Bredeschool.nl
Rekenprestaties basisschoolleerlingen nemen af
dinsdag 16 december 2008
De rekenprestaties van basisschool leerlingen zijn goed, maar nemen wel af.
Dit blijkt uit het internationale TIMSS-onderzoek.
TIMSS, dat staat voor Trends in International Mathematics and Science
Study onderzoekt sinds 1995 wereldwijd de reken- en natuuronderwijs
van kinderen van 9 en 10 jaar oud. Met een negende plaats zit
Nederland nog net in de top tien, zo blijkt uit berichtgeving op de
website van de besturenraad. Wat betreft prestaties op het gebied van
natuuronderwijs is Nederland op de 12^e plaats geëindigd.
Nederlandse basisschoolleerlingen kunnen goed rekenen, maar het peil
gaat achteruit in vergelijking met onderzoeken in 2003 en 1995. Een
duidelijke oorzaak voor de daling geeft het onderzoek niet.
Onderzoekers van de Universiteit Twente en het NWO - in Nederland
verantwoordelijk - voor het onderzoek van TIMSS, merkten wel op dat
kinderen vaker naar een rekenmachine grijpen en dat leerkrachten
minder doen aan bijscholing voor de rekenlessen. Nederland besteedt
wel veel tijd aan rekenonderwijs.
TIMSS werkt met een puntensysteem. Het onderzoek vindt plaats in 36
landen en de lijst wordt aangevoerd met Hong Kong die een gemiddelde
van 607 scoorde. Nederland scoort 535. Nederland behoorde tot de
kleine groep landen waar jongens beter scoorden dan meisjes.