Ministerie van Defensie
Defensie lanceert nieuwe corporate website
15 december 2008, 11.41 uur
Minister Van Middelkoop proost op de nieuwe website. - Foto: Arief
Rorimpandey/AVDD Aan boord van het fregat Hr.Ms. Evertsen zette
Minister van Middelkoop vandaag de nieuwe corporate website van het
Ministerie van Defensie live.
Op www.defensie.nl zijn nu alle dertien voormalige websites van
Defensie terug te vinden onder dezelfde URL. Door alle websites onder
te brengen in één site is alle informatie voor de internetgebruiker
helder en overzichtelijker gemaakt.
Transparant
De vraag naar actuele informatie over de inzet, personeel en middelen
van de krijgsmacht is groot. Defensie wil dit op een heldere en
transparante manier inzichtelijk maken en geclusterd aanbieden aan de
bezoekers van de site. De bestaande aparte websites van de
krijgsmachtdelen, Defensie Topsportselectie en Inspecteur-generaal der
Krijgsmacht worden nu als een geheel aan het publiek gepresenteerd.
Dit sluit aan bij het corporate communicatiebeleidskader. Daarin is
vastgesteld dat Defensie zichzelf als één instituut in de samenleving
wil positioneren. In de site worden de bijdragen van de onderdelen
herkenbaar neergezet.
Kwaliteit
Met het lanceren van deze gezamenlijke website voldoet Defensie tevens
aan het `besluit kwaliteit rijksoverheidswebsites internet', dat
afgelopen juni door de ministerraad is goedgekeurd. Hierin zijn alle
webrichtlijnen vastgelegd, als norm voor de kwaliteit van
rijksoverheidswebsites.
Met één druk op een knop zette de minister de site ´live´. - Foto:
Arief Rorimpandey/AVDD
Wat biedt de nieuwe site?
In de eerste plaats ruimte aan álle defensieonderdelen. Vanaf deze
site zijn ze met een muisklik bereikbaar. Daarnaast is hij in een
nieuwe jas gestoken. Een confectiemodel, want alle overheidssites
werken met dezelfde Rijksbrede Stijlgids. Die schrijft de structuur en
de navigatie, de manier waarop je door de site klikt, voor.
Gemakkelijk, want dan hoef je als bezoeker niet op iedere
overheidssite opnieuw je weg te zoeken, en goed, want gebaseerd op
uitgebreid gebruikersonderzoek. De nieuwe opzet voldoet aan de
oorspronkelijke doelstelling: een toegankelijke, gebruiksvriendelijke,
en herkenbare website die kwalitatief, betrouwbare en eenduidige
(samenhangende) informatie presenteert aan de doelgroep.