Ingezonden persbericht
Persbericht
Nederland presteert matig op het gebied van e-banking
ip-label.newtest meet prestaties Europese e-banking websites
Amsterdam, Nederland, 15 december 2008. ip-label.newtest, specialist in het meten van de kwaliteit van toepassingen, gezien vanuit het oogpunt van de eindgebruiker, presenteert vandaag de resultaten van haar studie die de prestaties meet van Europese e-banking websites.
De huidige economische situatie is niet gemakkelijk voor de banksector. Banken worden nu meer dan ooit geconfronteerd met de moeilijkheden van hun activiteiten en moeten eveneens de bezorgdheid van hun clientèle verminderen. Daarom dienen hun websites continue beschikbaar te zijn, in staat te zijn meer bezoekers te kunnen aanvaarden na een berichtgeving en een optimale service te bieden met een makkelijke en snelle toegang,
ip-label.newtest heeft besloten een studie op te zetten die de sterke en zwakke punten analyseert van deze websites, de mate waarin ze bezoekers kunnen ontvangen en stabiele prestaties kunnen leveren in functie van de evolutie van het bezoekersaantal.
De 10 voornaamste online banken van 7 verschillende Europese landen, te weten Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Zwitserland werden in het midden van de financiële storm gemeten, van 21 september tot 20 oktober 2008.
5 prestatie-indicatoren zijn vastgesteld voor elk van de geteste websites:
· De toegankelijkheid, die de beschikbaarheid van de site aanduidt.
· De slagingskans van de transacties, die aantoont dat het bezoek vlekkeloos verloopt.
· De prestaties van de transacties. Hoe snel reageert de server op aanvragen van de bezoeker? Het aantal acties dat noodzakelijk is alvorens het gewenste resultaat te bereiken is indirect ook een aanduiding van hoe snel men kan surfen op een website.
· De stabiliteit van de prestaties, die omschrijft op lange termijn hoe de website functioneert onder invloed van variabele gebruikersaantallen.
· De stabiliteit van de website. Deze indicator is gebaseerd op de metingen van de opeenvolgende maximale lengte van de incidenten die in de testperiode zijn voorgevallen.
Het volledige aantal indicatoren biedt de mogelijkheid de prestaties van de banken zowel apart als per land te vergelijken. Zelfs al liggen de gemiddelde resultaten per land heel dicht bij elkaar, sommige indicatoren geven sterke variaties aan die voorkomen bij bepaalde handelingen.
Gebaseerd op deze 5 technische indicatoren, werd een globale index van de kwaliteit berekend. Dit geeft een maximaal cijfer aan de toegankelijkheid en de snelheid in navigatie. Het gegeven eindcijfer is representatief voor de globale kwaliteit van de website zoals deze is waargenomen door de eindgebruiker.
Zoals te zien is op de bovenstaande grafiek liggen de globale prestaties per land relatief dicht bij elkaar, minder dan 8 punten verschil tussen het hoogste en het laagste cijfer. In deze kritische tijden is Nederland teleurstellend met haar voorlaatste plaats. België staat op de eerste plaats met de hoogste index, 87,38 punten, gevolgd door Zwitserland en Duitsland op de 2de en 3de plaats. Nederland en Spanje scoren beiden lager dan het gemiddelde: hekkensluiter Spanje heeft slechts 79,84 punten.
De volgende Nederlandse banken namen deel aan de test: DSB Bank, Riodos, Rabobank, Kas Bank, Van Lanschot Bankiers NV, ABN Amro, Fortis, ING, SNS Reaal en Bank Nederlandse Gemeenten, De resultaten verschillen heel sterk van bank tot bank, maar gemiddeld scoort de DSB Bank het beste, met 94,96 punten.
De impact van de beurscrisis
Gezien het feit dat deze studie heeft plaatsgevonden tijdens een financiële crisis, is het gerechtvaardigd ook de impact hiervan op de toegankelijkheid van de websites van de verschillende banken nader te bekijken. Het aantal bezoekers heeft natuurlijk een groot effect gehad op de prestaties van de websites, maar desondanks hebben de meeste sites deze extra bezoekers zonder probleem opgevangen. De informatici hebben zich goed voorbereid en hun technische infrastructuur op voorhand getest.
"De website van een bank is een virtueel loket, dat de gebruiker 24 uur per dag, 7 dagen per week als open ziet en dat onmiddellijk en zonder fouten moet antwoorden op vragen of opdrachten moet uitvoeren. Wat het profiel van de gebruiker ook is, een technische fout kan een bank fataal worden en een trouwe klant doen twijfelen aan de betrouwbaarheid. Technische prestaties zijn dus uiterst belangrijk," legt Eric Varszegi, oprichter van ip-label.newtest uit. "Ook al hebben heel veel technische verantwoordelijken de boodschap al begrepen, er is nog veel werk aan de winkel. Alleen wanneer men bewust is van zijn zwakke punten en vooral de impact hiervan, kan men services verbeteren en de betrouwbaarheid vergroten. De bank is dan echt een trouwe partner voor zijn klanten, die zich van de concurrentie kan onderscheiden, bestaande klanten tevreden kan blijven stellen en nieuwe klanten aantrekken."
Methodologie
Voor deze studie werden de beschikbaarheid en de prestaties van elke website gedurende een maand getest van 21 september tot 20 oktober 2008: een test om de 15 minuten, 24 per dag, 7 dagen per week vanaf 8 verschillende sondes op de grootste verschillende Europese netwerken. De tests vonden plaats tussen 6 uur en middernacht. De pauze tussen 0 uur en 6 uur werd ingelast omdat dan vaak technisch onderhoud plaatsvindt dat de resultaten zou beïnvloeden. Voor deze periode resulteert dit in meer dan 4.300 scripts voor elke website.
De volledige studie is beschikbaar op aanvraag in het Frans.
Over ip-label.newtest
Overal ter wereld wordt de waargenomen kwaliteit van toepassingen gemeten door oplossingen van ip-label.newtest: bedrijfsapplicaties, webplatformen, VoIP en zelfs IPTV. Toonaangevende bedrijven en hun partners doen een beroep op ip-label.newtest, onafhankelijke derde partij met haar eigen metrologische infrastructuur (bijna 100 miljoen metingen per dag) en haar onafhankelijke status, om hun kritische toepassingen te beheren. Ook telecomoperators en IT-support bedrijven die bezorgd zijn om de soliditeit van hun infrastructuren, behoren tot de klantenkring. Omdat klanten vandaag zowel zoeken naar licenties als naar "Software as a Service" (SaaS) opties, biedt het bedrijf beiden aan om in te spelen op de verschillende bedrijfsbehoeftes. Naast de metingen, stelt ip-label.newtest aan IT-directies eveneens haar consultingexpertise ter beschikking, om hen te begeleiden in het risicobeheer en kostenbesparing, verbonden aan de prestaties van de verschillende toepassingen en de klantenservice. Behalve het metrologische netwerk, heeft ip-label.newtest een partnernetwerk opgebouwd, zowel op commercieel als op technisch gebied, om overal ter wereld de verwachte toegang tot de verschillende functies en de homogeniteit van het serviceniveau te verbeteren.
Bezoek