ProRail
Persbericht
15-12-2008
Meer treinverkeer mogelijk dankzij videoschouw
ProRail gaat vanaf 14 december het spoor alleen nog maar inspecteren
met behulp van een videoschouwtrein. Dat betekent dat er geen mensen
meer langs het spoor hoeven te lopen. Hierdoor is het spoor minder
lang bezet voor onderhoud. Mede dankzij dit soort slimme oplossingen
is er in de nieuwe dienstregeling ruimte voor 100.000 extra treinen
per jaar.
Het âschouwenâ van het spoor, zoals het inspecteren wordt genoemd,
gebeurde tot nu toe door ploegen baanwerkers. Zoân ploeg liep
letterlijk in het spoor en stelde de staat van onderhoud vast. Eén
van hen lette op de veiligheid van de baanwerkers. Deze tijdrovende en
arbeidsintensieve werkwijze is nu vervangen door de videoschouw.Â
ProRail heeft, samen met de aannemers, ook het onvoorziene onderhoud
steeds beter in de hand. De objectieve informatie die de
videoschouwtrein levert, helpt daarbij. Zo kan beter worden voorspeld
wanneer bijvoorbeeld een wissel het niet goed meer zal doen en kan
zoân wissel worden vervangen voordat hij echt kapot is. Â
Doordat het spoor intensiever wordt gebruikt is ook meer onderhoud
nodig. ProRail gebruikt zoân vijf procent van de spoorcapaciteit voor
het onderhoud aan het spoor. Dat onderhoud wordt in 2009 voor een
belangrijk deel âs nachts gedaan omdat dan de minste treinen rijden.
Het werk is zo ingedeeld dat over één spoor de goederentreinen en de
NS nachtnet treinen kunnen blijven rijden. De veiligheid voor de
baanwerkers wordt in 2009 verder vergroot. Niet alleen doordat het
âschouwenâ voortaan wordt uitgevoerd door de videoschouwtreinen maar
ook doordat meer onderhoud wordt uitgevoerd in een volledig
buitendienstgesteld spoor.