European Union



Brussel, 15 december 2008

Europees noodnummer 112 werkt nu in alle EU-lidstaten

Door 112 te bellen, vanaf nu het unieke Europese noodnummer, kunnen mensen in de hele EU de hulpdiensten bereiken. Nu dat 112 met elke telefoon in Bulgarije gebeld kan worden, is het nummer overal te bereiken, net voor de kerstperiode wanneer duizenden mensen op reis gaan tussen de EU-lidstaten om familie te bezoeken, de ski's aanbinden of op zoek gaan naar het winterzonnetje. Deze volledige toegankelijkheid zet ook de kroon op het werk van de Europese Commissie en de EU-lidstaten om ervoor te zorgen dat het 112-nummer overal beschikbaar is zodat Europeanen in de EU altijd een reddingslijn hebben.

"Dat 112 overal in de EU werkt, is een mooi cadeau voor alle Europeanen en het komt precies op tijd: tijdens de vakantieperiode zullen veel mensen op reis gaan en langere tijd doorbrengen in andere EU-landen. Ik verwacht dat 112 vanaf nu een onmisbare reisgezel is voor vakantiegangers in elke uithoek van de EU," aldus Viviane Reding, Europees commissaris voor telecommunicatie. "De EU-lidstaten hebben nog werk voor de boeg maar de eerste doelstelling, om één enkel noodnummer te hebben, is bereikt. Ik ben heel blij dat onze inspanningen om het gemeenschappelijk noodnummer in de lidstaten in te voeren vrucht hebben afgeworpen, omdat we nu zien hoe het Europa van resultaten de mensen in het dagelijks leven kan helpen."

Het unieke Europese noodnummer 112 is nu overal in Bulgarije te bereiken nadat de Commissie in oktober 2007 een inbreukprocedure had ingeleid (IP/07/1530). Vanaf dat moment hebben de Bulgaarse autoriteiten aanzienlijke inspanningen gedaan om hun achterstand ten opzichte van andere landen in te halen en het 112-nummer in te voeren. Op 18 september 2008 besloot de Commissie de zaak door te verwijzen naar het Europees Hof van Justitie, maar stelde dit drie maanden uit om Bulgarije de kans te geven zijn plan voor de tenuitvoerlegging af te ronden (IP/08/1342). De Commissie heeft door middel van missies van deskundigen gecontroleerd of het 112-noodnummer en de locatiegegevens van de beller (aan de hand waarvan de hulpdiensten de locatie van de 112-beller kunnen traceren) nu overal beschikbaar zijn in Bulgarije. Volgens de nationale autoriteiten zal binnenkort een campagne worden gestart om het 112-nummer meer bekendheid te geven bij de Bulgaren. Dit alles zou ervoor kunnen zorgen dat de Commissie de inbreukprocedure begin 2009 kan stopzetten.

In september 2008 heeft de Commissie ook Roemenië drie extra maanden de tijd gegeven om ervoor te zorgen dat de locatiegegevens van de beller beschikbaar zijn, zodat hulpdiensten elke persoon die het 112-nummer belt met een mobiele telefoon kunnen opsporen (IP/08/1342). Eind november hebben de Roemeense autoriteiten bevestigd dat de locatiegegevens van alle oproepen met mobiele telefoon voor hulpdiensten beschikbaar zijn. Deskundigen van de Commissie hebben deze informatie gecontroleerd, zodat de Commissie de inbreukprocedure tegen Roemenië begin 2009 zou kunnen stopzetten.

Achtergrond:

Het Europese 112-noodnummer is in 1991 geïntroduceerd ter aanvulling op de nationale noodnummers en om hulpdiensten in alle EU-lidstaten beter bereikbaar te maken. Sinds 1998 zijn de lidstaten op grond van EU-regels verplicht ervoor te zorgen dat alle vaste en mobiele telefoongebruikers gratis het 112-nummer kunnen bellen. Sinds 2003 moeten telecomoperatoren de hulpdiensten de locatiegegevens van de beller verschaffen.

Op initiatief van Europees commissaris voor telecommunicatie Viviane Reding, heeft de Commissie sinds 2006 inbruekprocedures ingeleid tegen 14 lidstaten wegens gebrek aan locatiegegevens van de beller, tegen Italië vanwege de afhandeling van 112-oproepen en tegen twee andere landen wegens ontoereikende beschikbaarheid van het 112-nummer (zie bijlage).

In juni 2008 heeft de Commissie een speciale website opgericht voor het 112-nummer (ec.europa.eu/112) met informatie in alle officiële EU-talen voor burgers die in de EU reizen (IP/08/836). Er is nog steeds ruimte voor verbetering, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid van 112-centrales om te communiceren in meer dan één taal of het beschikbaar stellen van tolkendiensten. 17 EU-landen hebben laten weten dat zij oproepen kunnen afhandelen in vreemde EU-talen (IP/08/836).

Op 11 februari 2009, de Europese 112-dag die de Commissie samen met het Europees Parlement organiseert, zal de Commissie haar website met verdere informatie over de werking van 112 in alle EU-landen aanvullen.

Bijlage

State of infringement proceedings concerning 112

(Situation as of 15 December 2008)

Member State

Availability of 112 from fixed and mobile telephones

Provision of caller location for fixed and mobile calls

Call handling and answering

Austria

Belgium

Infringement closed in 2007

Bulgaria (*)
Infringement started in 2007
N/A
N/A
Cyprus

Infringement closed in 2006

Czech Republic

Germany

Denmark

Estonia

Spain

Finland

France

Greece

Infringement closed in 2007

Hungary

Infringement closed in 2007

Ireland

Infringement closed in 2006

Italy

Infringement started in 2006
Infringement started in 2008
Lithuania

ECJ judgment of 11 September 2008 finding infringement of the applicable EU law

Luxembourg

Infringement closed in 2006

Latvia

Infringement closed in 2008

Malta

Netherlands

ECJ judgement of 9 October 2008 finding infringement of the applicable EU law

Poland
Infringement closed in 2005
Infringement closed in October 2008

Portugal

Infringement closed in 2007

Romania (*)

Infringement started in 2007

Sweden

Slovenia

Slovakia

ECJ judgment of 25 July 2008 finding infringement of the applicable EU law

United Kingdom

(*) Proceedings at European Court of Justice pending, depending on full availability of 112. A mission of Commission experts in October and November 2008 has shown that this is now the case. This should enable the Commission to close the case in early 2009.