ProRail

Persbericht

15-12-2008

Meer treinverkeer mogelijk dankzij videoschouw

ProRail gaat vanaf 14 december het spoor alleen nog maar inspecteren met behulp van een videoschouwtrein. Dat betekent dat er geen mensen meer langs het spoor hoeven te lopen. Hierdoor is het spoor minder lang bezet voor onderhoud. Mede dankzij dit soort slimme oplossingen is er in de nieuwe dienstregeling ruimte voor 100.000 extra treinen per jaar.

Het âschouwenâ van het spoor, zoals het inspecteren wordt genoemd, gebeurde tot nu toe door ploegen baanwerkers. Zoân ploeg liep letterlijk in het spoor en stelde de staat van onderhoud vast. Eén van hen lette op de veiligheid van de baanwerkers. Deze tijdrovende en arbeidsintensieve werkwijze is nu vervangen door de videoschouw.Â

ProRail heeft, samen met de aannemers, ook het onvoorziene onderhoud steeds beter in de hand. De objectieve informatie die de videoschouwtrein levert, helpt daarbij. Zo kan beter worden voorspeld wanneer bijvoorbeeld een wissel het niet goed meer zal doen en kan zoân wissel worden vervangen voordat hij echt kapot is. Â

Doordat het spoor intensiever wordt gebruikt is ook meer onderhoud nodig. ProRail gebruikt zoân vijf procent van de spoorcapaciteit voor het onderhoud aan het spoor. Dat onderhoud wordt in 2009 voor een belangrijk deel âs nachts gedaan omdat dan de minste treinen rijden. Het werk is zo ingedeeld dat over één spoor de goederentreinen en de NS nachtnet treinen kunnen blijven rijden. De veiligheid voor de baanwerkers wordt in 2009 verder vergroot. Niet alleen doordat het âschouwenâ voortaan wordt uitgevoerd door de videoschouwtreinen maar ook doordat meer onderhoud wordt uitgevoerd in een volledig buitendienstgesteld spoor.