Gemeente Voorschoten

De Traverse

Vernieuwing Traverse start met Veurseweg

veurseweg De gemeente Voorschoten werkt aan ingrijpende vernieuwing van de Traverse, de doorgaande weg tussen Leidschendam en Leiden (Leidseweg, Koningin Julianalaan, Veurseweg).

Als eerste wordt de Veurseweg in vier fasen aangepakt. Fase 1 is inmiddels afgerond en van fase 2 is de oneven zijde van de Veurseweg tussen het Laantje van Van Wissen en de Karel Doormanlaan nu ook gereed.

Voorschoten is dus vanaf 28 november weer bereikbaar vanuit de richting Leidschendam.

veurseweg2 Tot medio december werkt de aannemer aan de even zijde van de Veurseweg, tussen de Karel Doormanlaan en Hoogvliet (ter hoogte van de Papelaan). Tweerichtingsverkeer is dan gewoon mogelijk. Hij werkt zo verder in noordelijke richting. Begin 2009 wordt het laatste deel van de Veurseweg aangepakt. Dat betreft de oneven zijde van de Veurseweg tussen de Karel Doormanlaan en Hoogvliet. Na de Veurseweg, volgen de Koningin Julianalaan en de Leidseweg tot aan de Zilverfabriek. Eind 2009 moet de totale vernieuwing gereed zijn.

Bekijk hier de tekeningen per deel van de Veurseweg. En bekijk hier de nieuwsbrieven over de werkzaamheden.

Veilige route

Het doel van de vernieuwing is een veilige doorgaande route door Voorschoten, vooral voor fietsers en voetgangers. Begin 2008 heeft de gemeenteraad van Voorschoten hiertoe besloten, na uitgebreide inspraak voor belanghebbenden. De doorgaande weg wordt een weg met twee smalle rijbanen en een bloemrijke middenberm, met onder andere ook bomen. De smalle rijbaan is ontworpen om de snelheid op de route te beperken. De totale asfaltweg wordt vernieuwd en voorzien van geluidsarm asfalt. De busstrook bij het benzinestation aan de Veurseweg komt te vervallen. De fietspaden en voetpaden blijven gedeeltelijk intact.

Overlast

Het vernieuwen van de gehele rijbaan, delen van de fietspaden en parkeervakken zijn ingrijpende werkzaamheden die onvermijdelijk overlast zullen geven. De gekozen werkwijze `kort maar hevig' moet de overlast zo veel mogelijk beperken. Toch zijn geluidsoverlast en een verminderde bereikbaarheid niet te voorkomen. Lees hier meer over overlast en verkeersmaatregelen.