Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



Brief TK inzake Capaciteit IGZ

Kamerstuk, 15 december 2008

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA DEN HAAG Ons kenmerk Inlichtingen bij Doorkiesnummer Den Haag DBO/Adv-2886999 29 okt. 08
Onderwerp Bijlage(n) Uw brief
Capaciteit Inspectie voor de Gezondheidszorg

In het AO Verantwoording van 15 juni j.l. heb ik u toegezegd nader te informeren hoe de activiteiten van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) zich verhouden tot de haar ter beschikking staande formatie. Met deze brief doe ik deze toezegging gestand. Bij de beantwoording van deze vraag sluit ik aan bij het antwoord dat ik naar aanleiding van de mondelinge behandeling van het wetsvoorstel 'Uitbreiding van de bestuurlijke handhavingsinstrumenten in de wetgeving op het gebied van de volksgezondheid' (TK, 2006-2007, 31122, nr 1) reeds heb gegeven. Bijgevoegde schema's geven een overzicht van de formatie van de IGZ in 2008. Schema 1 geeft weer hoe de formatie is verdeeld tussen het primaire proces en de overhead. Schema 2 bevat een overzicht van de formatie voor het primair proces over de verschillende programma's van de IGZ zoals beschreven in het werkplan IGZ 2008, dat ik u eerder in november 2007 heb gestuurd. De kwaliteit van zorg is een speerpunt van het beleid van de staatssecretaris en mij zelf. Goede uitvoering van het toezicht op en de handhaving van die kwaliteit is van groot belang voor het realiseren van onze doelstellingen. Bij toezicht en handhaving speelt de IGZ als toezichthouder op de kwaliteit van zorg een cruciale rol. Ook levert de IGZ een nadrukkelijke bijdrage aan de aanpak van patiëntveiligheid en transparantie. De vormgeving in toezicht moer er meer aan gaan bijdragen dat met name bij instellingsbesturen het besef van die verantwoordelijkheid groter wordt zodat het interne kwaliteitstoezicht binnen de instellingen sterker wordt. Parallel aan deze beleidslijn heeft het kabinet ook ingezet op een vernieuwing van de Rijksdienst. De nota Vernieuwing Rijksdienst die het kabinet hiervoor heeft opgesteld en die breed door het parlement wordt gedragen, beschrijft het streven naar een slankere overheid met daarbinnen een minder omvangrijk inspectie-apparaat dat met hoogwaardige methoden en met een kwalitatief hoogwaardige bezetting de inspectiefuncties vervult. Postbus 20350 2500 EJ DEN HAAG Bezoekadres: Parnassusplein 5 Correspondentie uitsluitend richten aan het postadres Internetadres: www.minvws.nl Telefoon (070) 340 79 11 Fax (070) 340 78 34 2511 VX DEN HAAG met vermelding van de datum en het kenmerk van deze brief. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Blad 2 Kenmerk DBO/Adv-2886999 In de aan de vernieuwing rijksdienst gekoppelde personele taakstelling voor mijn departement heb ik de inspectie ontzien. In plaats van de 20% die binnen de rijksbrede taakstelling als richtsnoer geldt voor de inspectiefunctie, heb ik de IGZ een beperkte taakstelling opgelegd van 6% (met het ritme van 2,6 fte in 2008, via 5,1 fte in 2009, 10,2 fte in 2010 en 20,4 fte in 2011 oplopend). Daarnaast heb ik, gezien het grote belang dat ik hecht aan de rol van de inspectie rond transparantievergroting en patiëntveiligheid, de IGZ de ruimte gegeven om op die terreinen extra capaciteit aan te trekken. Concreet komt dit neer op een uitbreiding van de formatie met 14 fte voor transparantie in de jaren 2008 en 2009 en daarnaast 20 fte structureel voor intensivering van het toezicht op patiëntveiligheid. Om deze uitbreiding te kunnen realiseren heb ik elders binnen mijn ministerie op basis van prioritering in taken moeten ombuigen. De taken en projecten van de IGZ voor 2008 met een doorkijkje naar de komende jaren zijn nader beschreven in het eerder genoemde werkplan IGZ 2008. Om de ambities blijvend te kunnen waarmaken, ontwikkelt de IGZ zich in de komende vier jaren tot een moderne handhavingsorganisatie. Daarbij sluit de inspectie aan bij de rijksbrede lijn van de ontwikkeling van de inspectiefunctie. Het transitieproces dat daarvoor is ingericht, is op hoofdlijnen beschreven in het u in november 2007 toegezonden Meerjarenbeleidsplan 2008-2011 'Voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg'. De IGZ zet daarbij onder meer in op proactieve (i.p.v. reactieve) handhaving via indicatorenbeleid en thematische onderzoeken, het houden van toezicht door middel van het hanteren van (in overleg met het veld te ontwikkelen) kwaliteitskaders met soms nader te preciseren rechtens bindende normen en kwaliteitsindicatoren voor alle sectoren en intensivering van de samenwerking met andere inspecties. Dit laatste biedt niet alleen voordelen als het gaat om vermindering van de toezichtlast voor de onder toezicht gestelden, maar leidt ook tot een efficiëntere inzet van de IGZ-medewerkers. Ik ben me ervan bewust dat desalniettemin de werkdruk bij de IGZ hoog is. Mocht blijken dat de hierboven gemaakte keuzes op onderdelen toch tot problemen leiden dan zal ik in overleg treden met de Inspecteur-Generaal. De minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport
dr. A. Klink Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Blad 3 Kenmerk DBO/Adv-2886999 Schema 1 Formatie IGZ in 2008 verdeeld over primair proces en overhead Functies
Primair Overhead
Hoofdinspecteurs en Programmaleiders 14
Inspecteurs 112
Toezichtmedewerkers 52
Programmamedewerkers 52
IGZ-loket 12
Patiëntveiligheid 20
Kenniscentrum: primair proces 12
Leiding en staf 30
Bedrijfsvoering 68
Kenniscentrum: inhoudelijke staf 17
Subtotalen 274 115
Taakstelling -3
Totaal formatie 386

Naast de formatie van 386 FTE's heb ik voor 2008 en 2009 nog extra formatieve capaciteit van 14 FTE's toegekend. Gezien het tijdelijke karakter van deze uitbreiding zijn deze 14 FTE's niet de schema's verwerkt. Schema 2 Verdeling primair proces (inspecteurs, toezichtmedewerkers, programmamedewerkers etc.) over programma's en inspectiebrede taken 20081 Onderdeel Totaal

1 gezondheidsbevordering 11

2 gezondheidsbescherming 11

3 eerstelijnszorg 19

4 specialistische somatische en psychiatrische zorg 57
5 gehandicaptenzorg 13

6 ouderenzorg 31

7 zorg thuis 15

8 productveiligheid 49
Hoofdinspecteurs en programmaleiders 14
Coördinerend inspecteurs (toepassingsveiligheid, ketenzorg, geestelijke gezondheidszorg, indicatoren, patiënten/consumenten, BOPZ en patiëntenrechten, commerciële zorg, forensische zorg, certificering en accreditering, 10


1 Precieze toedeling over programma's kan jaarlijks wijzigen als gevolg van toezichtaccenten Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Blad 4 Kenmerk DBO/Adv-2886999 beroepsontwikkeling en capaciteitsplanning)
IGZ-loket 12
Kenniscentrum: primair proces 12
Patiëntveiligheid 20
Totaal programma's 274