Blauw Research
---
Gebruik van topmodel vaak geen meerwaarde voor schoonheidsproduct
Rotterdam , 15 december 2008
Consumenten worden dagelijks meerdere malen geconfronteerd met
reclamebeelden van slanke, geïdealiseerde vrouwen. De producten die
deze modellen aanprijzen lopen uiteen, van parfum tot thee. Vaak wordt
er gedacht dat de beelden van deze zeer aantrekkelijke modellen een
negatieve uitwerking hebben op vrouwen. Sommige merken willen in
campagnes een realistischer beeld van de vrouw laten zien om dat
negatieve zelfbeeld te voorkomen. Maar hebben zeer aantrekkelijke
modellen nu echt zon schadelijke invloed op het zelfbeeld van vrouwen?
Blauw Research heeft onderzoek gedaan naar schoonheidsidealen in
reclame. Doel van het onderzoek was antwoord te krijgen op de vraag
hoe reclamemodellen op een verantwoordelijke en tevens efficiënte
manier ingezet kunnen worden, zonder de vrouw negatief te beïnvloeden.
Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen van alle leeftijden zich minder
aantrekkelijk voelen bij het zien van een zeer aantrekkelijke vrouw,
als dit model wordt afgebeeld met een schoonheidsgerelateerd product
zoals make-up. Een schoonheidsgerelateerd product dat wordt
aangeprezen door een zeer aantrekkelijk model, wordt slechter
beoordeeld dan wanneer dit product wordt aangeprezen door een normaal
aantrekkelijk persoon.
Daarnaast hebben zeer aantrekkelijke modellen een minder negatief
effect als zij ingezet worden bij reclames van producten die niet aan
schoonheid gerelateerd zijn, zoals melk of een koffiemok. Op deze
manier zullen vrouwen geen schade ervaren bij het zien van zon
productadvertentie. Schoonheidsgerelateerde producten kunnen beter
aangeprezen worden door normaal aantrekkelijke modellen, omdat het
product goed wordt gewaardeerd zonder dat vrouwen zich minder
aantrekkelijk voelen. Een topmodel kan dus wel een meerwaarde zijn in
reclame, maar niet voor schoonheidsgerelateerde producten.