Gemeente Assen
Bezoekers Go China besteden ruim 11 miljoen in Assen
Assen, 16 december 2008
Bezoekers die de tentoonstelling van het terracotta leger van Xi'an in
het Drents Museum bezochten hebben ruim 11 miljoen euro uitgegeven in
Assen. Dit blijkt uit een onderzoek van bureau LAgroup naar de
economische spin off van Go China dat in opdracht van de gemeente
Assen is uitgevoerd.
De tentoonstelling van het terracotta leger in het Drents Museum heeft
in zeven maanden ruim 350.000 bezoekers getrokken. Dit recordaantal
bezoekers was voor de gemeente Assen aanleiding om onderzoek te laten
doen naar de economische effecten hiervan. Het ging daarbij om de
bestedingen en promotie van de stad.
Van de bezoekers kwam twee derde van buiten Noord Nederland. Vooral
vanuit de randstad reisden veel mensen naar Assen voor de
tentoonstelling. Voor een derde van de bezoekers was de
tentoonstelling de eerste kennismaking met de stad Assen. De
gemiddelde leeftijd van de bezoekers lag op 55 jaar. Twee derde van
hen heeft een bovenmodaal inkomen.
Voor het berekenen van de bestedingen is gekeken naar de uitgaven van
bezoekers van buiten Assen. In totaal gaven zij een bedrag van ruim 11
miljoen euro uit. Het ging daarbij met name om bestedingen in winkels
en horeca. Vooral bezoekers uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaven
veel uit. Zij spendeerden gemiddeld 48 euro per persoon.
De bezoekers aan de tentoonstelling waren over het algemeen positief
over het Drents Museum en de stad Assen. Meer dan de helft van de
bezoekers zegt Assen een aantrekkelijke stad te vinden. Een derde van
hen wil zeker nog een keer terug naar Assen. Gevraagd naar een
omschrijving van Assen noemen mensen de stad gezellig, overzichtelijk,
kleinschalig en vriendelijk.
Ondernemers hebben duidelijk de economische spin off van de
tentoonstelling gemerkt. De helft van de middenstanders laat weten een
stijging van klanten en omzet te hebben gehad. De meesten zagen hun
omzet met een percentage tot 10% stijgen. Vooral hotels hebben
geprofiteerd van een stijging van de omzet. Een derde van de
ondernemers heeft extra activiteiten rond Go China! georganiseerd.