Onderwijsbond CNV
Nieuws
16 december 2008
Trouw scholenonderzoek is deel van de waarheid
Categorie: Algemeen nieuws, Schoolleiders po
Zo hoog als elf jaar geleden, laaiden de emoties deze week niet op.
Toen presenteerde het dagblad Trouw namelijk voor de eerste maal het
geruchtmakende onderzoek naar de prestaties van de scholen. De
twaalfde keer werd aangegrepen om de nieuwe onderwijswebsite van het
dagblad te presenteren, gekoppeld aan een debat in de Hogeschool
Utrecht over meten en kwaliteit. Staatssecretaris Van Bijsterveldt gaf
het startschot voor de nieuwe site. Zij citeerde een leraar die haar
ooit zei: `Kwaliteit, dat is voor mij het verschil tussen hoe een
leerling hier binnenkomt en aan het eind van zijn schoolloopbaan weer
naar buiten gaat.' Tijdens de discussie bleek er al snel flinke
onenigheid over de vraag aan welke eisen dat `eindproduct' dan moest
voldoen.
Deskundigen als Presley Bergen (Beter Onderwijs Nederland), Willem
Jelle Berg (CNV Onderwijs), Werner van Katwijk (Ouders & Coo),
wethouder Leonard Geluk van Rotterdam, Sjoerd Slagter (VO-raad),
socioloog Paul Jungbluth en CDA-Tweede Kamerlid Jan Jacob van Dijk
legden elk hun eigen accent. Sjoerd Slagter benadrukte dat er een
verschil is in de wijze waarop een ouder en een docent de kwaliteit
van het onderwijs beoordelen. `Een hoog percentage zittenblijvers in
het Trouw-onderzoek betekent voor mij nog niet dat het een slechte
school is.' Een moeder met schoolgaande kinderen hield een pleidooi om
het `lijstje met de vijf slechts presterende scholen' niet langer te
publiceren. `Je weet niet wat het met leraren doet en het werkt zo
stigmatiserend.'
Van Katwijk was het daar mee oneens omdat `Trouw de onderwijswereld
scherp houdt.' De vraag blijft dan welke kwaliteiten gemeten worden.
Willem Jelle Berg: `Het gaat niet alleen om de in- en output maar ook
om de vraag hoe een school in de samenleving staat?' Dat het
jaarlijkse Trouw-onderzoek een fenomeen is geworden en in veel
lerarenkamers onderwerp van gesprek of aanleiding om gebak te
bestellen, kan wel worden geconcludeerd. En een negatieve beoordeling?
Een Rotterdamse directeur zei nog wel om te kunnen gaan het 'het
Trouw-onderzoek maar als je leerlingen de dag erna in Metro en Spits
lezen dat hun school tot de drie slechtste van Rotterdam behoort,
schrik je even.'
---