Media alert

Marketingmanagers kunnen online uitdagingen beter aan met zakelijke cloud computing ~ Onderzoek van salesforce.com in de Benelux toont aan dat een meerderheid van de marketingmanagers nog steeds vertrouwt op traditionele software waardoor ze de voordelen mislopen van online marketingactiviteiten ~

Utrecht, 15 december 2008 ­ Onderzoek in opdracht van salesforce.com, de onderneming voor zakelijke cloud computing, toont aan dat 40% van de marketingmanagers in de Benelux geen gebruik maakt van een Customer Relationship Management (CRM)-oplossing.

De wereld van de marketingmanager verandert snel. Hij moet de instrumenten hebben om optimaal gebruik te kunnen maken van de kansen die zich voordoen, terwijl iedere euro die uitgegeven wordt verantwoord moet worden. Een CRM-oplossing kan marketingmanagers helpen bij het ontwikkelen van campagnes, het aantrekken van nieuwe leads en het meten van resultaten, terwijl ze tegelijkertijd ook meer inzicht krijgen in hoe ze hun marketingbudget zo effectief mogelijk kunnen besteden.

Het onderzoek laat zien dat de belangrijkste prioriteiten van marketingmanagers in de Benelux bestaan uit het genereren van new business, het meten van marketingprestaties, up-sell aan bestaande klanten en deze bestaande klanten behouden. De overgrote meerderheid (87%) van de respondenten geeft aan het meten van de doeltreffendheid van campagnes belangrijk te vinden. Echter, een derde van de respondenten meet de effectiviteit van campagnes niet.

Het meest opmerkelijk is het verschil tussen bedrijven met en zonder een CRM-systeem. 79% van de bedrijven met een CRM-systeem meet de doeltreffendheid van hun marketingactiviteiten, terwijl de helft van de bedrijven zonder een CRM-systeem dit niet doet. Volgens 37% van de respondenten is het meten van resultaten de meest gebruikte methode voor het analyseren van de effectiviteit van een campagne.

Van de ondervraagde bedrijven gebruikt 43% een traditionele CRM-tool en 11% een cloud-gebaseerde oplossing. Het is dus niet verrassend dat het onderzoek aantoont dat bij het meten van online campagnes slechts 7% van de ondervraagde marketingmanagers gebruik maakt van Google AdWords. Marketeers kunnen veel voordeel halen uit online marketinginstrumenten zoals Google AdWords, dat direct verbonden is met Salesforce CRM om de doeltreffendheid van de campagne en de return on investment te meten. Zij krijgen real-time resultaten, trekken meer leads naar hun websites en zorgen ervoor dat hun marketingbudget zo efficiënt mogelijk wordt besteed.

Paul van Driel, Country Manager van Konica Minolta: "Het gebruiken van cloud-gebaseerde CRM-software wordt de komende jaren onvermijdelijk voor marketingmanagers. Steeds meer moeten we onze marketinguitgaven verantwoorden. Het gebruik van een CRM-tool geeft een duidelijk, real-time overzicht van de online en offline campagnes, zodat de marketingstrategie waar nodig kan worden veranderd, waardoor budgetten op effectieve wijze worden besteed."

Hans Brouwer, regional director salesforce.com Benelux zegt: "Er is nog steeds een wereld van mogelijkheden om marketingbudgetten van middelgrote en grote bedrijven in Nederland en België efficiënter te besteden. Een cloud-gebaseerde CRM-oplossing, zoals Salesforce CRM, kan hierin een belangrijke rol spelen, vanwege de eenvoudige integratie met online marketingactiviteiten. Daarnaast heeft een cloud-gebaseerde oplossing duidelijke voordelen omdat de IT-afdeling niet langer software hoeft te installeren, onderhouden of upgraden. De reductie van onderhoudstaken maakt IT vrij om zich te focussen op innovatie en op het creëren van echte toegevoegde waarde aan de onderneming."

(518 woorden)