Brussel, 15 december 2008
Europees noodnummer 112 werkt nu in alle EU-lidstaten
Door 112 te bellen, vanaf nu het unieke Europese noodnummer, kunnen mensen
in de hele EU de hulpdiensten bereiken. Nu dat 112 met elke telefoon in
Bulgarije gebeld kan worden, is het nummer overal te bereiken, net voor de
kerstperiode wanneer duizenden mensen op reis gaan tussen de EU-lidstaten om
familie te bezoeken, de ski's aanbinden of op zoek gaan naar het
winterzonnetje. Deze volledige toegankelijkheid zet ook de kroon op het werk
van de Europese Commissie en de EU-lidstaten om ervoor te zorgen dat het
112-nummer overal beschikbaar is zodat Europeanen in de EU altijd een
reddingslijn hebben.
"Dat 112 overal in de EU werkt, is een mooi cadeau voor alle
Europeanen en het komt precies op tijd: tijdens de vakantieperiode
zullen veel mensen op reis gaan en langere tijd doorbrengen in andere
EU-landen. Ik verwacht dat 112 vanaf nu een onmisbare reisgezel is
voor vakantiegangers in elke uithoek van de EU," aldus Viviane Reding,
Europees commissaris voor telecommunicatie. "De EU-lidstaten hebben
nog werk voor de boeg maar de eerste doelstelling, om één enkel
noodnummer te hebben, is bereikt. Ik ben heel blij dat onze
inspanningen om het gemeenschappelijk noodnummer in de lidstaten in te
voeren vrucht hebben afgeworpen, omdat we nu zien hoe het Europa van
resultaten de mensen in het dagelijks leven kan helpen."
Het unieke Europese noodnummer 112 is nu overal in Bulgarije te
bereiken nadat de Commissie in oktober 2007 een inbreukprocedure had
ingeleid (IP/07/1530). Vanaf dat moment hebben de Bulgaarse
autoriteiten aanzienlijke inspanningen gedaan om hun achterstand ten
opzichte van andere landen in te halen en het 112-nummer in te voeren.
Op 18 september 2008 besloot de Commissie de zaak door te verwijzen
naar het Europees Hof van Justitie, maar stelde dit drie maanden uit
om Bulgarije de kans te geven zijn plan voor de tenuitvoerlegging af
te ronden (IP/08/1342). De Commissie heeft door middel van missies van
deskundigen gecontroleerd of het 112-noodnummer en de locatiegegevens
van de beller (aan de hand waarvan de hulpdiensten de locatie van de
112-beller kunnen traceren) nu overal beschikbaar zijn in Bulgarije.
Volgens de nationale autoriteiten zal binnenkort een campagne worden
gestart om het 112-nummer meer bekendheid te geven bij de Bulgaren.
Dit alles zou ervoor kunnen zorgen dat de Commissie de
inbreukprocedure begin 2009 kan stopzetten.
In september 2008 heeft de Commissie ook Roemenië drie extra maanden
de tijd gegeven om ervoor te zorgen dat de locatiegegevens van de
beller beschikbaar zijn, zodat hulpdiensten elke persoon die het
112-nummer belt met een mobiele telefoon kunnen opsporen (IP/08/1342).
Eind november hebben de Roemeense autoriteiten bevestigd dat de
locatiegegevens van alle oproepen met mobiele telefoon voor
hulpdiensten beschikbaar zijn. Deskundigen van de Commissie hebben
deze informatie gecontroleerd, zodat de Commissie de inbreukprocedure
tegen Roemenië begin 2009 zou kunnen stopzetten.
Achtergrond:
Het Europese 112-noodnummer is in 1991 geïntroduceerd ter aanvulling
op de nationale noodnummers en om hulpdiensten in alle EU-lidstaten
beter bereikbaar te maken. Sinds 1998 zijn de lidstaten op grond van
EU-regels verplicht ervoor te zorgen dat alle vaste en mobiele
telefoongebruikers gratis het 112-nummer kunnen bellen. Sinds 2003
moeten telecomoperatoren de hulpdiensten de locatiegegevens van de
beller verschaffen.
Op initiatief van Europees commissaris voor telecommunicatie Viviane
Reding, heeft de Commissie sinds 2006 inbruekprocedures ingeleid tegen
14 lidstaten wegens gebrek aan locatiegegevens van de beller, tegen
Italië vanwege de afhandeling van 112-oproepen en tegen twee andere
landen wegens ontoereikende beschikbaarheid van het 112-nummer (zie
bijlage).
In juni 2008 heeft de Commissie een speciale website opgericht voor
het 112-nummer (ec.europa.eu/112) met informatie in alle officiële
EU-talen voor burgers die in de EU reizen (IP/08/836). Er is nog
steeds ruimte voor verbetering, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid van
112-centrales om te communiceren in meer dan één taal of het
beschikbaar stellen van tolkendiensten. 17 EU-landen hebben laten
weten dat zij oproepen kunnen afhandelen in vreemde EU-talen
(IP/08/836).
Op 11 februari 2009, de Europese 112-dag die de Commissie samen met
het Europees Parlement organiseert, zal de Commissie haar website met
verdere informatie over de werking van 112 in alle EU-landen
aanvullen.
Bijlage
State of infringement proceedings concerning 112
(Situation as of 15 December 2008)
Member State
Availability of 112 from fixed and mobile telephones
Provision of caller location for fixed and mobile calls
Call handling and answering
Austria
Belgium
Infringement closed in 2007
Bulgaria (*)
Infringement started in 2007
N/A
N/A
Cyprus
Infringement closed in 2006
Czech Republic
Germany
Denmark
Estonia
Spain
Finland
France
Greece
Infringement closed in 2007
Hungary
Infringement closed in 2007
Ireland
Infringement closed in 2006
Italy
Infringement started in 2006
Infringement started in 2008
Lithuania
ECJ judgment of 11 September 2008 finding infringement of the
applicable EU law
Luxembourg
Infringement closed in 2006
Latvia
Infringement closed in 2008
Malta
Netherlands
ECJ judgement of 9 October 2008 finding infringement of the applicable
EU law
Poland
Infringement closed in 2005
Infringement closed in October 2008
Portugal
Infringement closed in 2007
Romania (*)
Infringement started in 2007
Sweden
Slovenia
Slovakia
ECJ judgment of 25 July 2008 finding infringement of the applicable EU
law
United Kingdom
(*) Proceedings at European Court of Justice pending, depending on
full availability of 112. A mission of Commission experts in October
and November 2008 has shown that this is now the case. This should
enable the Commission to close the case in early 2009.
European Union