Elsevier Congressen
Dutch Innovation Day
* Informatie
* Programma
* Inschrijven
* Sprekers
* Contact
* Sponsorinfo
Hèt congres waar inspiratie, ondernemerschap en baanbrekende inzichten
op het gebied van innovatie centraal staan. Dutch Innovation Day laat
u zien hoe u uw resultaten verbetert door innovatie in te richten als
continue bedrijfsproces.
Innovatiespecialist Roland van Kralingen is uw gastheer en brengt u op
de hoogte van de laatste ontwikkelingen op innovatiegebied.
Aan het einde van deze inspirerende dag:
* Beschikt u over de tools & methodieken die bijdragen aan het
innovatieve vermogen van uw organisatie;
* Heeft u van succesvolle ondernemers gehoord wat essentieel is in
het innovatieproces;
* Gaat u naar huis met 101 ideeën voor uw eigen praktijk.
Wilt u groeien door innovatie? 16 december 2008 is de dag waarop u een
andere weg kunt inslaan.
08.30 uur Ontvangst met verse koffie
Dagvoorzitter Roland van Kralingen presenteert inspirerende sprekers
rond de volgende thema's:
* Innovatie als sleutel tot succes
* Innoveren, hoe pak ik dat aan?
* Van idee tot succesvolle innovatie
Innovatie als sleutel tot succes
Innovatie als motor voor groei & concurrentievoordeel
09.00 uur Nieuwe inzichten op het gebied van innovatie door Roland
van Kralingen
09.35 uur Creativiteit, de essentie van innovatie door Rob Baan
Innoveren, hoe pak ik dat aan?
Tools & methodieken waarmee u het innovatieve vermogen van uw
organisatie vergroot
Maak uw keuze uit twee van de vijf onderstaande verdiepingssessies
10.10 uur Start Sessie 1
(Maak uw keuze uit verdiepingsessie A t/m E)
10.55 uur Pauze
11.15 uur Start Sessie 2
(Maak uw keuze uit verdiepingssessie A t/m E)
Verdiepingssessies - Tools & Methodieken om het innovatieve vermogen
van uw organisatie te vergroten
A Nieuwe producten bedenken met de VOORT innovatiemethode
Deze methode:
* Staat voor een duidelijk gestructureerd idee generatieproces met
kop en staart;
* `Dwingt' deelnemers tot innovatief gedrag vanuit klantperspectief
;
* Sluit aan bij de nuchtere managementpraktijk.
Gijs van Wulfen - Big Tree Marketing Innovators
B Connectivity, het proces van innovatie: hoe connected is uw
onderneming?
Meer dan ooit dienen bedrijven op de hoogte te zijn van de
sociaal-maatschappelijke context, technologie en de veranderdynamiek
van de markt. Daarnaast is aansluiting bij het gedrag en de aspiraties
van de consument cruciaal. Kortom, een bedrijf dient de tijdgeest
naadloos aan te voelen. Hoe goed en snel ziet u de veranderingen?
* U hoort wat het principe van connectivity betekent;
* U krijgt instrumenten aangereikt waarmee u uw bedrijf in kunt
richten als radarstation;
* U ontdekt hoe uw bedrijf een virtuele ontmoetingsplaats voor uw
klanten wordt: co-innovatie.
Rogier van Kralingen - INNOA
C A Rough Guide to New Product Development
De thema's in vogelvlucht:
* Het proces achter iedere productontwikkeling: "de organisatie van
innovatie";
* Hoe herken ik ontwikkel-valstrikken voor innovatieve projecten, en
vooral: hoe los ik ze op?;
* Interactie tussen management en product-ontwikkelteams: want
innoveren blijft mensenwerk.
Gert Staal - New Business Development Academy
D Biomimicry, de natuur als inspiratiebron voor innovatie
U ontdekt:
* Hoe u oplossingen uit de natuur kunt inzetten bij het ontwikkelen
van nieuwe creatieve ideeën voor innovatieve producten en
oplossingen;
* Hoe u natuurlijke principes gebruikt als beoordelingscriteria om
de duurzaamheid van uw innovaties te evalueren.
Karel Bolckmans - Koppert Biological Systems
E Open Innovatie: Ninesigma Programma Aanpak
Toegang hebben tot kennis en technologie is de sleutel om echt
innovatief te kunnen zijn. Maar hoe kom ik wereldwijd in contact met
wetenschappers, vooral ook van andere bedrijven.
* Hoe kan of moet ik met "open innovatie" beginnen?;
* Wat zijn de ervaringen?;
* Welke resultaten kan ik verwachten en hoe kan ik deze gebruiken?
Edwin Grim - NineSigma
12.00 uur Smaakinnovatie: uw lunch met verse ingrediënten bereid
Van idee tot succesvolle innovatie
Innovatie ondernmers vertellen u hoe zij hun succes hebben
gerealiseerd
13.30 uur Innovatie en de VOC mentaliteit door Joost de
Bruijne - oprichter en directeur Healthy People
14.00 uur Praktijkcase over de implementatie & realisatie van
innovatie
14.30 uur Pauze
14.50 uur Floriade, Experience Economy in de 21e eeuw door Paul
Beck - directeur Floriade 2012
15.20 uur Paneldiscussie onder leiding van dagvoorzitter Roland
van Kralingen
Wat zijn onder andere de belangrijkste succesfactoren en zijn de
innovators het hierover eens?
15.40 uur Afsluiting en blik op de toekomst
Nieuwe wegen naar de mens - Rogier van Kralingen
Emotionele Innovatie - Roland van Kralingen
16.10 uur Feestelijke eindejaarsborrel
Wilt u groeien door innovatie? Kom dan op 16 december 2008 naar het
NBC te Nieuwegein en maak Dutch Innovation Day mee.
Uw investering
EUR 999,- per persoon (exclusief btw) en één dag
PIMleden
PIMleden ontvangen EUR 125,- korting op de deelnameprijs. Klik hier om
u in te schrijven.
Gratis toegangsbewijs voor een congres!
Iedere deelnemer van de Dutch Innovation Day kan gratis naar het
congres "De duurzame organisatie loont!"
Wees er snel bij want er zijn nog maar 50 plaatsen beschikbaar voor De
duurzame organisatie loont!
Onze investering
Deze dag is inclusief een lunch en een feestelijke eindejaarsborrel.
Vier gemakkelijke manieren om u aan te melden:
* via het inschrijfformulier
* telefonisch: 078 - 625 37 33
* per fax: 078 - 625 38 40
* via e-mail: info.congressen@reedbusiness.nl
Annuleren alleen schriftelijk
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot
drie weken voor aanvang van het congres, dan brengen wij EUR 75,-
(excl. btw) aan administratiekosten in rekening. Meldt u zich binnen
drie weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het
volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij
verhindering natuurlijk altijd een vervanger van uw inschrijving
gebruik laten maken.
Info en aanbiedingen
Wanneer u er geen bezwaar tegen heeft, dan kunnen de door u verstrekte
gegevens gebruikt worden voor het toezenden van informatie en speciale
aanbiedingen door Reed Business bv (waar Elsevier Congressen onderdeel
van is) en speciaal geselecteerde bedrijven. Gaat u hier niet mee
akkoord, stuur dan een briefje naar Reed Business bv, afdeling CAB,
Postbus 808, 7000 AV Doetinchem of bel naar 0314 - 35 83 58.
o Roland van Kralingen
Roland van Kralingen was lid van de International Board of Directors
van TBWA en oprichter van diverse TBWA-kantoren in de wereld. Voor
grote internationale concerns fungeerde hij als marketing- en
merkstrateeg/innovator.
In 1993 nam hij het initiatief tot de oprichting van de
Positioneringsgroep. In 2007 startte hij innovatie consultancy INNOA
samen met zoon Rogier. Roland van Kralingen wordt gezien als één van
de toonaangevende marketing- en merkvernieuwers van Nederland en is
auteur van o.a. SuperBrands, Naar 2020, Brandworld, Make Dust or Eat
Dust en De Groeimotor.
INNOA
Wat is de primaire opdracht voor een ondernemer? INNOA meent dat een
ondernemer nieuwe omzet dient te creëren en bestaande omzet moet laten
groeien. Dat is het doel. Het middel daartoe is het bieden van
meerwaarde. En juist deze meerwaarde creatie staat steeds meer onder
druk op de veelal verzadigde markten van vandaag. De druk komt van een
eeuwig naar winst smachtende beurs, van copycats, van streven naar
operational excellence in plaats van vernieuwing. Er treedt een
vervlakking op, producten en diensten dreigen steeds meer op elkaar te
gaan lijken. Om deze reden innovatie noodzakelijk. Maar wat is de
beste manier?
INNOA opereert met haar gedachtegoed in de frontlinie van zakelijk
Nederland. Daarnaast heeft zij een goede reputatie gekregen bij
innovatieve startups. Het doel van INNOA is om continu vooruit te
lopen op innovatie gebied en altijd volledig aangesloten te zijn bij
de tijdsgeest. Het connectivity gedachtegoed, immer connected te zijn
met markten, consumenten, technologieen en samenleving, is volledig
verweven met het bedrijf.
Kijk voor meer informatie op http://www.innoa.eu/
o Rogier van Kralingen
Als autodidact, gepubliceerd musicus, gepassioneerd gamer en schrijver
is Rogier van Kralingen (1976) geboeid door zaken die de creativiteit
stimuleren. Als communicatiewetenschapper heeft hij zich ten doel
gesteld creatieve uitingen in een theoretisch kader te vangen. Als
tegenwicht tegen het rationele denken.
Hij is mede auteur van het boek De Groeimotor en oprichter van
innovatie consultancy INNOA samen met zijn vader. Ook is hij bedenker
van de theorie Nieuwe Wegen Naar De Mens, een paradoxaal en nog nieuwe
visie over wat media nu daadwerkelijk teweeg brengen bij de mens.
Daardoor is hij actief betrokken bij veel startup initiatieven in
nieuwe media.
INNOA
Wat is de primaire opdracht voor een ondernemer? INNOA meent dat een
ondernemer nieuwe omzet dient te creëren en bestaande omzet moet laten
groeien. Dat is het doel. Het middel daartoe is het bieden van
meerwaarde. En juist deze meerwaarde creatie staat steeds meer onder
druk op de veelal verzadigde markten van vandaag. De druk komt van een
eeuwig naar winst smachtende beurs, van copycats, van streven naar
operational excellence in plaats van vernieuwing. Er treedt een
vervlakking op, producten en diensten dreigen steeds meer op elkaar te
gaan lijken. Om deze reden innovatie noodzakelijk. Maar wat is de
beste manier?
INNOA opereert met haar gedachtegoed in de frontlinie van zakelijk
Nederland. Daarnaast heeft zij een goede reputatie gekregen bij
innovatieve startups. Het doel van INNOA is om continu vooruit te
lopen op innovatie gebied en altijd volledig aangesloten te zijn bij
de tijdsgeest. Het connectivity gedachtegoed, immer connected te zijn
met markten, consumenten, technologieen en samenleving, is volledig
verweven met het bedrijf.
Kijk voor meer informatie op http://www.innoa.eu/
o drs Gijs van Wulfen MMC
Oprichter Big Tree Marketing Innovators en
www.nieuweproductenbedenken.nl
Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatiefacilitator.
Na zijn start als marketeer adviseerde hij bij achtereenvolgens Ernst
& Young en Boer & Croon vele bedrijven over marketing- en
innovatiestrategieën. In 2002 startte hij Big Tree Marketing
Innovators, dat zeer uiteenlopende klanten helpt bij het bedenken van
nieuwe productconcepten. In 2006 publiceerde hij het succesvolle
innovatieboek `Nieuwe Producten Bedenken'. Hierin beschrijft hij de
praktische VOORT innovatiemethode die je helpt om zelf nieuwe
aantrekkelijke producten te bedenken met draagvlak. Ook is hij de
initiatiefnemer van de populaire innovatieportal
nieuweproductenbedenken.nl.
Nieuwe producten bedenken
Bedrijven moeten innoveren en nieuwe producten ontwikkelen om te
overleven. Innovatie is een middel om de productporfolio
onderscheidend te houden door tijdig met nieuwe producten in te spelen
op veranderende klantbehoeften of nieuwe technologie. Naast effectieve
sales is productontwikkeling de weg naar groei. Maar hoe je dit het
beste kunt doen is in de praktijk een lastig vraagstuk. Vaak stranden
mooie ideeën op de weerbarstige realiteit. Deze masterclass verbindt
de dagelijkse 'in the box' managementpraktijk effectief met 'out of
the box' creativiteit. Aan de hand van een door Gijs van Wulfen
opgesteld stappenplan doorloop je het proces van het ontwikkelen en
uitwerken van aantrekkelijke productideeën en deze geaccepteerd
krijgen door alle betrokkenen. De aanpak heet VOORT, wat staat voor
Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren en Terugkeren. Door
gebruik te maken van deze bewezen effectieve methode heb je meer kans
om van jouw nieuwe productidee een succes te maken, bij zowel
collega's, directie als BtB klanten. Je krijgt vele praktische
voorbeelden, adviezen, tips en checklists.
o drs. Gert H. Staal
NPDP (1964) is sinds november 2006 in het dagelijks leven algemeen
directeur van 9292 - REISinformatiegroep B.V., de organisatie achter
de grootste website op het gebied van OV informatie in Nederland,
(www.9292ov.nl). Dit is op het moment één van de grootste
mobiliteitssites van Nederland, met 85 miljoen reisadviezen op
jaarbasis.
Hij heeft de afgelopen 15 jaar zijn sporen in het internationale
zakenleven verdiend in de sales, marketing- en productontwikkeling
binnen de uitgeverijsector, en heeft daarbij de opkomst van digitale
product- en dienstontwikkeling van zeer nabij meegemaakt.
Gert Staal's interesse ligt met name in innovatie, zonder daarbij de
dagelijkse praktijk van het zakendoen uit het oog te verliezen.
Van augustus 2001 tot 2006 was hij directeur product- en
marktontwikkeling van de wetenschappelijke divisie van Reed Elsevier:
Elsevier Science and Technology. Gert heeft meerdere grote, en voor de
onderneming strategische projecten tot een goed einde gebracht, en
heeft daarnaast bij een dotcom-startup in de Verenigde Staten gewerkt.
Gert is zeer bekend met Internet-technologie, met een sterke voorkeur
voor de ontwikkeling van digitale informatiediensten en is gewend te
werken in complexe kennis/informatie- georiënteerde omgevingen.
Verder is hij gecertificeerd als innovatiespecialist door de Product
Development and Management Association. De PDMA is een
Noordamerikaanse vereniging van innovatieprofessionals met 3500 leden
wereldwijd. Ook is hij samen met Erik Jan Hultink (professor
Industrial Marketing te Delft) mede-oprichter en de eerste voorzitter
geweest van PDMA-Nederland, de lokale afdeling. Gert is tevens
managing partner van New Business Development Academy, een
opleidingsinstituut voor innovatie-management, dat deze
Noordamerikaanse opleiding als eerste naar Europa bracht. Inmiddels is
deze nu Europese opleiding gegeven aan meerdere groepen
innovatiemanagers bij een flink aantal bedrijven. Gert Staal is
getrouwd en heeft 4 kinderen.
o Karel Bolckmans
Karel Bolckmans is bio-ingenieur en werkzaam als Productie en R&D
Manager bij Koppert BV in Berkel en Rodenrijs. Koppert is wereld
marktleider in de productie van nuttige insecten voor de biologische
bestrijding van plagen en in de productie van hommelkolonies voor de
bestuiving van tomaten en fruitgewassen. Bij wijze van uit de hand
gelopen hobby doet Karel sinds vele jaren onderzoek naar innovatieve
denktechnieken, waaronder TRIZ en Biomimicry.
Biomimicry gebruikt de natuur als inspiratiebron van nieuwe creatieve
ideeën voor innovatieve producten en oplossingen. Biomimicry gaat op
zoek naar de onderliggende principes die de natuur gebruikt om
uitdagingen op te lossen en gebruikt deze principes om nieuwe
producten en oplossingen te ontwikkelen. Daarbij zijn de natuurlijke
principes tevens beoordelingscriteria om de duurzaamheid van
innovaties te evalueren.
o Joost de Bruijne
Joost de Bruijne is medeoprichter van het jonge en innovatieve bedrijf
Healthy People. Het snelgroeiende bedrijf heeft in een sneltreinvaart
alle grote supermarkt formules kunnen overtuigen hun koelverse sappen
op het schap te zetten. En terecht: de verkopen zijn erg goed en de
reacties van de consumenten lovend. Healthy People heeft de ambitie
nieuwe lekkere en gezonde producten te ontwikkelen. Healthy People
verwacht dan ook een sterke omzetgroei de komende jaren.
Pionieren in gezondheid
Joost de Bruijne werkte, voordat hij Healthy People startte, bij de
overheid en het bedrijfsleven. Na de studie Bestuurskunde aan de
Erasmus Universiteit in Rotterdam startte hij zijn loopbaan bij het
ministerie van Financiën.
"Ik heb in die tijd veel geleerd over onderhandelingstactieken met
departementen. Dit is me bij mijn latere functies altijd zeer goed van
pas gekomen", aldus de Bruijne.
Maar het bedrijfsleven trok en hij werkte een tijdje als senior
consultant bij CMG. Daar was het veelal pionierswerk: grote IT
projecten zijn er onder zijn leiding van de grond gekomen.
De laatste jaren heeft hij als directeur van de branche organisatie
NVKL (de Nederlandse Vereniging van de Koude -en Lucht techniek) bij
FME-CWM baanbrekend werk verricht om een professionaliseringsslag in
de organisatie te maken. "Ik vond het leuk om de koude en lucht
techniek toegankelijker te maken voor een groot publiek. Deze sector
is zeer belangrijk voor de economie maar ontbeert een goed imago. Ik
heb met veel plezier en enthousiasme daar verandering ingebracht"aldus
de Bruijne.
Maar het echte pionierswerk trok en daarom begon hij samen met zijn
vrouw eind 2005 met het bedrijf Healthy People.
"Ik heb me er altijd over verbaasd dat consumenten zo weinig alert
zijn op de relatie tussen hun voeding en gezondheid. Het was dan ook
ons idee daar verandering in te brengen." Sinds april 2006 worden de
sapjes van Healthy People bij een groot aantal supermarkten in het
koelvak verkocht en loopt het storm met de verkopen.
Healthy People B.V.
Healthy People is begin 2006 opgericht door Joost de Bruijne en
Arjanneke Teeuw. Healthy People heeft als missie extra lekkere en
gezonde producten te ontwikkelen die voor een breed toegankelijk is.
Sinds april 2006 verkoopt Healthy People als eerste in Nederland
granaatappelsap met anti-oxidanten in het koelvak van de supermarkt.
In september introduceerden ze het, wereldwijd unieke, golden kiwi sap
met omega 3.
Healthy People wil verder gaan dan het introduceren van gezonde
producten. Inmiddels bestaat de range uit 6 fruitvarianten en twee
soja producten. Het bedrijf wil consumenten ook bewust maken van de
positieve aspecten van voeding. Healthy People besteedt dan ook veel
aandacht aan voorlichting op de verpakking en op hun website:
http://www.healtypeople.nl/.
o Edwin Grim
Als HRM specialist is Edwin (1960) bijzonder geïnteresseerd in mensen
en presteren. Hoe kan iemand als individu boven zichzelf uit stijgen?
Hoe smeed je als team een onderneming tot een winnende organisatie?
Waarom staat er geen Nederlandse onderneming in de top 50 van de meest
innoverende bedrijven? Wat verandert er in Nederland als het de beste
plaats is om te wonen en te werken? Het is een bijzondere tijd,
budgetten en resultaten staan onder druk. Thema's als duurzaamheid,
nieuwe media, vergrijzing en verantwoord (open) innoveren horen op de
agenda van een ieder zichzelf respecterende onderneming te staan.
Voor Edwin een bijzondere uitdaging, want met NineSigma (marktleider
op het werkterrein van Open Innovatie) praat en denkt hij met de meest
uiteenlopende bedrijven over oplossingen en veranderingen. Zijn aanpak
is onorthodox, hij stelt open vragen, denkt enerzijds anderzijds over
innovatievraagstukken, strategie en tactiek.
Edwin heeft 20 jaar internationale management- en verkoopervaring. Hij
is lid van de Professional Speakers Association Holland en steunt de
Stichting ZorgDier. Zijn MBA heeft hij gehaald bij Business School
Nederland.
Voor meer informatie, kijk op http://www.ninesigma.com/.
o Rob Baan
Rob Baan (1956) is afgestudeerd aan de HLS Dordrecht. Heeft een lange
carrière van 22 jaar bij het huidige Syngenta achter zich in de
wereldmarkt van groentenzaden. Hij heeft in ongeveer 70 landen gewerkt
en was met een gemiddelde van 20 weken per jaar op reis. Zijn functie
van marketdevelopment heeft hem op het pas van internationale
innovaties gezet. Hij heeft een grote liefde voor uitgebreid koken en
heeft hier ook wat prijzen mee verdiend. Koppert Cress is hijzelf, de
passie voor koken, de gastvrijheid, het enthousiasme van de
medewerkers en het innovatieve aanbod van producten. Alles uit zijn
gevoel en zijn kennis opgedaan in het verleden komt hier samen. Door
het delen van kennis komen er nu veel samenwerkingsprojecten aan. Op
het gebied van groene planten, (eetbare) orchideeën, vis, zeegroentes
zijn allerlei initiatieven. Maar er staat één ding boven aan. Het moet
FUN zijn.
Elsevier Congressen
Postbus 247
3330 AE Zwijndrecht
H.A. Lorentzstraat 1a
3331 EE Zwijndrecht
Telefoonnummer: 078 - 6253777
Faxnummer: 078 - 6253840
W: http://www.elseviercongressen.nl/
Projectleider
Suzanne Kolijn
T: +31 (0)78 625 38 42
M: +31 (0)6 20 39 12 76
Suzanne.Kolijn@reedbusiness.nl
Projectcoördinator
Daniëlle Bloemsma
T: +31 (0)78 625 38 50
Danielle.Bloemsma@reedbusiness.nl
Campagne Manager
Mascha Looije
T: +31 (0)78 625 38 92
Mascha.Looije@reedbusiness.nl
Accountmanager
Thijs Driessen
T: +31 (0)78 625 38 16
M: + 31 (0)6 - 10 90 54 57
Thijs.Driessen@reedbusiness.nl
Een investering in de toekomst van uw organisatie
Wilt u uw innovatieve merk onder de aandacht brengen in de aanloop
naar en tijdens dit congres? Word dan mediapartner van Dutch
Innovation Day.
Er zijn diverse mogelijkheden om uw bedrijf te profileren. Neem voor
het maken van een afspraak contact op met:
Thijs Driessen
T: +31 (0)78 625 38 16
M: +(0)6 - 109 054 57
thijs.driessen@reedbusiness.nl
U kunt ook het contactformulier invullen, dan nemen wij zo spoedig
mogelijk contact met u op.
Inschrijven