Elsevier Congressen
Dutch Innovation Day


* Informatie

* Programma

* Inschrijven

* Sprekers

* Contact

* Sponsorinfo

Hèt congres waar inspiratie, ondernemerschap en baanbrekende inzichten op het gebied van innovatie centraal staan. Dutch Innovation Day laat u zien hoe u uw resultaten verbetert door innovatie in te richten als continue bedrijfsproces.

Innovatiespecialist Roland van Kralingen is uw gastheer en brengt u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op innovatiegebied.

Aan het einde van deze inspirerende dag:

* Beschikt u over de tools & methodieken die bijdragen aan het innovatieve vermogen van uw organisatie;

* Heeft u van succesvolle ondernemers gehoord wat essentieel is in het innovatieproces;

* Gaat u naar huis met 101 ideeën voor uw eigen praktijk.

Wilt u groeien door innovatie? 16 december 2008 is de dag waarop u een andere weg kunt inslaan.
08.30 uur Ontvangst met verse koffie

Dagvoorzitter Roland van Kralingen presenteert inspirerende sprekers rond de volgende thema's:

* Innovatie als sleutel tot succes

* Innoveren, hoe pak ik dat aan?

* Van idee tot succesvolle innovatie

Innovatie als sleutel tot succes

Innovatie als motor voor groei & concurrentievoordeel

09.00 uur Nieuwe inzichten op het gebied van innovatie door Roland van Kralingen

09.35 uur Creativiteit, de essentie van innovatie door Rob Baan

Innoveren, hoe pak ik dat aan?

Tools & methodieken waarmee u het innovatieve vermogen van uw organisatie vergroot

Maak uw keuze uit twee van de vijf onderstaande verdiepingssessies

10.10 uur Start Sessie 1
(Maak uw keuze uit verdiepingsessie A t/m E)

10.55 uur Pauze

11.15 uur Start Sessie 2
(Maak uw keuze uit verdiepingssessie A t/m E)

Verdiepingssessies - Tools & Methodieken om het innovatieve vermogen van uw organisatie te vergroten

A Nieuwe producten bedenken met de VOORT innovatiemethode

Deze methode:

* Staat voor een duidelijk gestructureerd idee generatieproces met kop en staart;

* `Dwingt' deelnemers tot innovatief gedrag vanuit klantperspectief ;

* Sluit aan bij de nuchtere managementpraktijk.

Gijs van Wulfen - Big Tree Marketing Innovators

B Connectivity, het proces van innovatie: hoe connected is uw onderneming?

Meer dan ooit dienen bedrijven op de hoogte te zijn van de sociaal-maatschappelijke context, technologie en de veranderdynamiek van de markt. Daarnaast is aansluiting bij het gedrag en de aspiraties van de consument cruciaal. Kortom, een bedrijf dient de tijdgeest naadloos aan te voelen. Hoe goed en snel ziet u de veranderingen?
* U hoort wat het principe van connectivity betekent;
* U krijgt instrumenten aangereikt waarmee u uw bedrijf in kunt richten als radarstation;

* U ontdekt hoe uw bedrijf een virtuele ontmoetingsplaats voor uw klanten wordt: co-innovatie.

Rogier van Kralingen - INNOA

C A Rough Guide to New Product Development

De thema's in vogelvlucht:
* Het proces achter iedere productontwikkeling: "de organisatie van innovatie";

* Hoe herken ik ontwikkel-valstrikken voor innovatieve projecten, en vooral: hoe los ik ze op?;

* Interactie tussen management en product-ontwikkelteams: want innoveren blijft mensenwerk.

Gert Staal - New Business Development Academy

D Biomimicry, de natuur als inspiratiebron voor innovatie

U ontdekt:

* Hoe u oplossingen uit de natuur kunt inzetten bij het ontwikkelen van nieuwe creatieve ideeën voor innovatieve producten en oplossingen;

* Hoe u natuurlijke principes gebruikt als beoordelingscriteria om de duurzaamheid van uw innovaties te evalueren.

Karel Bolckmans - Koppert Biological Systems

E Open Innovatie: Ninesigma Programma Aanpak

Toegang hebben tot kennis en technologie is de sleutel om echt innovatief te kunnen zijn. Maar hoe kom ik wereldwijd in contact met wetenschappers, vooral ook van andere bedrijven.
* Hoe kan of moet ik met "open innovatie" beginnen?;
* Wat zijn de ervaringen?;

* Welke resultaten kan ik verwachten en hoe kan ik deze gebruiken?

Edwin Grim - NineSigma

12.00 uur Smaakinnovatie: uw lunch met verse ingrediënten bereid

Van idee tot succesvolle innovatie

Innovatie ondernmers vertellen u hoe zij hun succes hebben gerealiseerd
13.30 uur Innovatie en de VOC mentaliteit door Joost de Bruijne - oprichter en directeur Healthy People

14.00 uur Praktijkcase over de implementatie & realisatie van innovatie

14.30 uur Pauze

14.50 uur Floriade, Experience Economy in de 21e eeuw door Paul Beck - directeur Floriade 2012

15.20 uur Paneldiscussie onder leiding van dagvoorzitter Roland van Kralingen
Wat zijn onder andere de belangrijkste succesfactoren en zijn de innovators het hierover eens?

15.40 uur Afsluiting en blik op de toekomst Nieuwe wegen naar de mens - Rogier van Kralingen Emotionele Innovatie - Roland van Kralingen

16.10 uur Feestelijke eindejaarsborrel
Wilt u groeien door innovatie? Kom dan op 16 december 2008 naar het NBC te Nieuwegein en maak Dutch Innovation Day mee.

Uw investering
EUR 999,- per persoon (exclusief btw) en één dag

PIMleden
PIMleden ontvangen EUR 125,- korting op de deelnameprijs. Klik hier om u in te schrijven.

Gratis toegangsbewijs voor een congres!
Iedere deelnemer van de Dutch Innovation Day kan gratis naar het congres "De duurzame organisatie loont!"

Wees er snel bij want er zijn nog maar 50 plaatsen beschikbaar voor De duurzame organisatie loont!

Onze investering
Deze dag is inclusief een lunch en een feestelijke eindejaarsborrel.

Vier gemakkelijke manieren om u aan te melden:

* via het inschrijfformulier

* telefonisch: 078 - 625 37 33

* per fax: 078 - 625 38 40

* via e-mail: info.congressen@reedbusiness.nl

Annuleren alleen schriftelijk
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot drie weken voor aanvang van het congres, dan brengen wij EUR 75,- (excl. btw) aan administratiekosten in rekening. Meldt u zich binnen drie weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering natuurlijk altijd een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.

Info en aanbiedingen
Wanneer u er geen bezwaar tegen heeft, dan kunnen de door u verstrekte gegevens gebruikt worden voor het toezenden van informatie en speciale aanbiedingen door Reed Business bv (waar Elsevier Congressen onderdeel van is) en speciaal geselecteerde bedrijven. Gaat u hier niet mee akkoord, stuur dan een briefje naar Reed Business bv, afdeling CAB, Postbus 808, 7000 AV Doetinchem of bel naar 0314 - 35 83 58.

o Roland van Kralingen
Roland van Kralingen was lid van de International Board of Directors van TBWA en oprichter van diverse TBWA-kantoren in de wereld. Voor grote internationale concerns fungeerde hij als marketing- en merkstrateeg/innovator.
In 1993 nam hij het initiatief tot de oprichting van de Positioneringsgroep. In 2007 startte hij innovatie consultancy INNOA samen met zoon Rogier. Roland van Kralingen wordt gezien als één van de toonaangevende marketing- en merkvernieuwers van Nederland en is auteur van o.a. SuperBrands, Naar 2020, Brandworld, Make Dust or Eat Dust en De Groeimotor.

INNOA
Wat is de primaire opdracht voor een ondernemer? INNOA meent dat een ondernemer nieuwe omzet dient te creëren en bestaande omzet moet laten groeien. Dat is het doel. Het middel daartoe is het bieden van meerwaarde. En juist deze meerwaarde creatie staat steeds meer onder druk op de veelal verzadigde markten van vandaag. De druk komt van een eeuwig naar winst smachtende beurs, van copycats, van streven naar operational excellence in plaats van vernieuwing. Er treedt een vervlakking op, producten en diensten dreigen steeds meer op elkaar te gaan lijken. Om deze reden innovatie noodzakelijk. Maar wat is de beste manier?
INNOA opereert met haar gedachtegoed in de frontlinie van zakelijk Nederland. Daarnaast heeft zij een goede reputatie gekregen bij innovatieve startups. Het doel van INNOA is om continu vooruit te lopen op innovatie gebied en altijd volledig aangesloten te zijn bij de tijdsgeest. Het connectivity gedachtegoed, immer connected te zijn met markten, consumenten, technologieen en samenleving, is volledig verweven met het bedrijf.

Kijk voor meer informatie op http://www.innoa.eu/

o Rogier van Kralingen
Als autodidact, gepubliceerd musicus, gepassioneerd gamer en schrijver is Rogier van Kralingen (1976) geboeid door zaken die de creativiteit stimuleren. Als communicatiewetenschapper heeft hij zich ten doel gesteld creatieve uitingen in een theoretisch kader te vangen. Als tegenwicht tegen het rationele denken.
Hij is mede auteur van het boek De Groeimotor en oprichter van innovatie consultancy INNOA samen met zijn vader. Ook is hij bedenker van de theorie Nieuwe Wegen Naar De Mens, een paradoxaal en nog nieuwe visie over wat media nu daadwerkelijk teweeg brengen bij de mens. Daardoor is hij actief betrokken bij veel startup initiatieven in nieuwe media.

INNOA
Wat is de primaire opdracht voor een ondernemer? INNOA meent dat een ondernemer nieuwe omzet dient te creëren en bestaande omzet moet laten groeien. Dat is het doel. Het middel daartoe is het bieden van meerwaarde. En juist deze meerwaarde creatie staat steeds meer onder druk op de veelal verzadigde markten van vandaag. De druk komt van een eeuwig naar winst smachtende beurs, van copycats, van streven naar operational excellence in plaats van vernieuwing. Er treedt een vervlakking op, producten en diensten dreigen steeds meer op elkaar te gaan lijken. Om deze reden innovatie noodzakelijk. Maar wat is de beste manier?
INNOA opereert met haar gedachtegoed in de frontlinie van zakelijk Nederland. Daarnaast heeft zij een goede reputatie gekregen bij innovatieve startups. Het doel van INNOA is om continu vooruit te lopen op innovatie gebied en altijd volledig aangesloten te zijn bij de tijdsgeest. Het connectivity gedachtegoed, immer connected te zijn met markten, consumenten, technologieen en samenleving, is volledig verweven met het bedrijf.

Kijk voor meer informatie op http://www.innoa.eu/

o drs Gijs van Wulfen MMC
Oprichter Big Tree Marketing Innovators en
www.nieuweproductenbedenken.nl
Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatiefacilitator. Na zijn start als marketeer adviseerde hij bij achtereenvolgens Ernst & Young en Boer & Croon vele bedrijven over marketing- en innovatiestrategieën. In 2002 startte hij Big Tree Marketing Innovators, dat zeer uiteenlopende klanten helpt bij het bedenken van nieuwe productconcepten. In 2006 publiceerde hij het succesvolle innovatieboek `Nieuwe Producten Bedenken'. Hierin beschrijft hij de praktische VOORT innovatiemethode die je helpt om zelf nieuwe aantrekkelijke producten te bedenken met draagvlak. Ook is hij de initiatiefnemer van de populaire innovatieportal nieuweproductenbedenken.nl.

Nieuwe producten bedenken
Bedrijven moeten innoveren en nieuwe producten ontwikkelen om te overleven. Innovatie is een middel om de productporfolio onderscheidend te houden door tijdig met nieuwe producten in te spelen op veranderende klantbehoeften of nieuwe technologie. Naast effectieve sales is productontwikkeling de weg naar groei. Maar hoe je dit het beste kunt doen is in de praktijk een lastig vraagstuk. Vaak stranden mooie ideeën op de weerbarstige realiteit. Deze masterclass verbindt de dagelijkse 'in the box' managementpraktijk effectief met 'out of the box' creativiteit. Aan de hand van een door Gijs van Wulfen opgesteld stappenplan doorloop je het proces van het ontwikkelen en uitwerken van aantrekkelijke productideeën en deze geaccepteerd krijgen door alle betrokkenen. De aanpak heet VOORT, wat staat voor Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren en Terugkeren. Door gebruik te maken van deze bewezen effectieve methode heb je meer kans om van jouw nieuwe productidee een succes te maken, bij zowel collega's, directie als BtB klanten. Je krijgt vele praktische voorbeelden, adviezen, tips en checklists.

o drs. Gert H. Staal
NPDP (1964) is sinds november 2006 in het dagelijks leven algemeen directeur van 9292 - REISinformatiegroep B.V., de organisatie achter de grootste website op het gebied van OV informatie in Nederland, (www.9292ov.nl). Dit is op het moment één van de grootste mobiliteitssites van Nederland, met 85 miljoen reisadviezen op jaarbasis.
Hij heeft de afgelopen 15 jaar zijn sporen in het internationale zakenleven verdiend in de sales, marketing- en productontwikkeling binnen de uitgeverijsector, en heeft daarbij de opkomst van digitale product- en dienstontwikkeling van zeer nabij meegemaakt.

Gert Staal's interesse ligt met name in innovatie, zonder daarbij de dagelijkse praktijk van het zakendoen uit het oog te verliezen. Van augustus 2001 tot 2006 was hij directeur product- en marktontwikkeling van de wetenschappelijke divisie van Reed Elsevier: Elsevier Science and Technology. Gert heeft meerdere grote, en voor de onderneming strategische projecten tot een goed einde gebracht, en heeft daarnaast bij een dotcom-startup in de Verenigde Staten gewerkt. Gert is zeer bekend met Internet-technologie, met een sterke voorkeur voor de ontwikkeling van digitale informatiediensten en is gewend te werken in complexe kennis/informatie- georiënteerde omgevingen.

Verder is hij gecertificeerd als innovatiespecialist door de Product Development and Management Association. De PDMA is een Noordamerikaanse vereniging van innovatieprofessionals met 3500 leden wereldwijd. Ook is hij samen met Erik Jan Hultink (professor Industrial Marketing te Delft) mede-oprichter en de eerste voorzitter geweest van PDMA-Nederland, de lokale afdeling. Gert is tevens managing partner van New Business Development Academy, een opleidingsinstituut voor innovatie-management, dat deze Noordamerikaanse opleiding als eerste naar Europa bracht. Inmiddels is deze nu Europese opleiding gegeven aan meerdere groepen innovatiemanagers bij een flink aantal bedrijven. Gert Staal is getrouwd en heeft 4 kinderen.

o Karel Bolckmans
Karel Bolckmans is bio-ingenieur en werkzaam als Productie en R&D Manager bij Koppert BV in Berkel en Rodenrijs. Koppert is wereld marktleider in de productie van nuttige insecten voor de biologische bestrijding van plagen en in de productie van hommelkolonies voor de bestuiving van tomaten en fruitgewassen. Bij wijze van uit de hand gelopen hobby doet Karel sinds vele jaren onderzoek naar innovatieve denktechnieken, waaronder TRIZ en Biomimicry.

Biomimicry gebruikt de natuur als inspiratiebron van nieuwe creatieve ideeën voor innovatieve producten en oplossingen. Biomimicry gaat op zoek naar de onderliggende principes die de natuur gebruikt om uitdagingen op te lossen en gebruikt deze principes om nieuwe producten en oplossingen te ontwikkelen. Daarbij zijn de natuurlijke principes tevens beoordelingscriteria om de duurzaamheid van innovaties te evalueren.

o Joost de Bruijne
Joost de Bruijne is medeoprichter van het jonge en innovatieve bedrijf Healthy People. Het snelgroeiende bedrijf heeft in een sneltreinvaart alle grote supermarkt formules kunnen overtuigen hun koelverse sappen op het schap te zetten. En terecht: de verkopen zijn erg goed en de reacties van de consumenten lovend. Healthy People heeft de ambitie nieuwe lekkere en gezonde producten te ontwikkelen. Healthy People verwacht dan ook een sterke omzetgroei de komende jaren.

Pionieren in gezondheid
Joost de Bruijne werkte, voordat hij Healthy People startte, bij de overheid en het bedrijfsleven. Na de studie Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam startte hij zijn loopbaan bij het ministerie van Financiën.
"Ik heb in die tijd veel geleerd over onderhandelingstactieken met departementen. Dit is me bij mijn latere functies altijd zeer goed van pas gekomen", aldus de Bruijne.

Maar het bedrijfsleven trok en hij werkte een tijdje als senior consultant bij CMG. Daar was het veelal pionierswerk: grote IT projecten zijn er onder zijn leiding van de grond gekomen. De laatste jaren heeft hij als directeur van de branche organisatie NVKL (de Nederlandse Vereniging van de Koude -en Lucht techniek) bij FME-CWM baanbrekend werk verricht om een professionaliseringsslag in de organisatie te maken. "Ik vond het leuk om de koude en lucht techniek toegankelijker te maken voor een groot publiek. Deze sector is zeer belangrijk voor de economie maar ontbeert een goed imago. Ik heb met veel plezier en enthousiasme daar verandering ingebracht"aldus de Bruijne.

Maar het echte pionierswerk trok en daarom begon hij samen met zijn vrouw eind 2005 met het bedrijf Healthy People. "Ik heb me er altijd over verbaasd dat consumenten zo weinig alert zijn op de relatie tussen hun voeding en gezondheid. Het was dan ook ons idee daar verandering in te brengen." Sinds april 2006 worden de sapjes van Healthy People bij een groot aantal supermarkten in het koelvak verkocht en loopt het storm met de verkopen.

Healthy People B.V.
Healthy People is begin 2006 opgericht door Joost de Bruijne en Arjanneke Teeuw. Healthy People heeft als missie extra lekkere en gezonde producten te ontwikkelen die voor een breed toegankelijk is. Sinds april 2006 verkoopt Healthy People als eerste in Nederland granaatappelsap met anti-oxidanten in het koelvak van de supermarkt. In september introduceerden ze het, wereldwijd unieke, golden kiwi sap met omega 3.
Healthy People wil verder gaan dan het introduceren van gezonde producten. Inmiddels bestaat de range uit 6 fruitvarianten en twee soja producten. Het bedrijf wil consumenten ook bewust maken van de positieve aspecten van voeding. Healthy People besteedt dan ook veel aandacht aan voorlichting op de verpakking en op hun website: http://www.healtypeople.nl/.

o Edwin Grim
Als HRM specialist is Edwin (1960) bijzonder geïnteresseerd in mensen en presteren. Hoe kan iemand als individu boven zichzelf uit stijgen? Hoe smeed je als team een onderneming tot een winnende organisatie? Waarom staat er geen Nederlandse onderneming in de top 50 van de meest innoverende bedrijven? Wat verandert er in Nederland als het de beste plaats is om te wonen en te werken? Het is een bijzondere tijd, budgetten en resultaten staan onder druk. Thema's als duurzaamheid, nieuwe media, vergrijzing en verantwoord (open) innoveren horen op de agenda van een ieder zichzelf respecterende onderneming te staan.

Voor Edwin een bijzondere uitdaging, want met NineSigma (marktleider op het werkterrein van Open Innovatie) praat en denkt hij met de meest uiteenlopende bedrijven over oplossingen en veranderingen. Zijn aanpak is onorthodox, hij stelt open vragen, denkt enerzijds anderzijds over innovatievraagstukken, strategie en tactiek.

Edwin heeft 20 jaar internationale management- en verkoopervaring. Hij is lid van de Professional Speakers Association Holland en steunt de Stichting ZorgDier. Zijn MBA heeft hij gehaald bij Business School Nederland.

Voor meer informatie, kijk op http://www.ninesigma.com/.

o Rob Baan
Rob Baan (1956) is afgestudeerd aan de HLS Dordrecht. Heeft een lange carrière van 22 jaar bij het huidige Syngenta achter zich in de wereldmarkt van groentenzaden. Hij heeft in ongeveer 70 landen gewerkt en was met een gemiddelde van 20 weken per jaar op reis. Zijn functie van marketdevelopment heeft hem op het pas van internationale innovaties gezet. Hij heeft een grote liefde voor uitgebreid koken en heeft hier ook wat prijzen mee verdiend. Koppert Cress is hijzelf, de passie voor koken, de gastvrijheid, het enthousiasme van de medewerkers en het innovatieve aanbod van producten. Alles uit zijn gevoel en zijn kennis opgedaan in het verleden komt hier samen. Door het delen van kennis komen er nu veel samenwerkingsprojecten aan. Op het gebied van groene planten, (eetbare) orchideeën, vis, zeegroentes zijn allerlei initiatieven. Maar er staat één ding boven aan. Het moet FUN zijn.
Elsevier Congressen
Postbus 247
3330 AE Zwijndrecht
H.A. Lorentzstraat 1a
3331 EE Zwijndrecht

Telefoonnummer: 078 - 6253777
Faxnummer: 078 - 6253840
W: http://www.elseviercongressen.nl/

Projectleider
Suzanne Kolijn
T: +31 (0)78 625 38 42
M: +31 (0)6 20 39 12 76
Suzanne.Kolijn@reedbusiness.nl

Projectcoördinator
Daniëlle Bloemsma
T: +31 (0)78 625 38 50
Danielle.Bloemsma@reedbusiness.nl

Campagne Manager
Mascha Looije
T: +31 (0)78 625 38 92
Mascha.Looije@reedbusiness.nl

Accountmanager
Thijs Driessen
T: +31 (0)78 625 38 16
M: + 31 (0)6 - 10 90 54 57
Thijs.Driessen@reedbusiness.nl
Een investering in de toekomst van uw organisatie

Wilt u uw innovatieve merk onder de aandacht brengen in de aanloop naar en tijdens dit congres? Word dan mediapartner van Dutch Innovation Day.
Er zijn diverse mogelijkheden om uw bedrijf te profileren. Neem voor het maken van een afspraak contact op met:

Thijs Driessen
T: +31 (0)78 625 38 16
M: +(0)6 - 109 054 57
thijs.driessen@reedbusiness.nl

U kunt ook het contactformulier invullen, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
Inschrijven