NMa beboet Essent wegens aanleveren onvolledige informatie
08-34 / 15-12-2008
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft Essent Retail
Energie B.V. een boete opgelegd van EUR 50.000. Essent krijgt deze
boete omdat het energiebedrijf incomplete klachtenbestanden heeft
aangeleverd over de maand januari 2008 aan de Energiekamer (EK) van de
NMa. Essent is verplicht deze informatie aan te leveren. De EK is voor
haar toezichthoudende taak deels afhankelijk van de informatie die zij
krijgt van de energiebedrijven. De gegevens van Essent dienden als
input voor een onderzoek van de EK naar de klachtafhandeling door
energiebedrijven.
In februari 2008 constateerde Essent dat voor een intern onderzoek
naar klachtafhandeling een selectiefout was gemaakt, waardoor
incomplete klachtenbestanden waren gebruikt. Essent heeft de
selectiefout hersteld, zodat na januari 2008 volledige
klachtenbestanden aan de EK zijn verstuurd. De onvolledigheid van het
aan de EK verzonden klachtenbestand over januari 2008 kwam pas aan het
licht nadat de EK een bedrijfsbezoek aan Essent had afgelegd. Het
aanleveren van onvolledige gegevens belemmert de EK in de uitvoering
van zijn toezichthoudende taken. Ook heeft de EK aanvullend onderzoek
moeten laten verrichten door een extern onderzoeksbureau. Daardoor is
de publicatie van de resultaten van het onderzoek door de EK
vertraagd.
Nederlandse Mededingingsautoriteit
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)