De nieuwe BMW Z4: de ultieme roadster
(12/15/2008)
Een lange motorkap, korte overhangen, een lange wielbasis en
zescilinder lijnmotoren. Klassieke kenmerken van een ultieme roadster.
De nieuwe BMW Z4 maakt het allemaal waar. Bovendien heeft de auto als
eerste BMW roadster een inklapbare hardtop.
Lichtgewicht van aluminium en compact gebouwd voor behoud van het
slanke lijnenspel. Het standaard Dynamic Driving Control zorgt
daarnaast voor rijdynamiek die geheel naar persoonlijke voorkeur in te
stellen is.
De nieuwe BMW Z4 volgt zowel de BMW Z4 Roadster als de BMW Z4 Coupé
op. Dankzij de tweedelige automatisch te bedienen aluminium hardtop,
transformeert de BMW Z4 binnen twintig seconden van coupé naar
roadster en andersom. De lichtgewicht hardtop is gemakkelijk met een
druk op de knop op de middenconsole of de afstandsbediening te openen
en te sluiten.
Ruim en variabel interieur
Het ultieme vrijheidsgevoel dat open rijden met zich meebrengt, zet
zich in de BMW Z4 ook voort wanneer het dak gesloten is. Inzittenden
van de nieuwe BMW Z4 ervaren een ruimtegevoel dat nog niet eerder werd
vertoond in deze klasse. Zo bieden bijvoorbeeld de zijruiten wel 40
procent meer (uit)zicht in vergelijking tot het huidige model. De
toegenomen hoofd- en elleboogruimte versterkt dit gevoel nog
aanzienlijk en garandeert rijcomfort van het hoogste niveau.
Mede dankzij de flexibele bagageruimte is de BMW Z4 ook geschikt voor
lange vakantieritten. Met de hardtop gesloten, wordt het
dakcompartiment bij de bagageruimte betrokken, zodat er in totaal 310
liter bagage kan worden meegenomen. Dit is 50 liter meer dan in zijn
voorganger. Wanneer het dak is geopend, past er dankzij het
innovatieve âschalenâ inklapmechanisme nog altijd 180 liter aan bagage
in de kofferruimte. Optioneel is zelfs een doorlaadmogelijkheid
verkrijgbaar. Op deze manier vinden zelfs twee golftassen probleemloos
hun plek in de BMW Z4.
Primeur voor BMW Z4: sDrive
De nieuwe BMW Z4 is de eerste BMW met sDrive in de typeaanduiding.
Achterwielaandrijving, uitgewogen gewichtsverdeling, lange wielbasis
met korte overhangen en een laag zwaartepunt zorgen voor optimaal
rijplezier en typeren sDrive. Met deze benaming van de voor het merk
zo typerende kenmerken, kan BMW zich nog duidelijker onderscheiden.
Tevens kan hiermee het verschil met de vierwiel aangedreven xDrive
modellen duidelijker worden aangegeven.
De lage zitpositie in de nieuwe BMW Z4 net voor de achteras zorgt voor
een dynamische rijervaring die kenmerkend is voor elke BMW roadster.
Ook de op de bestuurder gerichte middenconsole draagt hier aan bij. De
nieuwe BMW Z4 combineert traditionele designelementen, zoals die van
de BMW 507 uit de jaren vijftig, met de modernste techniek. Tel hier
de hoge kwaliteit van de gebruikte interieurmaterialen en de
gedetailleerde afwerking bij op en er kan geen misverstand over
bestaan: de nieuwe BMW Z4 biedt inzittenden een sportieve rijsensatie
in een bijzonder verfijnde ambiance.
Standaard EfficientDynamics
BMW EfficientDynamics is standaard op de BMW Z4. Het pakket
maatregelen reduceert niet alleen het brandstofverbruik en de
CO2 -emissie, het verhoogt ook het rijplezier dat de BMW Z4 zijn
bestuurder biedt. Onderdeel van BMW EfficientDynamics is onder meer
Brake Energy Regeneration: de dynamo zet de bewegingsenergie (die
vrijkomt na het gas loslaten) om in elektrische energie. De accu wordt
hiermee opgeladen. Tijdens het rijden wordt onder andere de dynamo van
de motor ontkoppeld, waardoor de acceleratie verbetert en het
brandstofverbruik daalt. Ook een schakelindicator, banden met lage
rolweerstand, lichtgewicht materialen en geoptimaliseerde aerodynamica
maken deel uit van BMW EfficientDynamics.
Kopers van de nieuwe BMW Z4 kunnen vanaf de introductie kiezen uit
drie hoogst efficiënte zescilinder-in-lijn benzinemotoren die alle
voldoen aan de EU5 emissienorm. De topversie van de reeks, de BMW Z4
sDrive35i, heeft de veelvuldig geroemde en onlangs nog tot Engine of
the Year gekroonde zescilinder-in-lijn benzinemotor met Twin Turbo en
High Precision Injection aan boord. Deze motor levert een
maximumvermogen van 306 pk/225 kW bij 5.800 t/min. Naar wens levert
BMW dit topmodel met de zeventraps Dual Clutch Transmission DCT. Met
DCT accelereert de snelste BMW Z4 in slechts 5,1 seconden naar 100
km/u (5,2 seconden met handgeschakelde versnellingsbak) en bereikt een
begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik
bedraagt standaard 9,4 liter per honderd kilometer, met DCT
versnellingsbak slechts 9,0 liter per honderd kilometer.
De motoren in de BMW Z4 sDrive30i en BMW Z4 sDrive23i leveren
respectievelijk 258 pk/190 kW en 204 pk/150 kW en de topsnelheid
bedraagt respectievelijk 250 en 242 km/u. De BMW Z4 sDrive30i
accelereert in 5,8 seconden naar 100 km/u, de BMW Z4 sDrive23i doet
hier 6,6 seconden over. Beide modellen realiseren een gemiddeld
brandstofverbruik van 8,5 liter per honderd kilometer. Met optionele
zestraps automatische sportversnellingsbak (standaard met
schakelpaddles aan het stuur) ligt het verbruik zelfs nog een fractie
lager.
Standaard Dynamic Driving Control
Elke BMW Z4 zal standaard uitgerust zijn met Dynamic Driving Control.
Een systeem waarmee de stuurbekrachtiging, de gasresponse en de
Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) in drie standen in te stellen
zijn met een simpele druk op de knop. In combinatie met het optionele
10 mm verlaagde M-sportonderstel, past Dynamic Driving Control ook de
werking van de dempers aan.
In tegenstelling tot zijn voorganger produceert BMW de nieuwe BMW Z4
in de fabriek in Regensburg. Hier bouwt BMW eveneens de BMW 1 Serie en
de BMW 3 Serie. BMW introduceert de nieuwe BMW Z4 in het voorjaar van
2009 op de Nederlandse markt.
AutoRai