Onderwijsbond CNV


Nieuws

16 december 2008

Trouw scholenonderzoek is deel van de waarheid

Categorie: Algemeen nieuws, Schoolleiders po

Zo hoog als elf jaar geleden, laaiden de emoties deze week niet op. Toen presenteerde het dagblad Trouw namelijk voor de eerste maal het geruchtmakende onderzoek naar de prestaties van de scholen. De twaalfde keer werd aangegrepen om de nieuwe onderwijswebsite van het dagblad te presenteren, gekoppeld aan een debat in de Hogeschool Utrecht over meten en kwaliteit. Staatssecretaris Van Bijsterveldt gaf het startschot voor de nieuwe site. Zij citeerde een leraar die haar ooit zei: `Kwaliteit, dat is voor mij het verschil tussen hoe een leerling hier binnenkomt en aan het eind van zijn schoolloopbaan weer naar buiten gaat.' Tijdens de discussie bleek er al snel flinke onenigheid over de vraag aan welke eisen dat `eindproduct' dan moest voldoen.

Deskundigen als Presley Bergen (Beter Onderwijs Nederland), Willem Jelle Berg (CNV Onderwijs), Werner van Katwijk (Ouders & Coo), wethouder Leonard Geluk van Rotterdam, Sjoerd Slagter (VO-raad), socioloog Paul Jungbluth en CDA-Tweede Kamerlid Jan Jacob van Dijk legden elk hun eigen accent. Sjoerd Slagter benadrukte dat er een verschil is in de wijze waarop een ouder en een docent de kwaliteit van het onderwijs beoordelen. `Een hoog percentage zittenblijvers in het Trouw-onderzoek betekent voor mij nog niet dat het een slechte school is.' Een moeder met schoolgaande kinderen hield een pleidooi om het `lijstje met de vijf slechts presterende scholen' niet langer te publiceren. `Je weet niet wat het met leraren doet en het werkt zo stigmatiserend.'

Van Katwijk was het daar mee oneens omdat `Trouw de onderwijswereld scherp houdt.' De vraag blijft dan welke kwaliteiten gemeten worden. Willem Jelle Berg: `Het gaat niet alleen om de in- en output maar ook om de vraag hoe een school in de samenleving staat?' Dat het jaarlijkse Trouw-onderzoek een fenomeen is geworden en in veel lerarenkamers onderwerp van gesprek of aanleiding om gebak te bestellen, kan wel worden geconcludeerd. En een negatieve beoordeling? Een Rotterdamse directeur zei nog wel om te kunnen gaan het 'het Trouw-onderzoek maar als je leerlingen de dag erna in Metro en Spits lezen dat hun school tot de drie slechtste van Rotterdam behoort, schrik je even.'


---