Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Noodpakket: gewoon een aantal producten in huis halen
15 december 2008
Berichtgeving in de media over de campagne denkvooruit van het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) roept
veel vragen op. Daarom de uitgangspunten van de campagne nog een keer
op een rij.
Noodpakket
De campagne is gestart in november. Doel is mensen erover na laten
denken of ze zijn voorbereid op een mogelijke ramp of een kleiner
incident zoals een stroomstoring. Om voorbereid te zijn zou het goed
zijn als mensen een aantal producten in huis halen zoals een radio
(op batterijen of opwindbaar), een zaklamp, warmhouddekens. Een
compleet overzicht van producten is al geruime tijd te vinden op
http://denkvooruit.nl/ (extern) . Om het goede voorbeeld te geven,
heeft minister Ter Horst haar eigen ambtenaren een noodpakket gegeven.
Voor deze 5000 pakketten is een Europese aanbesteding gedaan.
Het is echter niet nodig om deze producten als pakket af te nemen,
alleen al omdat mensen een aantal producten van de noodlijst misschien
al in huis hébben. Vanuit het besef dat er toch vraag zal zijn naar
kant-en-klare pakketten is een groot aantal bedrijven in november
gewezen op de mogelijkheid pakketten op de markt te brengen. Bedrijven
mogen hun noodpakketten van het logo van de campagne denkvooruit
voorzien als zij voldoen aan kwaliteitseisen die BZK stelt aan de
producten in het pakket. Deze kwaliteitseisen zijn ook in november
bekend gemaakt. Het staat echter ieder bedrijf vrij een noodpakket
zonder dit logo te verkopen.
Het aanschaffen van een noodpakket is en blijft de
verantwoordelijkheid van de mensen zelf. BZK hoopt door middel van
deze campagne wel de bewustwording te stimuleren: het kan nodig zijn
de producten in huis te hebben.
In de campagne van volgend jaar blijft het noodpakket een belangrijk
onderwerp.
Naar boven
Zie ook
Zie het origineel
* Denk Vooruit
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties