Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Overheidsorganisaties wisselen informatie efficiënter uit
15 december 2008
osb_logo.gif (5 Kb)
De Overheidsservicebus is vanaf nu voor alle overheden beschikbaar. De
Overheidsservicebus, die een gestandaardiseerde uitwisseling van
berichten tussen overheidsorganisaties ondersteunt, is ontwikkeld in
opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties. Als overheden gebruik maken van de
Overheidsservicebus zorgt dit voor minder administratieve lasten en
een efficiëntere manier van werken. De Overheidsservicebus is een open
standaard en daarmee voor iedereen beschikbaar, ook voor bedrijven.
Met de Overheidsservicebus is een eerste doelstelling van het
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid (NUP)
gehaald. In het NUP hebben Rijk, provincies, gemeenten en
waterschappen zich verbonden aan het gerichter inzetten van digitale
voorzieningen om de dienstverlening te verbeteren.
De Verwijsindex Risicojongeren en de Landelijke Voorziening
Omgevingsloket laten zien dat het gebruik van de Overheidsservicebus
een betere samenwerking van verschillende overheidsorganisaties
oplevert.
Betere samenwerking in de sector Jeugd
Organisaties in de jeugdzorg werken soms langs elkaar heen en delen
informatie over jongeren met problemen onvoldoende. Soms omdat de
organisaties uit verschillende disciplines komen, soms omdat jongeren
naar een andere gemeente verhuizen en de nieuwe gemeente geen toegang
heeft tot de relevante gegevens. De Verwijsindex Risicojongeren brengt
risicomeldingen van hulpverleners, zowel binnen gemeenten als over
gemeentegrenzen heen, bij elkaar en informeert hulpverleners. Bij de
landelijke invoering van de Verwijsindex Risicojongeren zijn de
standaarden van de OverheidsServiceBus toegepast, wat versnelde
aansluiting daarop bevordert van zowel gemeenten als landelijk
werkende organisaties, zoals de Raden voor de Kinderbescherming.
Omgevingsloket Online
In januari 2009 komt Omgevingsloket Online beschikbaar. Dit is één
loket voor het aanvragen van bouw-, reclame, inrit, kap- en
sloopvergunning, de melding Activiteitenbesluit en de vergunning en
melding Gebruiksbesluit. Dit betekent dat de burger in de toekomst
niet langer zelf alle relevante instanties moet aflopen voor
vergunningen als hij bijvoorbeeld wil bouwen maar op één plek zijn
aanvraag doet. Hiervoor wordt een digitaal aanvraagdossier opgesteld,
dat ook kan worden uitgewisseld tussen overheden. Daarnaast kunnen de
vergunninggegevens op internet worden gepubliceerd. In 2009 gaan ook
gemeenten gebruik maken van Omgevingsloket Online en later in het jaar
ook provincies en waterschappen. Het uiteindelijke doel is dat
Omgevingsloket Online vanaf januari 2010 wordt gebruikt voor de
uitvoering van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht. Deze wet
zorgt ervoor dat mensen straks nog maar één omgevingsvergunning hoeven
aan te vragen in plaats van de 25 vergunningen die er nu zijn. De
standaarden van de OverheidsServicebus ondersteunen het
Omgevingsloket. Online en maken het mogelijk dat deze voorziening snel
bij de verschillende overheden beschikbaar komt.
Naar boven
Zie ook
Zie het origineel
* OverheidsServiceBus
* Gemeenschappelijke beheerorganisatie
* Verwijsindex Risicojongeren
* Landelijke Voorziening Omgevingsloket
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties