw record voor een personenauto.
Uitgebreid veilig
Tot de standaard veiligheidsuitrusting van de nieuwe E-Klasse horen
negen airbags (uit te breiden tot elf airbags). Nieuw is de knieairbag
voor de bestuurder die evenals de adaptieve frontairbags bij frontale
aanrijdingen extra veiligheid biedt. Verder worden nu ook een
Pelvisbag in de voorstoelen toegepast die naast de windowbag en
sidebag het lichaam van de voorinzittenden bij een zijaanrijding
additioneel beschermt. De Pelvisbag beschermt de inzittende ter hoogte
van de buik en het bekken. Verder is de auto uitgevoerd met
gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers (achter alleen op de
buitenste zitplaatsen). Vóór worden zelfs adaptieve
gordelkrachtbegrenzers toegepast incl. NECK-PRO crashactieve
hoofdsteunen. Daarnaast behoort ook ATTENTION ASSIST en de actieve
motorkap tot de standaarduitrusting. Eind 2009 komen optioneel ook
adaptieve gordelkrachtbegrenzers voor de achterpassagiers beschikbaar.
Deze passen zich v.w.b. hun werking automatisch aan aan de lengte van
de passagiers die herkend wordt aan de afrolling van de gordel. Bij
relatief grote achterpassagiers wordt direct de maximale spankracht
geactiveerd en pas na een bepaalde tijd door de gordelkrachtbegrenzer
verminderd, terwijl de gordelkracht bij kleine passagiers aanvankelijk
laag wordt ingesteld en tijdens het crashverloop continu toeneemt.
AutoRai