Gemeente Assen


Bezoekers Go China besteden ruim 11 miljoen in Assen

Assen, 16 december 2008

Bezoekers die de tentoonstelling van het terracotta leger van Xi'an in het Drents Museum bezochten hebben ruim 11 miljoen euro uitgegeven in Assen. Dit blijkt uit een onderzoek van bureau LAgroup naar de economische spin off van Go China dat in opdracht van de gemeente Assen is uitgevoerd.

De tentoonstelling van het terracotta leger in het Drents Museum heeft in zeven maanden ruim 350.000 bezoekers getrokken. Dit recordaantal bezoekers was voor de gemeente Assen aanleiding om onderzoek te laten doen naar de economische effecten hiervan. Het ging daarbij om de bestedingen en promotie van de stad.

Van de bezoekers kwam twee derde van buiten Noord Nederland. Vooral vanuit de randstad reisden veel mensen naar Assen voor de tentoonstelling. Voor een derde van de bezoekers was de tentoonstelling de eerste kennismaking met de stad Assen. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers lag op 55 jaar. Twee derde van hen heeft een bovenmodaal inkomen.

Voor het berekenen van de bestedingen is gekeken naar de uitgaven van bezoekers van buiten Assen. In totaal gaven zij een bedrag van ruim 11 miljoen euro uit. Het ging daarbij met name om bestedingen in winkels en horeca. Vooral bezoekers uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaven veel uit. Zij spendeerden gemiddeld 48 euro per persoon.

De bezoekers aan de tentoonstelling waren over het algemeen positief over het Drents Museum en de stad Assen. Meer dan de helft van de bezoekers zegt Assen een aantrekkelijke stad te vinden. Een derde van hen wil zeker nog een keer terug naar Assen. Gevraagd naar een omschrijving van Assen noemen mensen de stad gezellig, overzichtelijk, kleinschalig en vriendelijk.

Ondernemers hebben duidelijk de economische spin off van de tentoonstelling gemerkt. De helft van de middenstanders laat weten een stijging van klanten en omzet te hebben gehad. De meesten zagen hun omzet met een percentage tot 10% stijgen. Vooral hotels hebben geprofiteerd van een stijging van de omzet. Een derde van de ondernemers heeft extra activiteiten rond Go China! georganiseerd.