Water Footprint Network van start met grote partners uit industrie
Zestienduizend liter water voor een kilo rundvlees, honderdveertig
liter voor een simpel kopje koffie: het internationale Water Footprint
Network, een initiatief van de Universiteit Twente en wereldwijde
partners als het Wereld Natuurfonds en UNESCO, wil bedrijven,
individuen en overheden bewust maken van hun waterverbruik. Het Water
Footprint Network gaat op 16 december van start in London, en grote
industriële partijen als Coca Cola, Nestlé en Unilever hebben zich al
aangesloten.
De water footprint is een maat voor de hoeveelheid water die een
individu, bedrijf of heel land gebruikt: behalve de hoeveelheid maakt
de water footprint ook inzichtelijk wáár ter wereld dat water wordt
verbruikt. Zo gaat het bij de Nederlandse `water footprint' maar voor
20 procent over Nederlands water: `waterintensieve producten',
waarvoor veel grondwater, oppervlaktewater of regenwater nodig is,
worden vaak elders ter wereld geproduceerd. Vaak in landen zonder
duurzaam waterbeheer, constateert prof Arjen Hoekstra: de water
footprint legt deze scheefgroei bloot. Terwijl de gemiddelde
wereldburger 1250 kubieke meter water per jaar verbruikt, ligt dit
getal voor een Amerikaan vele malen hoger dan voor een Indiër.
De Corporate Water Footprint Summit, op 16 en 17 december in London,
wil vooral bedrijven bewust maken van hun watergebruik. Zij krijgen
tools aangereikt om hun eigen water footprint te berekenen, om
vervolgens meer duurzame productiemethoden te ontwikkelen.
Case-studies van grote ondernemingen als Coca Cola, SAB Miller,
Cadbury Schweppes en Marks & Spencer komen aan bod. Arjen Hoekstra zal
zelf de opening van de Summit verzorgen.
In het Water Footprint Network werkt de Universiteit Twente samen met
het Wereld Natuur Fonds, UNESCO-IHE Institute for Water Education, de
Water Neutral Foundation, de World Business Council for Sustainable
Development, de International Finance Corporation (onderdeel van de
Wereldbank groep) en het Nederlandse Water Partnership.
Nieuwe `first partners' zijn: de Alliance for Water Stewardship,
Global Footprint Network, The Coca-Cola Company, The Nature
Conservancy, Pacific Institute for Studies in Development,
Environment, and Security, Nestlé Ltd., SABMiller, Swiss Federal
Institute of Aquatic Science and Technology, Unilever PLC en de US
Agency for International Development
Voor meer informatie over het netwerk: www.waterfootprint.org
De flyer van de Water Footprint Summit in London staat op deze
website.
Contacpersonen voor de pers: prof. Arjen Hoekstra, tel (053)4893880 of
Wiebe van der Veen, communicatie UT, (053)4894244
Laatst gewijzigd op 16-12-2008 09:59:54 door Webmaster
Universiteit Twente